اخبار برگزیده » استان ها » اصفهان » اقتصادی » فرهنگی ، اجتماعی » گفت و گو » مدیریت شهری
کد خبر : 5580
دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
گفتگو با رضا امینی

تمرکز بودجه ۹۶ بر ارتقاء کیفیت زندگی شهری و محیط زیست است

به گزارش شورانیوز از اصفهان ، بودجه ۳ هزار میلیاردی شهرداری اصفهان ۲۵ دیماه ۹۵ برای بررسی و تصویب به شورای شهر ارائه شد.
بودجه ۹۶ پس از ارائه در صحن علنی به کمیسیون ۵گانه شورای شهر ارسال شد تا به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.
در این راستا گفتگویی با رضا امینی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به نقل از ایمنا گذاشتیم  تا با روند تصویب بودجه سال آینده آشنا شویم.
بودجه شهرداری بر چه اساسی تنظیم می شود؟
ما در کشورمان اسناد فرادستی برای توسعه کشور داریم که سند چشم انداز بیست ساله نظام است که بر اساس آن دستگاه ها برنامه میان مدت پنج ساله را برای خودشان تعریف می کنند.
اصفهان نیز تاکنون دارای پنج برنامه که شامل اصفهان +۲۲ اولین برنامه پنج ساله اصفهان، اصفهان ۸۵ و اصفهان ۹۰و اصفهان ۹۵ و در حال حاضر اصفهان ۱۴۰۰ است.
برنامه اصفهان ۱۴۰۰ که سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده است. این برنامه های ۵ ساله نیز سند فرادستی شهرداری محسوب می شود و بودجه های سالیانه خود را بر این اساس تنظیم می کند. شورای شهر اصفهان سعی می کند تا با اقتضائات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شهر اصفهان یک برنامه ی ارزشمند و قابل تحقق را برای یک سال مالی شهرداری پیش بینی کند.
این اولین بودجه ای است که بر اساس برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تنظیم شده است؟
سال ۹۵ اولین برنامه اصفهان ۱۴۰۰ بود و سال ۹۶ برنامه دوم آن است.
بودجه سال ۹۵ چیزی در حدود ۱۶۵۰ میلیارد تومان بوده است آیا بودجه ی سال ۹۶ رشدی داشته است؟
۱۶۰۰ میلیارد تومان بودجه نقد شهرداری اصفهان است و ۱۰۵۰ میلیارد تومان نیز به صورت غیرنقد در بودجه ۹۵ پیش بینی شده است، به با توجه به اینکه در شهرداری ها مرسوم است که بابت تفکیک فیزیکی اراضی اعدادی که به صورت زمین در تملک شهرداری واقع می شود و یا بخش هایی که از منازل در مسیر طرح ها عقب نشینی می شود و بر روی باقی مانده آن امتیازاتی به مالکان تعلق می گیرد اما در دفاتر حسابداری منعکس نمیشد بر این اساس برای اولین بار پیش بینی شد تا بودجه نقد و غیرنقد با هم پیش بینی شود که مجموعا ۲۶۵۰ میلیارد تومان برای سال ۹۵ پیش بینی شد. در حال حاضر ۲ ماه از بودجه هم باقی مانده تا بتوانیم بگوییم که چقدر از آن وصول شده و تحقق پذیری بودجه چند درصد بوده است.
بودجه ۹۶ چقدر رشد داشته است؟
با توجه به اقتضائات اقتصادی و شرایط ساخت وساز و رکود حاکم بر بازار مسکن که متاسفانه بیشترین سهم درآمدهای شهرداری های کل کشور را به خودش اختصاص می دهد، ما مطابق با آنچه که محقق شده بود در ۱۰ ماه گذشته سال ۹۵ پیش بینی کردیم معادل همان عدد سال ۹۵ و یا به حالت انقباضی بودجه را تهیه کنیم تا فشار اقتصادی به مردم کمتر وارد شود و شهرداریها بتوانند از طریق مشارکت بخش خصوصی در برنامه ریزی و توسعه شهری مشارکت داشته باشند و درآمدهای مستقیم را از طریق مردم را با تعادل بیشتر و تعدیل منطقی تری پیش بینی بکنیم.
البته شهرداری عدد ۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده بود که ۵۰۰ میلیارد تومان آن را  برای مطالبات شهرداری از حاکمیت و دولت محترم پیش بینی کرده بودند و ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم از خود شهر که اکنون در حال رسیدگی به لایحه بودجه هستیم تا بر اساس اقتضائات شهر و مردم بتوانیم بودجه منطقی را به تصویب برسانیم.
تمرکز بودجه ۹۶ اصفهان بیشتر بر روی چه مواردی است؟
ما بر اساس خواسته مهندسان، دیدگاه نخبگان شهری، دیدگاه مدیران مرتبط با مدیریت شهری و دیدگاه عوام و با تلفیق نسبی این سه منشا را اولویت بندی می کنیم و سعی داریم که هر آنچه را که این سه گروه به آن اشاره و تاکید داشتند را از اولویت های خود قرار دهیم.
بحث محیط زیست و سلامت زندگی با کیفیت بهتر، برای بودجه شهر مطرح بوده است ولی متاسفانه امروز شاهد هجوم آلاینده های محیط زیستی و شرایط سخت زیست محیطی برای کلانشهرها و بعضی از مراکز استان ها هستیم و به این ترتیب بیشترین سهم اعتبارات را قطار شهری اصفهان و کلا حمل و نقل و ناوگان اتوبوسرانی و موضوعات تردد مردم در شهر به خودش اختصاص داده است، همچنین فضای سبز از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوانیم شرایط موجود را با حفظ و تخصیص منابع آبی منطقی و روش های اصلاح شده آبیاری به منظور کاهش هزینه ها به میزان آب مصرفی اختصاص دادیم و بخش مهمی را هم به حوزه فرهنگی اجتماعی و نشاط مردم در شهر اختصاص دادیم.
منابع دولتی چقدر به این بودجه شهرداری ها کمک می کنند؟
هر ساله در احکام لایحه بودجه دولت مبالغی را پیش بینی می کنند برای طرح های فراگیر و ملی اختصاص می دهند که متاسفانه طی سالهای گذشته دولت کمترین میزان را به دلیل شرایط سخت اقتصادی که داشته، توانسته اختصاص بدهد البته از طریق فروش اوراق بهادار، اسناد خزانه، اوراق مشارکت و بعضی تسهیلات بانکی توانسته بعضی تعهدات خودش را عمل کند ولی لازم است که مردم بدانند که بخش هایی که درتعهد دولت بوده است مانند یارانه بلیط اتوبوس را شهرداری پرداخت کرده است. در سال ۱۳۵ میلیارد تومان هزینه اتوبوسرانی شهر اصفهان و حومه است و قرار است که یک سوم را دولت پرداخت کند و یک سوم را مردم و یک سوم را هم شهرداری پرداخت نماید اما متاسفانه به دلیل عدم توجه برخی از شهروندان ۳۰ درصد از سهم شهروندان به شکل کامل محقق نمی شود و دولت نیز که پرداختی هایش در این زمینه صفر بوده است بر این اساس شهرداری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از این ۱۳۵ میلیارد را مجبور است پرداخت کند و این هزینه ها در بخش های دیگر شهر اثر می گذارد. در گذشته قیمت خرید یک اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود که ۱۷٫۵ میلیون تومان آن را شهرداری و مابقی را دولت پرداخت می کرد اما متاسفانه طی ۶ سال گذشته این اتفاق نیفتاده این در حالی است که اکنون هزینه خرید اتوبوس برای شهرداری بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می شود. و این به این معناست که ما در حدود ۲۰ تا ۲۱ دستگاه اتوبوس را هزینه می کنیم تا یک اتوبوس بخریم یعنی به قیمت ۱۷ و نیم میلیون تومان گذشته باید معادل بیش از ۲۰ دستگاه اتوبوس هزینه بکنیم تا بتوانیم یک دستگاه اتوبوس بخریم و همین جا دست یاری به سوی مردم عزیزمان دراز می کنیم که در حفظ و نگهداری اتوبوس هایی که به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شوند، کمک کنند و اینها بیت المال است و هرچقد بهتر و بیشتر نگهداری شوند ما می توانیم تقویت ناوگان داشته باشیم.
در تامین سایر منابع هم به همین ترتیب مردم و بخش خصوصی خوشبختانه اقبال خوبی نشان داده اند و امیدواریم با مشارکت مردم جبران کاستی هایی که از ناحیه دولت برمدیریت شهری وارد می شود را انجام بدهیم و شرایط زندگی کیفی را برای شهروندان عزیزمان فراهم کنیم.
در بودجه سال ۹۵ مشارکت بخش خصوصی قابل توجه بوده است در بودجه ی سال ۹۶ چگونه است؟ چه مقدار سهم در نظر گرفته اید برای مشارکت بخش خصوصی ؟
ما براساس برنامه اصفهان ۱۴۰۰ هر ساله بودجه را به عنوان فروش سهم شهرداری که حاصل از مشارکت با بخش خصوصی است قرار دادیم و هر ساله به صورت تصاعدی این عدد باید افزایش پیدا کند و مصداق آن به این ترتیب است که عموما در اثر تفکیک اراضی سهمی که به شهرداری ها اختصاص پیدا می کند، بخشی در تعریض معابر است و یک بخشی هم به عنوان باقیمانده برای تامین نیازهای توسعه شهر. آن بخشی که برای تامین نیازهای توسعه شهر است را شهرداری می تواند با به دست آوردن آن زمین بلافاصله  به عنوان معوض و غرامت املاک در مسیر به مالکان پرداخت بکند و یا اینکه بارگزاری ساخت و سازی با مشارکت بخش خصوصی روی آن انجام شود، به عنوان مثال اگر بخواهد یک قطعه زمین ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر با بخواهد معوض بدهد می تواند با یک فرآیند ساختمان آن را تبدیل به مثلا ۱۰ واحد ساختمانی کند و با مشارکت بخش خصوصی یک درصدی سهم شهرداری بشود و یک درصدی هم سهم شریک و  به جای یک زمین که ما می توانیم جایگزین کنیم با ۱۸ ماه تا ۲ سال صبر و فرآیند ساختمانی می توانیم به ۵ واحد مسکونی برسیم، طبیعتا توان شهرداری افزایش پیدا می کند و همین طور سود تضمینی برای بخش خصوصی فراهم می شود، به همین ترتیب هر چقدر که بخش خصوصی در ابعاد مختلف حوزه نشاط و تفریحی، بخش های فرهنگی و تفریحی و فرصت هایی که از ناحیه دفتر امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری پیش بینی می شود، بتوانند در این فرآیند مشارکت بکنند بارگزاری بر روی شهر از نظر تامین منابع مردمی کمتر می شود و بیشتر یک بازی برد – برد بین شهرداری و بخش خصوصی اتفاق می افتد.
برای سال ۹۵ حدود ۳۸۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است و برای سال ۹۶ که هنوز به تصویب نرسیده ولی نظرمان این هست که انشاء الله این عدد ارتقاء پیدا کند.
پس با این حساب انتظارات از بخش خصوصی زیاد است ؟
دعوت بیشتر هست نه انتظارات، این انتظارات از بخش خصوصی بیشتر است که از سوی شهرداری حمایت شود. باید فرایندها و مراحل را تسهیل کنیم  تا سرمایه گذاران در گلوگاه های اداری و در مسیرهای پر فراز ونشیب اداری اذیت نشوند و تن به این میدان برد- برد بدهند و وارد بشوند و با این سود معقول به توسعه شهر کمک کنند.
طرح هایی اصلی که در حال حاضر شهرداری حمایت بخش خصوصی را در آن مطالبه می کند چه طرح هایی است؟
فرصت های سرمایه گذاری در شهر اصفهان زیاد تعریف شده است بخشی به عنوان هتل سازی در اراضی شهید کشوری و حواشی آن پیش بینی شده است، شهرک مبل در شمال شهر اصفهان جزء مقولات سرمایه گذاری هست که مذاکرات و تفاهم نامه های اولیه آن تنظیم شده است.
همین آکواریوم که در ناژوان اتفاق افتاده است از مشارکت بخش خصوصی به ثمر نشست و ساختمان های متعدد تجاری فرهنگی و اقتصادی، دفتر کار و مسکونی در ابعاد مختلف در شهر و در مناطق مختلف پیشنهاد می شود که در شورای عالی بررسی می شود که در آن سه نفر از شورای اسلامی شهر هم به اضافه ی شهرداری و چند نفر از معاونان و مدیر سرمایه گذاری حضور دارند و آن ها را تصویب می کنند و عملا بخش قابل اتکایی از سرمایه های شهرداری در دفتر سرمایه گذاری مشارکت ها پیش بینی می شود که امیدواریم که این روند به یک فرهنگ فراگیر تبدیل شود و و زمینه حضور همه توانمندی های سرمایه گذاری در شهرمان برای عزیزان سرمایه گذار فراهم شود.
برای  مالکان بافت های فرسوده و یا انبوه سازان در اصل چه تشویق هایی در نظر گرفته شده است؟
متاسفانه یکی از پشتوانه های اصلی اداره شهر بحث ساخت و ساز و مسکن است که برای شهرها بیش از ظرفیت لازم در مراکز استان ها سم مهلکی است به لحاظ بارگذاری جمعیتی شرایط سختی را به جمعیت در کلانشهرها تحمیل می کند اما در تاریخ کشورمان متاسفانه این رویه وجود داشته  و هرساله هم این بارگذاری زیاد می شود، اما تازمانی که منابع درآمدی پایدار به درستی برای اداره شهر تعبیه نشود لابد از این هستیم که بخشی برای انبوه سازی و سازندگان مسکن را فرآیندی برایشان تعریف کنیم که اقبال داشته باشند به ساخت و ساز در این حوزه . بنابراین ضمن برگزاری جلسات که با این عزیزان داشتیم تلاش کردیم که دغدغه هایشان را در مراحل اداری صدور پروانه برطرف بکنیم تا تسهیل شود و سیستم مکانیزه که سلایق افراد در آن کمتر هست پیش بینی شود. قرار است تا پایان سال سیستم مکانیزه در کلیه مناطق نصب شود که تاکنون ۶ منطقه به این فرآیند مجهز شده اند.
در این سیستم شهروندان می توانند از داخل منزل یا محل کارش بخشی از اطلاعات را احصا بکند و بعد وارد فرآیند پروانه ساختمان بشود.
درصدد هستیم که انگیزه و حاشیه سود بیشتری برای انبوه سازان ایجاد کنیم، اگرچه در ساخت و ساز اکنون فشار بیشتری به انبوه سازان می آید فشارهایی که از انواع شرکت ها و سازمان ها  و نهادهای حاکمیتی بر انبوه سازی وارد می شود طاقت آن ها را تمام کرده است اما ما به عنوان بخش اصلی مسکن باید تلاش بکنیم و نگذاریم انگیزه ها از بین برود، لذا بسته تشویقی سال ۹۵ را به این نحو در همکاری بین شورا و شهرداری تنظیم کردیم که به جای اینکه تا ۲۲ بهمن یک درصدی را به تخفیفات اضافه بکنیم، این تخفیفات در سه بخش مهر و آبان ۳۵ درصد، آذر و دی ۳۰ درصد و بهمن و نیمه اسفند ۲۵ درصد پیش بینی شد. البته برای بافت های فرسوده نیز تخفیف ۷۰ درصدی پیش بینی شده است.