رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۹
  • کد خبر : 1093
  • چاپ خبر : طرح کاهش لغو نشده و لازم‌الاجراست/ ۵۰۰ هزار خودرو هنوز به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه طرح کاهش (LEZ) هیچ وقت در تهران لغو نشده، بلکه لازم‌الاجراست، گفت: ۵۰۰ هزار خودرو از یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی شهر تهران هنوز به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند.

به گزارش شورانیوز ، سیدنواب حسینی‌منش شب گذشته در ستاد مرکز معاینه فنی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۱۰ روز نخست مهرماه و اجرای طرح کاهش (LEZ)، حدود ۷۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند و در روزهای سوم و چهارم مهرماه حدود ۷۵۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند.

وی ادامه داد: میزان مراجعات شهروندان به مراکز معاینه فنی شهر تهران ۷۵۰ درصد رشد داشته است که در میانگین مهرماه این رشد ۴۰۰ درصد بوده است و از این میزان ۷۰ درصد برای اولین بار بود که به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کرده بودند که این خودروها تا کنون قانون را رعایت نکرده بودند و کسی هم با آنها برخورد نمی‌کرد و برای نخستین  بار به مراکز معاینه فنی آمده بودند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: از زمانی که طرح کاهش و LEZ اجرایی شد ۷۰ درصد خودروها برای نخستین بار بود که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کردند که ۲۵ درصد این خودروها در تست‌های معاینه فنی مردود می‌شدند که تعداد مردودی‌ها در یک هفته گذشته به ۳۳ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد:‌۴۱ درصد از خودروهای مردود شده در تست‌های معاینه فنی به دلیل خروجی‌های آلاینده از خودرو بوده است.

وی گفت: بر اساس اعلام دستگاه‌های ذیربط سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و ۲۰۰ هزار نفر نیز مجروح می‌شوند، در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین کشته‌شدگان  جاده‌ای ۲۳۶ هزار نفر بر اساس بوده است و بنا بر اذعان پلیس بیشترین تصادفات جاده‌ای به دلیل نقص خودرو بوده است که شامل انحراف خودرو، ترکیدگی لاستیک و ترمز بوده، بنابر این چه کسی پاسخگوی این تعداد کشته در کشور است. اینجا اهمیت مراکز معاینه فنی مشخص می‌شود و در این مراکز بر اساس تست‌هایی که انجام می‌شود، معایب خودرو اعلام و رفع خواهد شد.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا باید سن معاینه فنی از ۲ سال به ۵ سال افزایش یابد، اظهار داشت: در دنیا معاینه فنی خودروها به صورت استاندارد انجام می‌شود ولی در کشور ما معاینه فنی را ۵ ساله کرده‌اند که باید هر چه سریعتر نسبت به کاهش معاینه فنی اقدام شود.

حسینی‌منش با اشاره به نباید صورت مسئله را پاک کنیم،‌ گفت: مراکز معاینه فنی به عنوان مراکز ایمنی خودرو معرفی می‌شوند. ۶۰ درصد خودروهایی که تا کنون به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند پژو و پراید بوده است که بیش از ۸۰ درصد این خودروها ایرانی هستند، بنابر این خودروسازان نیز باید نسبت به افزایش ایمنی خودرو اقدام کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به اجرای طرح کاهش شیفت سوم معاینه فنی خودرو نیز برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اجرای طرح کاهش (LEZ) شیفت دوم مراکز معاینه فنی فعال شد تا طول صف‌ها را بشکنیم، تا کنون تنها ۵۰۰ هزار خودرو معاینه فنی دریافت نکردند که در جهت رفاه حال مردم و با تدبیر شهردار تهران شیفت سوم نیز در صورت تأیید وزارت کشور و استفاده از سامانه سیمفا اجرایی می‌شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با استفاده از سامانه سیمفا امکان جعل معاینه فنی همچنان وجود دارد،‌ گفت: با استفاده از این سامانه و با توجه به اینکه در مراکز معاینه فنی پلاک خودرها خوانده و در سامانه ثبت می‌شود، امکان جعل معاینه فنی وجود ندارد و در بعضی مواقع نیز افرادی سودجو اقدام به جعل کرده‌اند که نیروی انتظامی و قوه قضائیه با آنها برخورد لازم را داشته است.

وی گفت: شهروندان برای اطمینان از عدم جعل معاینه فنی خود می‌توانند شماره سریال معاینه فنی را در سامانه سیمفا وارد و از جعل نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

حسینی‌منش درباره ازدحام در روزهای اجرای طرح کاهش مقابل مراکز معاینه فنی گفت: در حال حاضر روزانه ۶ هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی داریم و صف‌های طولانی نیز شکل نمی‌گیرد و اینکه متوقف کردن طرح به دلیل طول صف‌های مراکز معاینه فنی ناروا است و اعلام می‌کنیم که برای معاینه فنی خودروها بر اساس طرح کاهش هیچگونه مشکلی نداریم.

وی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در تهران پلاک شده‌‌اند که بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و بر این اساس خودروهای سال ۸۹ و قبل از آن نیاز به معاینه فنی دارند تا کنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو برای معاینه فنی مراجعه کردند که یک سوم آنها مردود شدند. ۴۰ درصد از خودروهایی که در تست‌های معاینه فنی مردود شدند به دلیل آلایندگی و ۶۰ درصد نیز به دلیل ایمنی خودرو بوده است.

وی با تأکید بر اینکه طرح کاهش هیچ وقت لغو نشده، بلکه لازم‌الاجرا است،‌گفت: در ساعاتی میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی صفر می‌شود ولی همکاران بنده تا ساعت ۲۴ در مراکز حضور دارند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: بر اساس اعلام دستگاه‌های ذیربط ۷ هزار و ۸ کشته سکته مغزی و قلبی داشته‌ایم که عامل اصلی آنها آلودگی هوا بوده است، بنابر این شهروندان برای اینکه خانواده خود سالم باشند نیز باید رعایت کنند و در کاهش آلودگی هوا سهیم باشند.

ما درباره موتورسیکلت‌های شهر تهران نیز برنامه داریم، گفت:‌در حال حاضر موتورسیکلت‌های شهر تهران ساماندهی نشده‌اند، یک موتورسیکلت برابر با ۷ خودروی پراید آلودگی ایجاد می‌کند و مسبب ۱۶.۲ درصد آلودگی‌های هوا به دلیل تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

 

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار