رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۶ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 14 May
  • دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
  • کد خبر : 10280
  • چاپ خبر : ارائه گزارش دقیق بدهی های شهرداری تهران در جلسه آینده/حدود ۱۴ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از ارائه گزارش دقیق بدهی های شهرداری در جلسه هفته آینده خبر داد و گفت: برآورد ما از این بدهی ها ۱۴ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان است اگر کسی ادعای بیشتری دارد با سند و مدرک باید آن را ثابت کند.

به گزارش شورانیوز ، ابوالفضل قناعتی ، با اعلام این خبر اضافه کرد: بر اساس برآوردها و بررسی هایی که ما انجام داده ایم بدهی دقیق شهرداری با پیش بینی طلب پیمانکاران حدود ۱۴ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

به گفته وی به این علت نمی توان به طور دقیق این مبلغ را تخمین زد که همه این بدهی ها مستقیما به شهرداری مربوط نمی شود و بنابراین باید وضعیت قبلی، فعالیت ها و اقدامات شهرداری و هزینه هایی که داشته است در شورای شهر به طور دقیق بررسی شود.

قناعتی با بیان اینکه برخی ادعا کرده اند شهرداری تهران بدهی در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان دارد که خودشان باید بگویند بر چه اساس و با چه سندی این موضوع را مطرح می کنند ، تاکید کرد: به علت نوع کاری که شهرداری دارد مبلغ بدهی آن هم ثابت نیست. زیرا هر روز در حال انجام اقدامات و پروژه های جدید است و بنابراین نمی شود قطعی گفت این عدد ثابت بدهی چقدر است.

بیشترین بدهی شهرداری در بخش حمل و نقل است

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران همچنین بیشترین بدهی شهرداری تهران را در بخش های عمرانی از جمله حمل و نقل و مترو عنوان کرد و افزود: بخشی از بدهی ها نیز در بخش های فرهنگی و اجتماعی است اما عمده آنها مربوط به اجرای پروژه های عمرانی و به ویژه ساخت مترو می شود که بیشتر به شکل وام و فاینانس ها و کمک های بانک شهر هستند.

قناعتی یادآور شد: با این وجود از نظر ما وضعیت خیلی هم بد نیست زیرا شهرداری تهران یکسری سرمایه دارد که یا می تواند در قبال بدهی های خود تهاتر کند یا در آینده به سود می رسند. به عنوان مثال برای ساخت ایستگاههای مترو، شهرداری مجبور به گرفتن وام شده و خود را بدهکار کرده است اما درآینده این ایستگاهها می توانند به عنوان سرمایه محسوب شوند و درآمدزایی کنند.

این بهشت نشین در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه برخی از هزینه ها در شهرداری تهران به موقع و درست صرف شده است، توضیح داد و گفت: گرچه پل صدر منتقدان زیادی دارد و می گویند شهرداری بین ۴ تا ۵ هزار میلیارد برای ساخت این پل بدهکار شد اما باید در نظر داشت که اگر قرار بود الان ساخته شود هزینه ای ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد را باید صرف می کردیم و بنابراین درست است که بدهکار شدیم اما مبلغ کمتری است و راحت تر می توان آن را پرداخت کرد.

صرف ۵۰۰ میلیاردتومان برای تملک باغات تهران در سال ۹۵

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه از هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری برای تملک باغات در سال ۹۵ خبرداد و گفت: این اقدام برای حفاظت از باغات در مناطق ۲ و ۵ تهران صورت گرفت و همچنین مجبور شدیم در مسیر خطوط ۶ و ۷ متروی تهران خانه هایی را تملک کنیم که این خود هزینه زیادی به همراه داشت اما اقدامی ضروری بود و باید انجام می شد.

وی همچنین با بیان اینکه برخی از اقدامات شهرداری تهران همچون تملک و احداث بوستان های ولایت و یاس هزینه هایی را به دنبال داشته و سبب بدهی شهرداری شده است، تصریح کرد: درست است که این بوستان ها آوردی برای شهرداری ندارند اما سرمایه شهر محسوب می شوند و شهروندان از آن بهره می برند.

به اعتقاد این عضو هیئت رئیسه شورای شهر چهارم تهران برای بررسی عملکرد مالی شهرداری باید همه این موضوعات را در کنار هم قرار داد و دید که در واقع چه کسی از اقدامات شهرداری در سال های گذشته بیشترین نفع را برده است. به عنوان مثال اگر در چهارسال گذشته یکسری از پروژه ها از سوی شهرداری اجرا نمی شد هم اکنون با مشکلات زیادی به ویژه در حوزه حمل و نقل مواجه بودیم و برای ساخت آنها باید هزینه هایی چندبرابری در نظر می گرفتیم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار