محمدرضا حسین‌نژاد

ضرورت بلندمرتبه‌سازی با تکیه بر مباحث دینی و فرهنگی

به گزارش شورانیوز از مشهد، محمدرضا حسین‌نژاد در نشست تخصصی نقدی بر بلندمرتبه‌سازی که به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در ضوابط بلندمرتبه‌سازی باید به مباحث فرهنگی، اجتماعی، دینی و همچنین الزامات روابط انسانی توجه شود.
وی افزود: اگر بخواهیم از بلندمرتبه‌سازی در غرب به صورت کورکورانه الگوگیری کنیم و آن را با فرهنگ و سبک زندگی دینی خودمان انطباق ندهیم، قطعا در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد به ضرورت بلندمرتبه‌سازی با تکیه بر مباحث دینی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: اگر اجازه دهیم که شهر همچنان به صورت افقی رشد پیدا کند، قطعا در آینده‌ای نزدیک تمامی اراضی کشاورزی شمال شهر زیر ساخت مسکن خواهد رفت.
حسین‌نژاد ادامه داد: واحدهای مسکونی که در نتیجه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و رشد افقی شهر احداث می شود، به دلیل عدم رعایت الزامات شهرسازی زمینه‌ساز توسعه حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی است.
وی با بیان اینکه نقاط تعادل بلندمرتبه‌سازی باید مشخص شود، تصریح کرد: در بحث بلندمرتبه‌سازی علاوه بر ضرورت توجه به بعد رفع نیاز مسکن، باید به ابعاد دیگری نظیر مباحث فرهنگی، اجتماعی و آموزه‌های دینی توجه شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ابراز کرد: متاسفانه در برخی از مناطق شهر مشهد که بدون تکیه بر ابعاد فرهنگی و جامعه شناسی، بلندمرتبه سازی اتفاق افتاده است، امروز شاهد بروز بزهکاری و نارضایتی شهروندان هستیم.
حسین‌نژاد افزود: در عین توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی، کالبدی و شهرسازی، از ظرفیت‌های محیطی شهر در بحث بلندمرتبه‌سازی باید استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه بلندمرتبه‌سازی اجتناب‌ناپذیر است اما باید به همه ابعاد آن توجه شود، گفت: استفاده از ظرفیت‌های محیطی به منظور رفع نیازهای جامعه، هم عقلانی و هم دینی است.