رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۳ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 21 May
  • شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶
  • کد خبر : 7261
  • چاپ خبر : آلودگی آب سد طالقان در اثر هجوم گردشگران قطعی است

نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها گفت: آلودگی آب سد طالقان در اثر هجوم گردشگران قطعی است و برای تمام جمعیت تهران و کرج مشکل ساز خواهد شد.

به گزارش شورانیوز  ، سید اسحاق میرابوالقاسمی در جریان سی و هفتمین اجلاس شورای عالی استانها که صبح امروز در سالن همایش پیامبر (ص) در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: استان البرز در ۳۶ کیلومتری غرب تهران و بین تهران- قزوین و مازندران قرار گرفته است. این استان در ۱۲ بهمن سال ۱۳۸۸ طبق پیشنهاد و مصوبه ای که هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاد با تصویب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۴ مهرماه ۸۹ استان البرز به طور رسمی شکل گرفت.

وی تصریح کرد: استان البرز ۵ هزار و۸۳۳ کیلومتر مربع وسعت دارد که طبق سرشماری قبل، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که مرکز استان البرز است و چهارمین شهر پرجمعیت کشور پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می شود.

نماینده استان البرز در شورای عالی استانها خاطرنشان کرد: البرز به مرکزیت کرج دارای ۶ شهرستان که شامل شهرستانهای مرکزی، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، اشتهارد و فردیس است که شهرستانهای مرکزی کرج و اشتهارد و فردیس دارای دو نماینده و سه شهرستان طالقان، نظرآباد و ساوجبلاغ دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: این استان دارای مشکلاتی است که از آن جمله می توان به کمبود شدید مدرسه و ضرورت احداث و نوسازی مدارس فرسوده، تسریع در بازنگری طرح های روستایی و کاهش مدت بازنگری، تسریع در گازرسانی آسارا از توابع شهرستان کرج و شهرستان طالقان، تسریع در رفع تداخل حریم شهری و روستایی تعدادی از شهرها و روستاهای استان اشاره کرد. /

میرابوالقاسمی بیان کرد: در این میان شهرستان محروم طالقان در ۱۲۰ کیلومتری پایتخت شرایط ویژه ای دارد که باید به آن توجه شود.

نماینده استان البرز در شورای عالی استانها تصریح کرد: یکی از این تامین کنندگان آب استان تهران، کرج و شهرستانهای اقماری، شهرستان طالقان است که این شهرستان تامین کننده آب زراعی استان قزوین است.

وی در ادامه به سد طالقان اشاره کرد و گفت: متاسفانه وزارت نیرو هیچ گونه خدمات رسانی برای منطقه نداشته و این امر سبب شده که مردمانی که نسل اندر نسل به کار دامداری و دامپروری مشغولند و یا در کار کشاورزی و تولید بوده اند امروز بیکار شوند و موضوع حاد بیکاری و کوچ اجباری آنان به شهرهای اقماری به عنوان یک معضل موجب تخلیه روستاها و پایین آمدن جمعیت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای عالی استانها افزود: عدم وجود امکانات درمانی، آموزشی، معیشتی، رفاهی، خدماتی و … برای مردم این شهرستان مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است که می طلبد مسئولان در این زمینه توجه ویژه ای را در رفع آنها داشته باشند.

میرابوالقاسمی اضافه کرد: مشکل دیگری که در شهرستان طالقان برای روستاها بوجود آمده و شاید در استانهای دیگری هم باشد طرح بسته هادی است که گرفتاری های زیادی بوجود آورده و طبق مدارک موجود ساختمان هایی که قدمت آنها بیش از یکد سال دارد و یا ساختمان هایی در سالهای ۶۱، ۶۲  و ۶۳ انشعاب آب و برق گرفته اند هنوز به داخل طرح نیامده است.

نماینده استان البرز در شورای عالی استانها در ادامه این اجلاس بیان کرد: در زمان گذشته در یک ساختمان یکصد متری یا ۲۰۰ متری یا خانواده زندگی می کردند و هم اکنون آن خانواده به ۵ یا ۶ خانواده یا بیشتر شده اند. آیا در آن فضای ۱۰۰ یا ۲۰۰ متری می توانند چند خانواده زندگی کنند؟ آیا می دانید که این امر باعث شده مهاجرت بی رویه بوجود آید و روستاها تخلیه شود و جمعیت روستاها به شهرها روی آورند؟ از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصرانه می خواهیم نسبت به بازنگری و توسعه طرح هادی اقدام عاجل کند.

وی افزود: از وزارت بهداشت و درمان برای شهرستان طالقان به دلیل آب و هوا و فصول مختلف بجز جمعیت ساکن فقط بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت شناور دارد و حداقل یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی و مراکز بهداشت و درمان مجزا همراه با پزشکان مجرب اعتباری اختصاص داده و اقدام لازم صورت گیرد.

میرابوالقاسمی گفت: متاسفانه آلودگی آب سد طالقان در اثر هجوم گردشگران قطعی است و برای تمام جمعیت تهران و کرج مشکل ساز خواهد شد و مهمترین راه حل، مهاجرت معکوس از شهر به روستا است و این در حالی است که بعضی ها در فکر تخلیه طالقان هستند که این مسئله فاجعه بزرگی در پی خواهد داشت و مهمترین هنر دولت، مهاجرت معکوس است.

نماینده استان البرز در شورای عالی استانها در پایان با اشاره به مشکلات سد طالقان خاطرنشان کرد: برای رفع این معضل باید مواردی از جمله ساماندهی مسائل زیست محیطی سد طالقان، مسئله بستر و حریم رودخانه ها، محدود شدن ساخت و ساز در مناطق روستایی و پیامدهای منفی آن، برنامه ریزی برای توسعه باغداری مدرن در طالقان، برنامه ریزی برای توسعه دامداری صنعتی در طالقان مورد توجه قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار