رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
  • کد خبر : 10940
  • چاپ خبر : نقش مهم زنان در مدیریت شهری

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اشاره به در پیش رو بودن شروع مدارس و افزایش ترافیک و تصادفات گفت: برای کاهش این خطرات دانش آموزان باید ایمنی های لازم را فراگیرند و مدارس هم این آموزش ها را در اختیارشان قرار دهند.

به گزارش شورانیوز از اصفهان ، فریده روشن در نطق میان دستور خود در جلسه علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به بازگشایی مدارس اظهار کرد: سه مشکل عمده ترافیک، تصادفات و آلودگی هوا به صورت جهشی در این ایام افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه جانمایی غیرکارشناسی مدارس و نبود آگاهی و آموزش درست دانش آموزان ۲ دلیل اصلی افزایش این مشکلات است، افزود: به گفته کارشناسان بازگشایی مدارس سبب افزایش ۲۵ درصدی سفرهای درون شهری می شود و در برخی شهرها ترافیک نزدیک به ۳۰ درصد افزایش می یابد.

این عضو شورا ادامه داد: همزمان با این رویداد فرهنگی- اجتماعی، تغییر ساعت از اول مهر ماه و کوتاه شدن طول روز منجر به فشردگی سفرها  و افزایش حجم ترافیک می شود، لذا دانش آموزان باید نسبت به ایمنی راه آگاه‌تر شوند و متناسب با سن و نیازشان، روش‌های حفظ جان و امنیت خود را فراگیرند.

روشن یکی از دلایل حوادث رانندگی برای کودکان و نوجوانان را نبود اطلاعات و مهارت های لازم آنان در مورد مقابله با حوادث یاد شده دانست و اضافه کرد: از این رو ارائه آموزش های ایمنی ترافیک به عنوان بخشی از برنامه های آموزشی مدارس، یکی از موثرترین راه های فراهم آوردن چنین دانشی برای دانش آموزان، محسوب می شود.

وی اذعان کرد: آموزش های ترافیکی در برگیرنده برنامه ای است که به کودکان می آموزد تا کاربرانی با رفتارهای ایمن تر باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا بیان کرد: برای اینکه بتوانیم نظارت فرهنگی، مدیریت بر رفتارهای ترافیکی کودکان و ارتقا سطح فرهنگ ترافیکی آنها را با هدف کاهش صدمات ترافیکی را داشته باشیم، ایجاد یک شهرک ترافیک و آموزش‌های لازم آن در سطح شهر و فضاهای عمومی شهر پیشنهاد می شود، که در این زمینه مدیریت شهری می تواند نقش مهمی داشته باشد.

نقش مهم ستاد مهر در مدیریت شهری

روشن در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به ایده طرح ستاد استقبال از مهر اظهار کرد: مدیریت شهری می تواند در پیشگیری از مشکلات درگیر با فعالیت مدارس و کاهش آن نقش مهمی داشته باشد و لازمه موفقیت چنین طرح هایی همکاری و تعامل همه دستگاههای مرتبط از جمله معاونت های عمرانی، خدمات شهری، معاونت حمل و نقل و ترافیک همچنین آموزش و پرورش، مدیر عاملان تاکسیرانی و شرکت واحد و اورژانس است.

‌وی افزود: علاوه برآن تقویت و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی و تشویق و ترغیب مردم در  استفاده از آنها می تواند در کاهش ترافیک، تصادفات و آلودگی هوا نقش مهمی به عهده گیرد.

این عضو شورا اضافه کرد: البته این نکته نیز حائز اهمیت است که سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان چه از لحاظ امنیتی و چه از لحاظ ایمنی باید تحت نظارت دقیق مدیریت شهری و  تاکسیرانی قرار بگیرد.

نقش مهم زنان در مدیریت شهری

وی در ادامه صحبت های خود یکی دیگر از مسائل بسیار مهم که از ابتدا مورد توجه شورا بوده را نقش مهم زنان در مدیریت شهری  دانست.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا تصریح کرد: رشد شتابان شهر، شهرنشینی، گسترش مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور فعالانه و تأثیرگذار زنان در عرصه‌های مدیریت شهری بیش از پیش احساس شود.

روشن بیان کرد: زنان همانطور که امور خانه را که مصداق کوچکی از امور شهری است، به راحتی مدیریت می‌کنند، می‌توانند در سطوح مختلف مدیریت شهری نقش و تأثیر چشمگیری داشته باشند.

وی اذعان کرد: امروزه  زنان در سازمان‌های اداری مرتبط با مدیریت شهری نقش بسیار ناچیزی داشته و یکی از مسائل مهم در برنامه ریزی شهری در کشورهای پیشرفته، مشارکت پایدار مردان و زنان در همه بخش‌های مختلف برنامه ریزی شهری است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: تحقیقات اخیر درباره شهرسازی و برنامه ریزی و توسعه شهری نشان می‌دهد که بهترین راهکار برای مواجهه با چالش‌های اصلی موجود، تنها ساختن فیزیکی ساختمان‌ها نیست بلکه بهترین راهکارتقویت منابع اجتماعی و سرمایه‌های انسانی است.

وی با اشاره به نظریه مدیریت مشارکتی شهرها گفت: چنانچه زنان نه‌تنها با مشارکت فعالانه بلکه با ایفای نقش محوری خود در این عرصه حضور یابند توسعه شهری، طولانی تر، جامع‌تر و پایدارتر خواهد بود زیرا زنان به ابعاد نیازهای همه گروه‌های اجتماعی توجه می‌کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا ادامه داد: نظر به اینکه پرورش نسل و تربیت فرزندان عمدتا به عهده زنان است و زنان، کودکان را از آغاز تولد با شیوه زیستن، فرهنگ و راه و رسم ارتباط با محیط آشنا می کنند، در برنامه ریزی ها نقش زنان در مقابله با تهاجم فرهنگی و در مقابله با آلودگی های زیست محیطی و غیره بسیار حائز اهمیت است و می توان زنان را یکی از عوامل اصلی انتقال فرهنگ، سواد و سلامت نسل های آینده و مسئولیت پذیری در خصوص شهر دانست.

روشن اضافه کرد: لذا شهرداری ها می توانند برنامه جامع آموزشی، توانمند سازی و سازماندهی زنان برای مشارکت در حفظ، ارتقاء و مدیریت شهری را در نظر بگیرند.

لزوم توجه به اقتصاد فرهنگی

وی در بخشی دیگر از صحبت هایش با اشاره به مسئله اقتصاد فرهنگی و استقبال از سرمایه گذاران در شهر اصفهان گفت: این مهم یکی از موارد حائز اهمیت برای این شوراست.

عضو شورای شهر بیان کرد: در عصر پسامدرن، اقتصاد فرهنگی نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی شهرهای جهان دارد، شاهد این امر حضور پررنگ متغیرهای اقتصاد فرهنگی در برنامه های تحول اقتصادی شهرهای جهان است.

روشن گفت: هنر، موسیقی، تئاتر، رسانه های خبری و دیجیتالی، گردشگری شهری، ویدئو، کامپیوتر، تبلیغات و برگزاری رویدادها و جشنواره های بین المللی و همچنین ورزش از جمله متغیرهای تاثیرگذار اقتصاد فرهنگی به شمار می آیند.

وی افزود: در همین راستا در سده بیست و یکم جذب نخبگان و استعدادهای خلاق به یکی از مهم ترین ابزار شهرها برای رشد و پیشرفت اقتصادی تبدیل شده است.

لزوم جذب نخبگان

رییس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به جذب نخبگان که منجر به خلاقیت، نوآوری و جهش اقتصادی شهرها می شود، گفت:  این امر به پویش اقتصاد فرهنگی شهرها می انجامد.

روشن بیان کرد: در کانون تمرکز نظریه شهر خلاق، موضوعاتی از قبیل فناوری – استعداد و تسامح و تساهل مطرح است، شاخص شهر خلاق شامل تعدد مراکز علمی پژوهشی دانشگاهی – مراکز هنری – فرهنگی مختلف – فضاهای مدنی و عمومی – تنوع قومیت ها و نژادها و مکان های شهری مملو از جمعیت است.

وی اضافه کرد: نقش طبقه خلاق در پویش اقتصاد فرهنگی مربوط به متغیر تسامح و تساهل است: به این معنا که شهرها با ترویج فرهنگی چندملیتی، تکثرگرا و تسامح گرا قادر به جذب نخبگان و به تبع آن پیشرفت و توسعه اقتصادی می شوند.

این عضو شورا خدمات گردشگری را از جمله بخش های ارزنده اقتصاد فرهنگی دانست و گفت: در حقیقت، گردشگری شهری در زمره فعالیت های اصلی اقتصاد فرهنگی قرار گرفته می شود. رشد سریع گردشگری اثبات کننده این مطلب است که گردشگری تنها مختص به مکان های تاریخی، طبیعت های شگفت انگیز یا سایر جذابیت های بی نظیر نیست، بلکه ایجاد کننده رویدادها، تصاویر، سنت ها و معانی است که گردشگران بالقوه را نیز به سمت خود جذب می کند.

خلاقیت ضرورت جهان آینده

روشن در ادامه با اشاره به اینکه در جهان آینده، خلاقیت یک ضرورت است، اذعان کرد: خلاقیت به عنوان چیزی است که باید باشد، نه چیزی که بودنش خوب است. فعالیت های فرهنگی و هنری که در گذشته فرض می شد، اثراتی جانبی بر شکوفایی اقتصادی دارند، امروزه جایگاه بسیار مهمی از جانب سیاست گذاران و سرمایه گذاری عمومی کسب کرده اند.

وی افزود: از طرفی با محدود بودن منابع شهرداری و نامحدود بودن نیازهای شهری روبرو هستیم، لذا باید در مدیریت شهری فرش قرمز برای سرمایه گذاران داخلی و بین المللی پهن کرده و اکوسیستم کسب وکار شهری وکارآفرینی را رونق ببخشیم.

این عضو شورا در پایان گفت: از تک تک همشهریانی که به لیست امید عنایت داشته و ما را مورد لطف خویش قرار داده اند و همچنین از کلیه اعضاء پنجمین دوره شورای شهر اصفهان که همگام و همراه بوده و هستند، تشکر ویژه دارم و امیدوارم که این وحدت و همدلی در پایان دوره، نتایج ارزنده ای در جهت توسعه پایدار شهر و شکوفاتر شدن هرچه بهتر آن نشان دهد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار