رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May
  • سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
  • کد خبر : 10702
  • چاپ خبر : پنج ویژگی که باید خبرنگاران داشته باشند

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران ضمن برشمردن پنج ویژگی ممتاز خبرنگاران که به وسیله آن می توانند در تصمیم سازی ها نقش موثر داشته باشند، گفت: خبرنگاران واجد این ویژگی ها جایگاهی بالاتر از وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران و دیگر از مسوولان خواهند داشت.

به گزارش شورانیوز ، مجتبی شاکری پیش از دستور سیصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در سخنانی، ضمن بزرگداشت یاد شهدای خبرنگار و روز خبرنگار، گفت: با تجربه ۴ ساله عضویت در شورا به این باور رسیده ام که خبرنگاران در صورت تجهیز به پنج ویژگی ممتاز جایگاهی بالاتر از مسوولان تراز اول کشور داشته و نقش آنها در تصمیم سازی ها موثرتر از برخی مسوولان است.

وی نخستین ویژگی را برخورداری از روحیه انقلابی و شجاعت داشتن در بیان مطلب برشمرد و با بیان اینکه حتی با وجود انبوه اطلاعات، بدون این ویژگی حقایق مکتوم می ماند، افزود: ویژگی دوم پاکدستی و بی نیازی است چرا که در برخی موارد نیازمندی اصحاب رسانه ممکن است افشای حقایق را با چالش مواجه کند.

شاکری از دسترسی به اسناد به عنوان ویژگی سوم که هر خبرنگاری باید داشته باشد، یاد کرد و گفت: خبرنگار باید بتواند اسناد را لایه لایه بشکافد تا به عمق حقیقت دست پیدا کند و با بصیرت روشنگری کند.

به گفته وی، جامعیت خبرنگار ویژگی ضروری دیگر این حرفه است؛ کمااینکه خبرنگاران شهری که در صحن شورا حضور دارند، باید به برنامه پنج ساله، بودجه سالانه، طرح های جامع و گزارش های حسابرسی اشراف داشته باشند تا از قدرت اظهارنظر و تحلیل درباره رخدادهای مدیریت شهری برخوردار باشند.
شاکری داشتن اتاق فکر و اندیشه ورزی را ویژگی ضروری پنجم خبرنگاران دانست و گفت: خبرگزاری ها باید به هیات اندیشه ورز مجهز باشند و خبرنگاران را دست خالی برای تولید محتوا روانه جامعه و نهادهای مختلف نکنند. در صورتی که خبرنگاران به این ویژگی ها مجهز باشند می توانند حتی یک نظام یا دولت را به چالش بکشند. در این صورت مقام پاسخگو در جریان مصاحبه احساس می کند با یک شخصیت مقتدر دور یک میز نشسته و نمی تواند هر سخنی را مطرح کند.
وی با اشاره به ضرورت خاطره نویسی خبرنگاران گفت: یکی از جذاب ترین نوشته ها در کنار سفرنامه و خاطرات، یادداشت های روزنگار و یا خاطرات خبرنگاران است که هیچ خبرنگاری نباید از آن غفلت کند.
رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران از نامگذاری یک میدان به نام شهید غلامرصا رهبر در منطقه ۴،یک بلواربه نام خبرنگارشهید محمود صارمی در منطقه ۹، ۴بوستان بنام شهدای خبرنگار ، خبرنگار و شهدای رسانه در مناطق ۱۰، ۶، ۲۰ و ۲۲، یک فرهنگسرا به نام رسانه در منطقه ۳ و یک پایانه اتوبوسرانی به نام خبرنگار شهیدافشار در منطقه۱ در طول چهار دوره شورای شهر خبر داد.
وی در بخش دیگر سخنانش خواستار به روز رسانی سامانه “تهران مپ” شد و گفت: این سامانه کاربردی و محل مراجعه بسیاری از شهروندان و گردشگران است اما از سال های قبل اطلاعات آن به روز نشده و موجب سردرگمی شهروندان شده است و می تواند با طرح جامع الزام شهرداری به ارائه لایحه دستورالعمل هویت سازی، کدگذاری و شماره گذاری معتبر شهر به ارتقاء قابل قبول برسد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار