رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 20 May
  • سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
  • کد خبر : 5704
  • چاپ خبر : هبه ۵ هکتار زمین برای ساخت مدرسه علمیه
درجلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهدتصویب شد؛

هبه ۵ هکتار زمین برای ساخت مدرسه علمیه

شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با هبه ۵ هکتار زمین برای احداث مدرسه حوزه علمیه به مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) رای مثبت داد.

به گزارش شورانیوز از مشهد ،  یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بررسی لایحه هبه زمین برای احداث مدرسه علمیه را در دستور کار قرار داد.
محمد سهیلی، رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و امور اداری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این مورد گفت: براساس این مصوبه زمین را برای احداث مدرسه علمیه هبه کرده و پروانه را نیز برای ساخت رایگان صادر می‌کینم.
نمی‌توانیم اعیان را بدون پرداخت خسارت پس بگیریم
شهردار مشهد مقدس نیز در این مورد اظهار داشت: فرض کنیم در آینده این زمین هبه شده در مسیر یک اتوبان قرار گیرد با این همه هزینه‌ای که از وجوهات مردم برای ساخت اعیان انجام می‌شود نمی‌توان با هیچ حجت شرعی و بدون پرداخت خسارت آن را پس گرفت یا تخریب کرد.
سید صولت مرتضوی تصریح کرد: اگر قرار باشد این هبه را در لایحه بودجه لحاظ کنیم براساس تکالیف قانون شهرداری‌ها نمی‌توانیم بیش از ۲ در هزار هبه نماییم لذا دچار تخلف قانونی می‌شویم.
وی عنوان کرد: همین یک مورد هبه به اندازه بودجه ۵ سال آینده هبه شهرداری مشهد است و تاکنون هیچکدام از هبه‌ها در لایحه بودجه قید نشده است؛ سازمان بازرسی هم نامه زده که میزان لوایح هبه و مستندات قانونی آن را اعلام نماییم.
قیمت دفترچه‌ای زمین هبه شده ۸ میلیارد تومان است
در ادامه بررسی این لایحه، علی اصغر نخعی‌راد، ریییس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر نیز خاطرنشان ساخت: برای اینکه سقف هبه از بودجه پیش بینی شده سال جاری بیشتر نشود لذا این لایحه در بودجه سال آینده دیه می‌شود.
وی افزود: براساس نرخ دفترچه‌ای این ۵ هکتار زمین ۸ میلیارد تومان برآورد قیمت شده است که هزینه پروانه آن نیز آموزشی بوده و رایگان است.
سند بنام مرکز مدیریت باشد
حجت الاسلام و المسلمین مجید فاطمی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز گفت: این مدرسه جرء شاخص‌ترین مدارس علمیه شهر است که مدیریت شاخصی نیز دارد اما باید توجه کرد که بعد از مدیر صالح کنونی این مدرسه چه اتفاقی برای مدیریت این مدرسه علمیه خواهد افتاد.
وی تصریح کرد: بهتر است مدرسه بنام مرکز مدیریت سند بخورد و در اختیار مدیریت فعلی برای ساخت مدرسه علمیه قرار گیرد.
در پایان و بعد از صحبت‌های اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، با تصویب این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شد به منظور توسعه و گسترش مدارس علمیه در سطح شهر، برابر نقشه پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر، یک قطعه زمین متعلق به خود به مساحت تقریبی ۵ و یک دهم هکتار واقع در اراضی مزرعه جوفروش به همراه پروانه رایگان در حد مجاز برای ساخت مدرسه علمیه به مدسه علمیه حضرت مهدی هبه نماید.
در تبصره‌های این مصوبه تاکید شده است مدیریت مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) باید ظرف مدت ۱۲ ماه از زمان واگکذاری ملک به مدرسه نسبت به دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری و شروع عملیات اجرایی اقدام نماید.
همچنین تصریح شده است که مدیریت مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) باید متناسب با متراژ زیربنای پروانه صادره نسبت به اتمام عملیات ساخت و اخذ گواهی پایانکار ساختمان براساس بند یک اقدام نماید. همچنین چنانچه ملک واگذار شده در آینده در مسیر طرح‌های اجرایی شهرداری قرار گیرد مدیریت مدرسه باید بدون هیچگونه ادعا و مطالبه خسارتی از شهرداری نسبت به رعایت میزان در عرصه اقدام نماید.
براساس این مصوبه انتقال سند مساحت واگذار شده پس از شروع عملیات اجرایی توسط مدرسه علمیه و پس از پیشرفت فیزیکی پروژه به میزان ۲۰ درصد انجام خواهد شد و این ملک صرفا برای ساخت مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) هبه شده و مدرسه یاد شده حق ایجاد هیچگونه تغییری در بهره‌برداری از ملک بدون مجوز از شهرداری را ندارد.
تبصره ۶ این لایحه نیز تاکید کرده است که مدرسه علمیه حق واگذاری ملک مورد نظر بدون موافقت شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهر به غیر را ندارد و شهرداری مشهد مقدس نیز موظف است در قرارداد واگذاری زمین مذکور شرط نماید در صورتی که مدیریت مدرسه علمیه بر خلاف مفاد این مصوبه و تبصره‌های ان اقدام نماید ملک واگذار شده راسا و بدون نیاز به انجام هرگونه تشریفات قانونی به شهرداری مسترد شده و هیچ ادعا و مطالبه‌ای در این خصوص از مدرسه علمیه پذیرفته نخواهد شد.
در ادامه نیز آمده است که شهرداری مشهد مقدس مکلف است در صورت اجرایی شدن این مصوبه اعتبارات لازم را در بودجه سال ۹۶ خود پیش بینی نماید.
تاکید بر مصوبات شورا
همپنین در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، این شورا در پاسخ به نامه فرمانداری در مورد قرارداد فروش و مشارکت در احداث شهر پارچه و همچنین اصلاح ماده ۴۸ دفترچه ضوابط درآمدی بر مصوبات خود تاکید نمود.
تصویب عوارض بر افزایش ارزش بهره‌برداری اعیان و عوارض پذیره دفترچه محاسبات درآمدی
بررسی نظریه کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و امور اداری و کمیسیون فنی و عمران و طرح ریزی شری در زمینه اصلاح یکپارچه‌سازی دفترجه ضوابط محاسبات درآمدی در بخش‌های عوارض بر افزایش ارزش بهره‌برداری اعیان و عوارض پذیره به عنوان دیگر دستور کار در صحن علنی شورا مطرح شد.
در این مصوبه بخش عوارض بر افزایش ارزش بهره‌برداری اعیان اعضای شورای اسلامی شهر مصوب کردند تا عوارض بر افزایش بهره‌برداری اعیان برای زیربناهای ساختمانی است که طرح‌های مصوب توسعه شهری و مصوبات کمیسیون ماده پنج یا براساس طرح های مصوب موضوعی، قوانین موضوعه، مجوزهای ورودی مندرج در طرح‌های توسعه شهری و نیز طرح‌های توسعه شهری در دست تهیه توسط مشاور ذیصلاح تعین می گردد.
در تبصره یک این لایحه آمده است که محاسبه از سمت ارزش بهره‌برداری پایین‌تر به سمت بهره‌برداری بالاتر محاسبه می‌گردد و مشمول حرکت از بهره‌برداری بالاتر به پایین تر نمی‌گردد.
تبصره۲: برای املاک دارای افزایش زیربنای بهره‌برداری ( برای رده‌های ۲ و ۳۳ منطبق بر کاربری مصوب طرح تفصیلی، محاسبه عوارض این ماده براساس این رابطه{literal}{{/literal}15درصد *(ارزش بهره برداری مبنا-ارزش بهره برداری بالاتر){literal}}{/literal} تعیین می گردد.
تبصره ۳: کاربری تجهیزات شهری سطح ۱ شامل پمپ بنزین و دفاتر شرکت‌های خدماتی و تجهیزات شهری سطج ۲ شامل CNGو ایستگاه آتش‌نشانی می‌باشد.
تبصره۴: عوارض پذیره بر بهره‌برداری اعیان از بهره‌برداری با ارزش پایین‌تر به بهداشتی، زمانی وصول می‌گردد که بهره‌برداری انتفاعی از آن صورت بپذیرد و مواردی نظیر مراکز درمانی خیریه و خانه‌های بهداشت را شامل نمی‌گردد.
تبصره ۵: املاکی که در گذشته بهای خدمات تغیر کاربری انتفاع را پرداخت نموده‌اند، به میزان زیربنای تصفیه شده مشمول پرداخت عوارض این ماده نمی‌گردد.
تبصره ۶: عوارض بر افزایش ارزش بهره‌برداری انباری به رده‌های ۵،۴،۳،۲ و ۶ به جز مسکونی) در طبقات همکف و بالاتر، معادل ۱۰۰۰ درصد عوارض پذیره همان بهره برداری و در طبقات منفی بر مبنای ۵۰۰ درصد عوارض پذیره همان بهره برداری می باشد. عوارض بر افزایش ارزش بهره برداری نیم طبقه در هر طبقه به رده های ۵،۴،۳،۲ و ۶( به جز مسکونی) معادل ۵۰ درصد عوارض پذیره همان طبقه و عوارض بر افزایش ارزش بهره برداری نیم طبقه انباری ۵۰ درصد عوارض پذیره انباری همان طبقه می باشد.
تبصره۷: حداکثر افزایش سالانه عوارض فوق نسبت به سال قبل، بنا بر میزان تورم در سال گذشته محاسبه می شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار