رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 18 May
  • چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
  • کد خبر : 6563
  • چاپ خبر : رشد ۱۴ درصدی بودجه فرهنگی اصفهان/افزایش ۸ برابری بودجه محرومیت زدایی

​رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان به صورت واقع بینانه تعریف شده است.

به گزارش شورانیوز از اصفهان ، اصغر آذربایجانی اظهارکرد: بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان پس از یک ماه بررسی کارشناسی در کمیسیون های تخصصی شورا و کمیسیون تلفیق با مبلغ ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به تصویب رسید.
وی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۶ با نگاه عالمانه اعضای شورا به جمع بندی رسید، افزود: توجه به وضعیت درآمدی شهر و تصویب بودجه ای واقعی از شاخصه های بودجه سال آینده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه تدوین بودجه واقعی از ایجاد حباب و درآمدهای غیرواقعی در بودجه جلوگیری می کند، تصریح کرد: ایجاد حباب در درآمدهای شهرداری، مناطق ۱۵ گانه را در توسعه شهر دچار مشکل می کند بر این اساس بودجه به صورت واقعی تهیه شد.
آذربایجانی تاکیدکرد: بر این اساس ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت نقد و غیر نقد و ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای سال آینده پیش بینی شده است که در مقایسه با بودجه ۹۵ در یک تراز جمع بندی شد.
وی اظهارکرد: اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه در برنامه ریزی توسعه شهری داشته باشیم باید آمار و داده های واقعی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه بودجه یک پیش بینی است، ادامه داد: شهرداریها خود متولی درآمد هستند که حدود ۷۰ درصد از درآمد این نهاد از طریق تراکم فروشی تامین می شود اما در سال های اخیر با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، در زمینه ساخت و ساز موفق نبودیم.
آذربایجانی با اشاره به اینکه امروز یکی از دلایل موفقیت شهر اصفهان در اجرای پروژه های عمرانی، استفاده از روش غیرنقدی است، گفت: تراکم فروشی برای شهرها به خصوص شهر اصفهان ضرر دارد چراکه این شهر از لحاظ جمعیتی محدود است، بنابراین در پیش بینی بودجه باید نگاه عالمانه داشته باشیم.
وی افزود: ۳۴ درصد از بودجه سال آینده به فعالیت های جاری و ۶۶ درصد به فعالیت های عمرانی اختصاص داده شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه بیش از نیمی از بودجه سال آینده به فعالیت های زیست محیطی اختصاص یافت، ادامه داد: ۳۷ درصد از بودجه سال آینده برای توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو، ناوگان اتوبوسرانی و ۱۷ درصد از بودجه در حوزه توسعه فضای سبز هزینه می شود.
آذربایجانی به بودجه محرومیت زدایی شهر اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ و آغاز به کار شورای چهارم  بودجه محرومیت زدایی ۱۰ میلیارد تومان بود اما اکنون این بودجه ۸ برابر شد و برای سال آینده ۸۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: بودجه محرومیت زدایی اعتباری است که شهرداری مرکزی به مناطق محرومی که درآمد پایین تری دارند اختصاص می دهد تا سرانه های خدماتی به صورت عادلانه در مناطق شهر توزیع شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان به بودجه محرومیت زدایی مناطق اشاره کرد و توضیح داد: برای منطقه ۲ در سال آینده ۱۷ میلیارد تومان برای منطقه ۹، ۵٫۵ میلیارد تومان برای منطقه ۱۴، ۲۰ میلیارد تومان، منطقه ۱۵ نیز ۲۰ میلیارد تومان و برای منطقه ۱۱ ، ۱۷ میلیارد تومان اعتبار محرومیت زدایی پیش بینی شده است.
آذربایجانی اظهارکرد: بودجه محرومیت زدایی بر اساس سرانه های خدماتی مناطق بین مناطق کم برخوردار توزیع می شود.
وی به سیستم شهرسازی الکترونیک اشاره کرد و گفت: توجه به حوزه شهرسازی الکترونیک یکی از تاکیدات شورای شهر بوده است چرا که با این روش بسیاری از سفرهای شهری کاهش می یابد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا افزود: چند سالی است که سیستم شهرسازی الکترونیک در شهرداری اصفهان دنبال می شود اما به دلیل پیچیده بودن موضوع این موضوع با تاخیر روبرو شد، افزود: خوشبختانه هفته گذشته با پیگیری های شورای شهر و شهردار اصفهان اولین پروانه الکترونیکی در منطقه ۱۳ صادر شد و قرار است تا پایان سال کلیه مناطق به سیستم شهرسازی الکترونیک مجهز شوند.
آذربایجانی تصریح کرد: برای سال آینده نیز ۵ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای طرح های ویژه شهرسازی اختصاص داده شده است.
وی عنوان کرد: قرار است تا پایان سال آینده تمامی حوزه های شهرسازی به صورت الکترونیکی انجام شود.
آذربایجانی تاکید کرد: اگر شهروندی با مراجعه به سیستم شهرسازی الکترونیک، اعداد و ارقام مربوط به صدور پروانه و عوارض را ببیند ضمن اعتماد بیشتر به شهرداری، با خروج دخالت انسانی، زمینه بروز اعمال سلیقه ها نیز رفع می شود.
وی ادامه داد: الکترونیکی شدن امور شهرسازی در تکریم ارباب رجوع بسیار اثرگذار است به همین دلیل می توان از این ظرفیت ها در آینده نزدیک، تمامی خدمات شهرداری را به شهروندان ارائه داد.
این عضو شورا یادآور شد: فیبر نوری و تمامی زیرساخت ها در حوزه شهرسازی الکترونیک در تمامی مناطق شهرداری وجود دارد و مباحث حقوقی آن نیز از جمله امضای دیجیتال نیز برای این مسأله در حال پیگیری است.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در حوزه شهرسازی الکترونیک به آن پرداخته ایم جمع سپاری است ، بر همین اساس، تعدادی از خدمات شهرداری از طریق دفاتر پیشخوان دولت به شهروندان ارائه می شود.
آذربایجانی عنوان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه های مختلف، امور شهری به صورت برون سپاری انجام شود تا پس از آن شهرداری با فراغ بال بیشتری به آن ها، نظارت داشته باشد و در این راستا بر اساس ضوابط و قوانین طرح تفصیلی و اسناد بالادستی، معماری و شهرسازی شهر به درستی انجام شود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد ۱۴ درصدی بودجه فرهنگی سال آینده شهر گفت: برای سال آینده ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر پیش بینی شده است که نسبت به سال ۹۵، ۱۴ درصد رشد داشته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی در دو بخش توسعه زیرساختها و اجرای برنامه های فرهنگی هزینه می شود، افزود: نصف بودجه فرهنگی برای آزادسازی، تملک، احداث و ساماندهی مراکز فرهنگی و نصف دیگر بودجه برای اجرای رخدادهای فرهنگی، نگهداری از تاسیسات و مراکز فرهنگی و کمک به سازمان های مختلف از جمله سازمان فرهنگی تفریحی هزینه می شود.
آذربایجانی خاطرنشان کرد: در سنوات گذاشته بیشتر بودجه فرهنگی صرف توسعه زیرساختها می شد اما در سال آینده با توجه به درخواستهای شهروندان برای اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی، سهم بیشتری از بودجه به برنامه های فرهنگی اختصاص داده می شود.
وی با تاکید بر اینکه حوزه اجتماعی و حوزه تفریح ۲ مولفه ای است که در بودجه به صورت ویژه دیده شد، عنوان کرد: در این ۲ حوزه بودجه ۲۰ درصد رشد داشته است چرا که در نظر داریم با اجرای برنامه های فرهنگی فضای نشاط و شادی را به جامعه تزریق کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا از احداث پردیس های فرهنگی و ۳ مراکز اختصاصی بانوان با رویکرد تفریحی سخن به میان آورد و گفت: بیشتر برنامه های فرهنگی سال آینده به سمت ایجاد مراکز خانواده محور است.
آذربایجانی تاکید کرد: در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی استفاده از ظرفیت مشارکت گروههای مردمی مد نظر قرار دارد.
وی اظهارکرد: بودجه لازم برای حمایت از مراکز فرهنگی، تیم های ورزشی محلات و تولیدات سینمایی و تلویزیونی بر اساس آیین نامه ای که به تصویب رسید، اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از جمعیت شهر را بانوان تشکیل می دهند، گفت: در این راستا توسعه زیرساختهای فرهنگی، تفریحی برای استفاده بانوان در دستور کار قرار دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا افزود: قرار است طبق برنامه اصفهان ۱۴۰۰، ۱۴ مرکز تخصصی بانوان با رویکرد تفریحی در شهر احداث شود.
آذربایجانی ادامه داد: توانمند سازی زنان سرپرست خانوار نیز در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد و در این راستا بودجه لازم اختصاص داده شده است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه شبکه مویرگی فرهنگ در محلات شهر اصفهان در دستور کار است، عنوان کرد: در این راستا از سال گذشته معاونت های فرهنگی، اجتماعی در مناطق ۱۵ گانه تشکیل شد تا برنامه های فرهنگی با مشارکت معتمدان محل که با اقتصائات و شرایط محل خود آشنایی بیشتری دارند، برگزار شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در ادامه سخنان خود به تصویب نظامنامه پیوست فرهنگی، اجتماعی پروژه های شهری اشاره کرد و گفت: بی شک اجرای هر پروژه و هر طرح پیامدهای مختلفی خواهد داشت که مهمترین تاثیرات آنها در موضوعات فرهنگی و اجتماعی است.
آذربایجانی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که مشاور در اجرای پروژه ها باید به آن بپردازد، پیوست فرهنگی – اجتماعی است که بر این اساس انواع فعالیت هایی که نیاز به پیوست دارد و ظرفیت هایی که باید در تدوین پیوست قرار گیرد، مد نظر قرار می گیرد.
وی ادامه داد: آنچه که در بودجه سال ۹۶ مورد توجه قرار گرفته این است که بتوانیم بر اساس نظام نامه پیوست فرهنگی اجتماعی، پروژه های شهری را با همکاری  افراد نخبه و فرهنگی شهر در شورای راهبری شهر اولویت بندی کرده و در فاز مطالعاتی و صفر آن ها  پیوست فرهنگی تهیه شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا عنوان کرد: یکی از کمیسیون هایی که در دوره چهارم شورای اسلامی شهر فعالیت خوبی داشته و ظرفیت های بسیاری را در قالب سیاست گذاری و تعیین راهبردهای حوزه فرهنگی اجتماعی ایجاد کرده، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان است.
به گفته وی عنوان این کمیسیون در ابتدای دوره چهارم شورای اسلامی شهر تغییر کرده و هم به دلیل اهمیت فعالیت های ورزشی؛ کلمه ورزش نیز به آن الصاق شده و یکی از بخش های کلان منشور این دوره شورا نیز در ارتباط با حوزه ورزش تعریف شد.
آذربایجانی تدوین نقشه جامع فرهنگی اجتماعی شهر در قالب اولویت بندی مولفه ها بر اساس نقشه مهندس فرهنگی کشور و توصیه های که مقام معظم رهبری را از جمله اقدامات کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان دانست و گفت: مولفه های فرهنگی اصفهان در سال ۹۴ در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، کلید خورد و از سه منظر مدیران فرهنگی، نخبگان فرهنگی و شهروندان و بر مبنای ۱۱۰ مولفه فرهنگی کشور در یک کار کارشناسی توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان مشخص شد.
وی افزود: بر این اساس، ۹ اولویت به عنوان سیاست های فرهنگی اجتماعی شورای شهر به شهرداری ابلاغ شد تا نقشه راهی برای حرکت فرهنگی اجتماعی مدیریت شهری باشد.
این عضو شورا با تاکید بر نگاه عالمانه مدیریت شهری به وضعیت موجود، رصدخانه فرهنگی، اجتماعی را حلقه های مفقوده در مدیریت فرهنگی  شهر دانست و خاطر نشان کرد: در همین راستا از تاکیدات شورای اسلامی شهر تشکیل رصدخانه فرهنگی شهر بود که در سال ۹۵ این اتفاق انجام شد و در بودجه سال ۹۶ هم برای آن ردیف بودجه ای به همین عنوان در نظر گرفته شد تا با نگاه دقیق به وضعیت موجود و بررسی شرایط  در برنامه ریزی ها، تصمیمات واقع بینانه ای گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار