رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
  • کد خبر : 11897
  • چاپ خبر : دو هزار متر فضای کار اشتراکی بزودی در اصفهان افتتاح می شود/ رکن اول اکوسیستم کارآفرینی فرهنگ است

رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات کاربردی شورای اسلامی شهر اصفهان، خبر داد: با تلاش شورای شهر و همکاری شهرداری اصفهان، برای اولین بار در کشور سه اقدام مهم در این شهر اجرایی می شود، در این رابطه دو هزار متر فضای کار اشتراکی بزودی در اصفهان افتتاح می شود، علاوه بر این برنامه آموزشی کلان در اصفهان اجرا می شود، همچنین بر اساس طرح مصوب این شورا، شهرداری اصفهان به صندوقهای سرمایه گذار خطرپذیر که در اصفهان سرمایه گذاری کنند تا ۵ میلیارد تومان مشوق می دهد.

به گزارش شورانیوز ،کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات کاربردی شورای اسلامی شهر اصفهان، با یادآوری این که بهبود اکوسیستم کارآفرینی جزو قولهای ما در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان بود، اظهار داشت:با تلاش شورای شهر و همکاری شهرداری اصفهان، برای اولین بار در کشور سه اقدام مهم در این شهر اجرایی می شود، در این رابطه دو هزار متر فضای کار اشتراکی بزودی در اصفهان افتتاح می شود، علاوه بر این اجرا برنامه آموزشی کلان در اصفهان را داریم، همچنین بر اساس طرح مصوب این شورا، شهرداری اصفهان به صندوقهای سرمایه گذار خطرپذیر که در اصفهان سرمایه گذاری کنند تا ۵ میلیارد تومان مشوق می دهد.

رکن اول اکوسیستم کارآفرینی فرهنگ است

 رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: یکی از ارکان اکوسیستم کارآفرینی، فرهنگ آن است، از نظر فرهنگی شهر باید آماده نوآوری و ریسک پذیری باشد، فعالیتهای پرریسک کارآفرینان باید تشویق شود.

 رکن دوم اکوسیستم کارآفرینی وجود منابع مالی خطر پذیر است

خسروی با تصریح این که کسب و کارهای زیادی در شهر با گردش مالی کوچک راه اندازی می شود، خاطرنشان کرد: رشد و توسعه این فعالیتهای کارآفرینانه مستلزم جذب سرمایه گذار بوده که در کشور ما کارآفرینان برای تامین این سرمایه به سمت بانکها و گرفتن وام هدایت می شوند.

وی با اشاره به این که بانک منبع مناسبی برای کارآفرینی نیست، تصریح کرد: اصل و فرع پول باید به بانک بازگشت داده شود، در صورتی که اقدام کارآفرینانه همراه با ریسک و مخاطره است.

خسروی در ادامه با اذعان به این که یک موضوع اساسی برای راه اندازی و توسعه فعالیتهای کارآفرینانه، سرمایه است، گفت: برای این مهم باید دید که در یک شهر چقدر منابع مالی خطر پذیر وجود دارد.

وی بیان داشت: مجموعا اگر ۶ متغیر فرهنگ، نیروی انسانی، دسترسی به بازارهای جهانی، منابع مالی خطرپذیر، زیرساختها و حمایتهای غیرمداخله گرایانه، در شهر مدیریت و ارتقا داده شوند، اکوسیستم کارآفرینی شهر بهبود می یابد و شهر مکان مناسب تری برای انجام فعالیتهای کارآفرینانه می شود.

 این منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، با یادآوری این نکته که بهبود اکوسیستم کارآفرینی جزو قولهای ما در انتخابات بود، ادامه داد:  تشکیل یک ستاد در شهرداری برای بهبود متغییرهای اکوسیستم کارآفرینی یکی از اولین مصوبات در شورای شهر بود.

چند کار شاخص انجام گرفته است

رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این که در راستای بهبود اکوسیستم کارآفرینی چند اقدام شاخص انجام گرفته است، افزود: یکی از نواقص اکوسیستم کارآفرینی اصفهان کمبود فضایی است که به آن فضای کار اشتراکی ((Co-working space گفته می شود.

خسروی، بیان کرد: در دنیا عمدتا شهرداری ها سالن های بزرگ و مسطحی با امکانات مختلف از جمله میز، برق، اینترنت و غیره آماده کرده اند، و تیم های کارآفرین در طی روزهای هفته میزها را بصورت ساعتی کرایه می کنند و با پرداخت هزینه ای نه چندان زیاد طی جلساتی کسب و کار خود را شکل می دهند.

وی ادامه داد: در واقع فضای کار اشتراکی، فضایی برای تیم های کارآفرینی است که تازه شکل گرفته، و توانایی تهیه مکان و پرداخت اجاره های سنگین را ندارند.

دو هزار متر فضای کار اشتراکی بزودی در اصفهان افتتاح می شود

خسروی،خبر داد: شورای شهر برای بهبود اکوسیستم کارآفرینی، یکی از ملکهای شهرداری (در ارگ جهان نما) را انتخاب و برای جذب سرمایه گذار به مزایده  گذاشت، که سرمایه گذار جذب شده و در حال انعقاد قرار داد هستیم.

رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: انتظار می رود تا اواخر سال ۱۳۹۷ فضای کار اشتراکی نزدیک به ۲۰۰۰ متر مربع در اصفهان افتتاح شود.

وی در پاسخ به این سوال که بطور میانگین در این فضا چند تیم می توانند حضور داشته باشد، گفت: تعداد تیمی که در این فضا حضور خواهند داشت، بستگی به تعداد میز و این که هر میز توسط چند تیم اشغال می شود، قابل برآورد است.

اجرای برنامه آموزشی کلان در سطح شهر

خسروی، با اعلام این خبر که یک اقدام دیگر شورای شهر اصفهان، اجرای برنامه آموزشی کلان در سطح شهر می باشد، اظهار داشت: در اکثر شهرهای دنیا با سرمایه گذاریهای سنگینی برنامه آموزشی کلان در سطح شهر برای ارتقا نیروی انسانی و بهبود فرهنگ کار آفرینی اجرا می شود.

وی افزود: برای مثال شیخ محمد بن راشد آل مکتوم امیر دبی سال ۲۰۱۷، آموزش یک میلیون عرب کد نویس با مهارتهای کسب و کار را اعلام کرد،  طرحی خیلی بزرگ و جاه طلبانه که دبی در تمام کشورهای جهان عرب آموزش کد نویسی می دهد.

خسروی، ادامه داد: اطلاعات این جوانان کد نویس جمع  آوری می شود و هر شرکتی که بخواهد در دبی کسب و کار خود را راه بیندازد باید به این بانک اطلاعاتی مراجعه و این نیروها را فراخوان بزند.

رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان، با  بیان این که کشور دبی با این کار سعی دارد یک نقطه ضعف بزرگ خودش را که نداشتن نیروی انسانی فعال و کارآمد است از بین ببرد، و اصرار بر جذب جوانان عرب زبان دارد، تصریح کرد: با این حال این زنگ خطری برای کشور ما نیز محسوب می شود.

وی خبر داد: برای اولین بار در کشور اجرای برنامه آموزشی کلان در سطح شهراصفهان، که همین حالا در جریان و خانه جوان شهرداری هم مسئول آن است، دومین اقدام شورای شهر در جهت بهبود اکوسیستم کارآفرینی  می باشد.

خسروی تصریح کرد: مطالعات این طرح از بهمن ماه سال ۱۳۹۶شروع شد و هدف از آن ارائه حدود ۱۰ میلیون نفر ساعت آموزش به شهروندان اصفهانی در طی یکسال است، به این ترتیب که به حدود ۱۰۰ هزار نفر در اصفهان ۱۰۰ ساعت مهارتهای کسب و کار آموزش داده شود.

 وی تاکید کرد: عدد، عدد بزرگی است که تاثیر محسوسی در اکوسیستم کارآفرینی شهر می گذارد و هم این که به برند اصفهان در زمینه آموزش مهارتهای کسب و کار کمک می کند، این طرح از اول مرداد ماه امسال شروع و کار گسترده آن هم از اواخر مهر در سطح شهر اجرا می شود.

شهرداری اصفهان به صندوقهای سرمایه گذار خطرپذیر که در این شهر سرمایه گذاری کنند تا ۵ میلیارد تومان مشوق می دهد

 رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان، خبرداد: به تازگی در کمیسیون اقتصادی شورای شهر و بعد در صحن شورا طرحی مصوب شد (شورای شهر به شهرداری اصفهان اجازه داد) که اگر صندوقهای سرمایه گذار خطرپذیر (وی سی ها) که تقریبا قدرتی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان دارند، در اصفهان سرمایه گذاری کنند، به این وی سی ها تا ۵ میلیارد تومان مشوق بدهد و یا با آنها مشارکت کند.

وی هدف از اجرای این طرح را جذب نخبه ها همان گروهی که به آنها طبقه خلاق گفته می شود و جلوگیری از فرار مغزها عنوان کرد و ادامه داد: این طرح یکشنبه پیش تصویب شد و از هفته دوم مهر برنامه ها برای جذب سرمایه گذارها شروع خواهد شد، تا بچه های اصفهانی مجبور نشوند شهر را ترک و بروند در جای دیگر کارآفرینی خود را ادامه دهند.

خسروی افزود: این سه کاری است که توسط شورای شهر اصفهان انجام گرفته و هنوز مانده تا از آنها بعنوان دستاورد یاد کنیم.

چرا در  ایران مشابه چنین کاری تا به حال انجام نگرفته است؟

رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: متاسفانه کل کشور با معضل بیکاری و رکود اقتصادی درگیر است ولی شهرداریها علیرغم این که امکانات زیادی دارند خودشان را درگیراین بحث نمی کنند، این باعث شده در کشور بحران همه گیر ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: به جرات می گوییم هیچ شهردیگری به این مقوله ورود نکرده است، اصفهان همیشه پیشتاز بوده و ما اولین شهری در کشور هستیم که بطور جد شورا و شهرداری برای بهبود اکوسیستم کار آفرینی تلاش می کند، و امیدواریم این ماموریت را با موفقیت انجام دهیم و الگو شود و از دوره ششم شوراها در کل کشور جنب و جوش برای این کار داشته باشند.

کشورهای پیشرو در زمینه اکوسیستم کارآفرینی کدامند؟

عضو شورای شهر اصفهان، بیان کرد: کشور دبی در همه شاخصهای نوآوری در خاورمیانه با فاصله از بقیه شهرهای منطقه به سرعت از نظر زیرساخت، نیروی انسانی، امکانات، فرهنگ سازی و سرمایه خطرپذیر جلو می رود.

وی با بیان این که در شهرهای بزرگ دنیا این موضوع با سرعت به جلو می رود، افزود: شهر های شاخص در این زمینه تورنتو و مونترال کانادا، بولدر امریکا، در ترکیه شهرداری استانبول یکی از خیابانهای خود(امیر شاه) را محور کارآفرینی قرار داده است و در آن فضای کار مشترک، شتاب دهنده، دفاتر شرکت دانش بنیان قابل مشاهده است، عربستان سعودی نیز نقشه ای برای اکوسیستم کارآفرینی خود برای کل کشور تهیه کرده است.

وی اظهار داشت: اما متاسفانه در ایران، شهرداریها یا خواب اند یا هنوز فکر می کنند که نباید خودشان را در بحث مسائل حساس شهر درگیر کنند.

آیا اقدامات بهبود اکوسیستم کار آفرینی در کاهش فاصله با کشورهای پیشرو مثل دبی موفق خواهد بود

 خسروی در پایان در رابطه با ریسک پذیری اصفهانی ها، با یادآوری این که بیش از ۱۳۰ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه یک اصفهانی به نام حاج محمد حسن امین الضرب، اولین کارخانه برق را وارد کشور کرد، افزود: وقتی به تاریخچه کارآفرینی اصفهان نگاه می کنیم می بینیم که در آن زمان یک اصفهانی چنین ریسکی می کند، و همین الان هم در طی پنج شش سال اخیر چندین مورد کارآفرینی داریم که اصفهانی ها بطور شاخص اولین بار آن را در کشور انجام داده اند و اصفهان را متفاوت کرده اند بدون این که هیچ مدیریت، حمایت و کار جدی انجام شود اصفهانیها حرکتی روبه جلو داشته اند که اگر مدیریت و تکانی بدهیم به سرعت جلو خواهیم رفت.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار