رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May
  • چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
  • کد خبر : 1039
  • چاپ خبر : در حوزه معماری زنان سرتر از مردان هستند
شهردار رشت در سمینار زمینه‌سازی در معماری:

در حوزه معماری زنان سرتر از مردان هستند

سمینار زمینه گرایی در معماری با افتتاح رسمی نمایندگی مرکز معماری ایران در رشت با حضور دکتر سید محمدعلی ثابت‌قدم شهردار رشت, امیرحسین علوی و رسولی دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر رشت. مجتبی فاطمی مدیر مرکز معماری ایران و کوروش حاجی‌زاده و امیرحسین حاجی‌زاده و جمع کثیری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته معماری در سالن اجتماعات هلال احمر گیلان برگزار شد.

به گزارش شورانیوزدکتر سید محمدعلی ثابت‌قدم با قدردانی از بانیان و برگزارکنندگان سمینار زمینه‌گرایی در معماری گفت: امروز بسیار خوشحالم در حوزه آموزش توانستیم چنین جمع تاثیرگذار در حوزه معماری در محدوده شهر رشت را گردهم آوریم.

 شهردار رشت با تاکید بر ضرورت اتصال علم و دانش به مهارت خاطرنشان کرد: با وجود فاصله بین علم و دانش با مهارت در مقوله شهرسازی، برگزاری چنین همایش‌های تأثیر گذار می‌توانند در نزدیک کردن و محدود کردن این فاصله نقش آفرینی نماید.

او با اشاره به تأسیس دانشگاه تهران بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ گفت: اولین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در حوزه معماری به دلیل مهاجرت‌های علمی و یا کاری در کشور حضور ندارند. به عبارتی هیچ عقبه‌ای از هنر و معماری در کشور وجود ندارد.

دکتر سید محمدعلی ثابت‌قدم مبنای هنر و مهندسی را موضوعی وارداتی دانست و گفت: بسیاری از موضوعات مهارتی اجرا شده زائده عدم استفاده از تئوری‌پردازان و دانشگاهیان حوزه معماری است.

شهردار رشت یادآور شد: بدون ایجاد فهم عام در موضوع زیبا‌شناسی شهری برای تولیدکنندگان ساخت‌وساز و مصرف‌کنندگان نمی‌توان شمولیت عمومی در بهینه‌سازی زیبا منظر شهری را ایجاد نمود. او در خصوص زمینه‌گری معماری در سازه‌های توسط مدیریت شهری گفت: وجود تفاوت فاحش سلائق مردم با سلائق استانداردسازی حوزه معماری و عدم توان اعمال سلیقه به دلیل وجود فهم کم عمومی در زیباسازی منظر شهری، وجود الزاماتی چون مدت زمان اجرا و حالت تزیینی بودن معماری چه در حوزه ساختمان‌ها با مالکیت‌های عمومی و چه مالکیت خصوصی از مشکلات اجرای طرح‌های معماری در سازه‌های شهری است.

دکتر ثابت‌قدم عدم شناخت میزان تولید ثروت از طراحی کالبدی را حلقه مفقوده معماری دانست و گفت: با فاصله گرفتن از اقلیم و قابلیت‌های زیباشناختی نمی‌توانیم به بهینه‌سازی فضای عمومی به لحاظ اقتصادی دست یابیم.

شهردار رشت با اشاره به اینکه هویت و فرهنگ در معماری نهفته است، گفت: برای اقتصادی کردن مباحث زیباشناختی باید آموزش پذیری، کیفی نگاه کردن و ریز شدن در جامعه ارتقا یابد.

او با تاکید بر پیوستن از نگاه فردی به نگاه جمعی در حوزه زیباشناختی شهری گفت: اگر هنر در ذهن انسان یک روح متعالی ایجاد کند، این روح متعالی قطعاً در حوزه اقتصاد نیز فراگیر خواهد شد.

دکتر ثابت‌قدم با تاکید بر داشتن نگاه زنانه در حوزه معماری خاطرنشان کرد: ظرافت و تمیزی کار بانوان در حوزه معماری بهتر از آقایان است، به عبارتی بانوان در حوزه معماری سرتر از آقایان هستند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار