رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۲ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 1 May
  • پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
  • کد خبر : 10079
  • چاپ خبر : یکدست بودن اعضای شورای پنجم هم فرصت و هم تهدید است

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکدست بودن اعضای شورای پنجم هم فرصت و هم تهدید است، تاکید کرد: یک‌دست بودن شورای جدید نباید اتاق شیشه ای شورا را کدر کند.

به گزارش شورانیوز از مشهد ، سید جلال فیاضی  با اشاره به تاییدنشدن انتخابات شورای شهر مشهد، گفت: قطعا نمی‌شود در مورد درستی و نادرستی شکایات نظر داد اما با وجود اینکه بعد از انتخابات، زمان بررسی شکایات است، زمانبندی رسیدگی به شکایات از طرف هیات نظارت تمام شده است.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر هیات اجرایی و هیات نظارت وجود دارد، افزود: حق این است که مسیر قانونی کار طی شود و به شکایات رسیدگی شود اما من نمی‌توانم قضاوت کنم که شکایت‌ها وارد است یا نیست.
عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه باید مسیر قانونی طی شود، ادامه داد: مسیر قانونی این است که بخشی از صندوق‌ها بازشماری شود، اگر بازشماری تغییر قابل توجهی داشته باشد این بازشماری ادامه می‌یابد و من امیدوارم که هرچه سریعتر هم هیات اجرایی و هم هیات نظارت با همکاری همدیگر  بازشماری را انجام دهند اما باید توجه داشت، زمان نباید طولانی شود.
فیاضی تصریح کرد: گذشت زمان می‌تواند تاثیرات منفی هم بر منتخبین و طرفدارنشان و هم در منتقدین و طرفدارانشان بگذارد و برای اینکه این اتفاق نیفتد، باید هیات نظارت و هیات اجرایی رسیدگی و پیگیری‌های قانونی را انجام دهند و سریع‌تر اعلام کنند.
وی با اشاره به توافق مبنی بر شمارش پلکانی گفت:  اگر اختلافی وجود دارد، باید  زودتر رفع شود، فرض کنید تعدادی از صنددق آرا را با توافقی که دارند بشمرند و  اگر واقعا اتفاق معناداری نیفتاد، اعلام نظر بکنند اما اگر اتفاق معناداری افتاد یک تعدادی صندوق دیگر را شمارش کنند و این روالی است که در قانون هم پیش‌بینی شده  است.
عضو شورای شهر خاطرنشان کرد:  اشکالی که در فرهنگ سیاسی و اجتماعی ما وجود دارد ، این است که ما یا زود قضاوت می‌کنیم یا در حالی که در مقام قضاوت نیستیم قضاوت می‌کنیم؛ بنده اطلاعاتی ندارم و اسناد شاکیان را ندیدم از آن طرف هم نظر هیات اجرایی را ندیدم، بنابراین تنها حرفی که می‌توانم بگویم این است که بدون اینکه قضاوتی شود که آیا تغییری اتفاق می‌افتد یا نه باید شکایات به صورت قانونی رسیدگی شود اما با توجه به تجربیات من در سال‌های گذشته، ساختار انتخاباتی ما امکان تخلف معنادار را فراهم نمی‌کند اما همه چیز ممکن است و به هر حال ساختار ها هم باید بررسی شود.
فیاضی در مورد مهم‌ترین اقدامات شورای چهارم گفت: من معتقدم مهمترین کاری را که شورای چهارم انجام داد، فعال کردن خطوط قطار شهری بود چرا که می‌دانید خطوط قطار شهری به دلیل اختلافاتی که در دوره قبل وجود داشت با کندی مواجه شده بود و با تغییر مبانی در قرارداد سرعتی به آن داده شد.
وی افزود: البته انتظار این بود که تا بهار امسال کل خط ۲۲ به بهره برداری برسد اما احتمالا به بهار سال آینده برسد و در نهایت این خط نزدیک ۶ ساعت خدمات در ۵۰ درصد ایستگاه‌های خط ۲ یعنی مرکز مدنی شهر می‌دهد و این اتفاق خوبی است.
عضو شورای چهارم تصریح کرد: از اتفاقات دیگری که به نظر من پیگیری شد موضوع طرح جامع بود که البته طرح جامع تصویب شد ولی هنوز طرح تفصیلی‌باقی مانده است و در کنار آن قدامات مثبتی در حوزه فضای سبز انجام شد.
فیاضی مهم‌ترین نقطه ضعف شورای چهارم را عملکرد نامناسب ساختار نظارتی شورا دانست و تصریح کرد:  از نظر من مهمترین نقطه ضعف این بود که ساختار نظارتی شورا خوب عمل نکرد و می‌توانستیم از ساختارها و اختیارها و ابزارهای نظارتی‌ بهتر استفاده کنیم که تلاش‌های من در این زمینه ناموفق بود.
عضو شورای چهارم مهم‌ترین وظیفه شورای پنجم را سرعت‌دهی ساخت خطوط مترو عنوان و خاطرنشان کرد: شورای پنجم باید سرعت خطوط مترو و قطار شهری را بیشتر و از همگرایی شورا و دولت استفاده کنند تا امکانات ملی را به شهر ملی و فرا ملی مشهد بیاورند.
فیاضی گفت:  به نظر من شهر ملی و فرا ملی مشهد به تناسب جایگاه خود از امکانات ملی برخوردار نیست و اولین وظیفه شورای جدید این است که از این فرصت استفاده کنند و طی این چهار سال ظرفیت و امکانات بیشتری را در اختیار مشهد قرار دهند مثلا خطوط قطار شهری خط ۳ را با سرعت بیشتری پیش ببرند تا  حتما در دوره پنجم تمام شود و در کنار آن خط چهارم که مطالعاتش تمام شده را آغاز کنند.
وی افزود: به نظر من خطوط مترو جزو پروژه‌هایی هستند که کاملا توجیه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را دارند و باید حتما پیگیری‌های بیشتری شود

عضو شورای چهارم ادامه داد:  پیگیری طرح تفصیلی شهر مشهد موضوع دیگریست که شورای پنجم باید آن را انجام دهد چرا که شهر مشهد ۴ یا ۵ طرح تفصیلی تاریخ گذشته دارد که  مشکلاتی ایجاد کرده است.
فیاضی سومین موضوع را اصلاح ساختار شهرداری دانست و گفت: این اصلاح باید به گونه‌ای انجام شود که  ساختار شهرداری کارآمد و چابک باشد  و در کنار آن نظارت بخش دیگریست که شورای پنجم باید  از همه ابزارهای نظارتی استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب شهردار کار بسیار مهمی است و اعضای شورا باید بسیار دقت و شهرداری را انتخاب کنند که شهر را بشناسد، تخصص و تعهد لازم، تجربه شهری و مدیریت شهری داشته باشد و با بدنه شهرداری بتواند خوب کار کند.
عضو شورای چهارم خاطرنشان کرد:  شهر مشهد باید از نظر فضای سبز و  آلودگی‌های شهری با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون شهری بهبود یابد چرا که هم‌اکنون باید به سوی برقی کردن ناوگان درون شهری برویم.
فیاضی گفت: هسته مرکزی مشهد مشکلی است که باید ساماندهی شود چرا که هسته مرکزی شهر مشهد با همه هسته‌های مرکزی کشور و دنیا متفاوت است؛ در مشهد مردم به هسته مرکزی برای زیارت سفر می‌کنند اما  در دیگر شهرها افراد برای کار یا حتی سیاحت به هسته مرکزی سفر می‌کنند،  بنابراین زودتر باید این مشکلات حل و بهسازی طرح اطراف حرم که یک زخم کهنه بیست و چند ساله است زودتر تعیین تکلیف شود.
وی در مورد یک‌دست بودن شورا افزود: یک‌دست بودن هم فرصت و هم تهدید است؛ فرصت از این نظر که تنش و مناقشات کمتری خواهند داشت و به تصمیم‌گیری‌های بهتری خواهند رسید مخصوصا که یک هماهنگی و یکدستی با دولت دارد و از امکانات دولتی می‌توانند به خوبی استفاده کنند.

عضو شورای چهارم ادامه داد: یک‌دست بودن از این جهت تهدید است که ممکن است منجر به بسته شدن شورا و از بین رفتن فضای نظارتی شود اما شهردار نباید خط قرمز شورا باشد و بایستی از همه ابزار نظارتی استفاده کند.
وی با بیان اینکه یک‌دستی نباید از شفافیت شورا بکاهد، خاطرنشان کرد: البته این به معنای این نیست که ما شهردار را انتخاب و رها کنیم بلکه باید حمایت، کمک و نظارت کنیم و نباید به نحوی بشود که اتاق شیشه ای شورا کدر شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار