رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 20 May
  • دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
  • کد خبر : 6458
  • چاپ خبر : مهندسین کشورمان در شرایط تحریم پیش از گذشته برای جهش علمی و سازندگی کشور تلاش نمایند

رییس شورای شهر شیراز گفت : روز مهندس را خدمت تمام مهندسین عزیز کشورمان تبریک و تهنیت عرض می نمایم و امیدوارم با تلاش روزافزون مهندسین گرانقدر کشورمان ،در شرایطی که دشمنان با سلاح تحریم به جنگ تمام عیار با نظام اسلامی برخاسته اند، پیش از گذشته برای جهش علمی ، صنعتی و سازندگی کشور تلاش نمایند.

به گزارش شورانیوز از شیراز ، غلام مهدی حقدل رییس شورای شهر شیراز در دویست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز  گفت ، در ابتدا خداوند را شاکریم که بعد از چندین سال خشکسالی در استان فارس، در هفته گذشته شاهد نزول رحمت الهی در سراسر استان فارس و شهر شیراز بودیم و تا حدودی خشکسالی های چند سال گذشته در بارندگی اخیرجبران گردید؛  امیدواریم در ادامه نیز شاهد نزول رحمت الهی باشیم. در این خصوص از آمادگی شهرداری شیراز، شهردار محترم، معاونت ها، سازمان های شهرداری و… که در این مدت در آماده باش کامل بودند و به خوبی در زمینه خدمت رسانی به شهروندان عمل نمودند و با تمام توان در خدمت شهروندان بودند، سپاسگزاریم. هرچند متاثر شدیم که یک نوجوان در قصر قمشه  به آب افتاد و غرق شد.
همچنین از مدیران، مسئولین و کارشناسان شهرداری و اعضا و دبیران کمیسیون های شورا تقدیر و تشکر می نمایم که تلاش نمودند و تا قبل از اتمام بهمن ماه ، بودجه ۳۲۸۰میلیاردی شهرداری شیراز برای سال ۱۳۹۶ را به عنوان دومین شهر کشور در بودجه شهرداری کلان شهرها در روز پنج شنبه گذشته درصحن شورا به تصویب رسید ، همچنین اصلاح بودجه ۱۳۹۵ شهرداری نیز به تصویب رسید و مقرر شد تا پایان سال ۹۵ و آغاز سال ۹۶ پروژه های نیمه تمام را افتتاح نموده و جهت رفاه حال شهروندان در اختیار آنان قرار گیرد.
وی با بیان این مطلب که سوم اسفند ماه سالروز کودتای نظامی سوم اسفند سال ۱۲۹۹ رضا خان می باشد. این کودتا توسط رضاخان میرپنج و هم‌دستی سیدضیاءالدین طباطبایی و با برنامه‌ریزی افسر انگلیسی آیرونساید اجرا شد. در نتیجه مذاکرات و هماهنگی‌های به عمل آمده بین سیدضیاءالدین طباطبایی و رضاخان، در روز سوم اسفند قوای قزاق وارد تهران شده و ادارات دولتی و مراکز نظامی را اشغال کردند و نزدیک به صد تن از فعالان سیاسی و رجال سرشناس بازداشت و زندانی شدند. نتیجه کودتا این بود که سیدضیاءالدین، رئیس‌الوزراء و  رضا خان وزیر جنگ شد.
غلام مهدی حقدل افزود ؛ سوم اسفند ماه همچنین سالروز آغاز عملیات خیبر در سال۱۳۶۲ می باشد. این عملیات با رمز یا رسول‏اللَّه در جبهه جنوب شروع شد و تا بیست و دوم اسفند به طول انجامید. در این عملیات، رزمندگان اسلام موفق شدند تا موقعیت مناطق آزاد شده، از جمله جزایر مجنون را تثبیت کنند. این عملیات سرانجام پس از ۱۹ روز نبرد سنگین با کسب دستاوردهای ارزشمند، از جمله عملیات‏های موفق رزمندگان اسلام محسوب می‏شود، به نحوی که عراق را مجبور به استفاده گسترده از سلاح‏های ممنوعه شیمیایی کرد. با تصرف جزیره مجنون، یکی از حوزه‏های مهم نفتی در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت و دشمن را در باز پس‏گیری آن ناکام گذاشت.
وی افزود ، چهارم اسفندماه روز تولد پروفسور محمود حسابی فیزیکدان برجسته و دانشمند کم‌نظیر معاصر ایران می باشد. ایشان برای نخستین‏بار، موضوع پیشرفت‏های اتمی جهان را در ایران مطرح و توجه افراد را به این مهم جلب کرد که ایران نباید در این رشته علمی، که ترقی آینده جهان بدان وابسته است، از سایر کشورها عقب بماند. بی‏شک می‏توان پروفسور محمود حسابی را اولین پایه‏گذار انرژی اتمی ایران دانست. حسابی علاوه بر زبان فارسی، به چهار زبان زنده دنیا یعنی عربی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی نیز تسلط داشت و هم‏چنین در تحقیقات علمی خود از زبان‏های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی (زبان ایرانیان باستان)، اوستایی، ترکی، ایتالیایی و روسی استفاده می‏نمود. پروفسور حسابی از سوی جامعه علمی جهان به‏عنوان “مرد اول علمی جهان” در سال ۱۹۹۰م برگزیده و در کنگره شصت سال فیزیک ایران در سال ۱۳۶۶ش نیز ملقب به “پدر فیزیک ایران” گردید.
پنجم اسفند ماه روز بزرگداشت دانشمند بزرگ “خواجه نصیرالدین طوسی”می باشد. ایشان یکی از بزرگ‏ترین بنیانگذاران کلام شیعه و پیشاهنگ بزرگ فلسفه مشّاء و از ریاضی دانان و دانشمندان ایرانی برجسته بود . وی شانزده سال پس از تاسیس رصدخانه مراغه درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد. این دانشمند نابغه چنان در حیطه علم فعالیت نموده است که هنوز پس از هفتصد واندی سال دستاوردهای علمی و آراء ، این دانشمند ایرانی محل رجوع دانشمندان ومهندسین می باشد. یاد این دانشمند کشورمان را گرامی میداریم.
رییس شورای شهر شیراز با بیان این مطلب که پنجم اسفند ماه همچنین به مناسبت مقام والای خواجه نصیر طوسی در علم ،روز مهندس نامگذاری شده است. به حقیقت مهندسین در ساخت ایران اسلامی نقش به سزایی داشتند و موجب ایجاد پیشرفت های شگرفی در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری، آبادانی و رشد در عرصه های مختلف عمرانی ، کشاورزی، صنایع موشکی، هوافضا، صنایع نظامی، صنایع غذایی ، آبادانی شهرها و شهرداریهاو … شدند. این روز را خدمت تمام مهندسین عزیز کشورمان تبریک و تهنیت عرض می نمایم و امیدوارم با تلاش روزافزون مهندسین گرانقدر کشورمان ،در شرایطی که دشمنان با سلاح تحریم به جنگ تمام عیار با نظام اسلامی برخاسته اند، پیش از گذشته برای جهش علمی ، صنعتی و سازندگی کشور تلاش نمایند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار