رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 20 May
  • چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
  • کد خبر : 5067
  • چاپ خبر : لزوم تدوین پیوست ایمنی درطرح های شهری قم

جلسه کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم عصر سه شنبه در تیمچه فرش بازار قم با حضور اعضای این کمیسیون و مسئولان نهادهای مختلف استان قم برگزار و بر ضرورت توجه ایمنی در واحدهای صنفی تاکید شد.

به گزارش شورانیوز از قم ، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در این جلسه گفت: گواهینامه ایمنی باید برای ساختمان ‌ها صادر شود ولی عمده مشکلات ما با ساختمان‌ های قدیمی و در مرکز شهر می باشد از این رو نیاز است که کارشناسان آتش نشانی به واحدهای صنفی مراجعه کنند و با بررسی مواردِ مورد نیاز در زمینه ایمنی، مهلت لازم برای اجرای نکات ایمنی را به واحدهای صنفی بدهند و گواهی ایمنی ۲ ساله صادر شود.
عباس ذاکریان با بیان این که ۴۰ درصد آتش سوزی های سطح شهر مربوط به واحدهای صنفی است، گفت: تیمچه فرش، بازار و پاساژهای کویتی‌ ها، قدس، موسی ابن جعفر(ع) و حجت شهر قم مصون از خطر نیستند و ساختمان زمزم نیز پیش از بهره برداری حدود ۲ سال قبل دچار حریق شد.
وی با بیان این که در حوزه ایمن ‌سازی با بگیر و ببند نمی‌ توان کارها را به سرانجام رساند، اظهار کرد: در حوزه ایمن ‌سازی باید ظرفیت ‌های قانونی دستگاه‌ ها به کار گرفته شود و با استفاده از ظرفیت‌ های قانونی در کنار استفاده از ظرفیت مردمی تلاش نماییم که بتوانیم مشکلات ایمنی مجتمع‌ های تجاری فرسوده را برطرف کنیم.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی اسلامی شهر قم با بیان این که سالانه ۳۶ سانتیمتر فرونشست زمین در شهر تهران داریم، خاطرنشان کرد: این میزان در شهر قم ۳ سانتیمتر است.
ذاکریان با بیان این که برخی از صنوف پرخطر هستند، اظهار کرد: اگر این صنوف به کپسول آتش نشانی مجهز و کار با آن را بلد باشند می توانند از بسیاری از خطرها جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری قم به سهم خود آن مقداری که توان دارند در این زمینه قبل از وقوع حادثه تلاش می کنند و ما به دنبال پیشگیری از حوادث می باشیم و به دنبال این هستیم که با کمک همه صنوف حداقل ‌های ایمنی تا رسیدن نیروهای آتش نشانی در اصناف ایجاد شود.

* در حوزه ایمنی نیازمند فرهنگ سازی هستیم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم نیز دراین جلسه گفت: ایمن‌ سازی مکان‌ های پرتردد شهری ضروری است و بر اساس آمار در بین سال های ۸۳ تا ۹۳ قم بالاترین آمار حوادث را داشته و این زنگ خطری برای استان است که باید فکری در زمینه حوادث و پیشگیری از آنان شود.
نصرالله بازوند به راه اندازی کمیته ایمنی در استان قم اشاره و بیان کرد: سازمان‌ های مختلفی از جمله اورژانس، آتش‌ نشانی و متولیان ایمنی و حوادث در این کمیته حضور دارند و بیش از دو سال از فعالیت این کمیته در این استان می ‌گذرد.
وی با اشاره به این که محدودیت ‌های قانونی برای خدمت ‌رسانی آتش ‌نشانی در بیرون از شهر قم مشکلاتی ایجاد کرده است، اظهار کرد: باید در این زمینه فکری بشود و برای شهرک‌ های صنعتی نیز باید چاره‌ ای برای استقرار ایستگاه‌ های آتش ‌نشانی و اورژانس اندیشیده شود.
وی با اشاره به حضور حدود ۵۰ هزار واحد صنفی درقم بر لزوم توجه به ایمنی این واحدها تاکید کرد و گفت: در حوزه ایمنی نیازمند همکاری و تعامل همگان هستیم و نیز با همکاری رسانه باید در این زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی انجام شود.

* در طرح های شهری پیوست ایمنی تدوین شود
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌ های پزشکی استان قم نیز در این جلسه با بیان این که اورژانس و آتش نشانی در حوادث ارتباط مستمر با یکدیگر دارند، به اهمیت پیشگیری در خطرها اشاره و اظهار کرد: بحث مدیریت شهری سیاسی نیست و باید واقع بینانه با مشکلات برخورد کنیم و از برخی انتقادها و مشکلاتی که وجود دارد، نباید ناراحت شویم.
مهدی فراهانی به مشکلات تیمچه فرش بازار قم اشاره و خاطرنشان کرد: مسیرهای دسترسی بازار و تیمچه به طور معمول سد شده اند و مسیر مملو از موتورسیکلت است و در صورت بروز خطر امکان خدمت رسانی وجود ندارد.
وی بیان کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۳۱۲ مورد اعزام به محدوده بازار بزرگ قم داشته ‌ایم و بیشتر مواقع بیماران بدحال نیازمند اعزام به بیمارستان بوده اند ولی امکان حضور آمبولانس نبوده است.
وی گفت: مشکلات شهری متعدد است و در طرح های شهری روزانه درگیری‌ های مختلف داریم و درخواست داریم که در این طرح ‌ها تا حد امکان پیوست ایمنی تهیه شود.
وی هم چنین با اشاره به پارکینگ طبقاتی زائر در نزدیکی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: اگر در این پارکینگ اتفاقی روی دهد به خاطر ارتفاع آن، امکان ورود خودروهای امدادی به داخل آن نیست و شهرک های صنعتی قم نیز مشکلاتی را دارند که باید فضایی برای آتش نشانی و اورژانس در این مناطق در نظر گرفته شود.

* در ساختمان ها علاوه بر زیبایی به ایمنی نیز توجه شود
معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه بر لزوم مشارکت و اطلاع رسانی به مردم در مساله ایمنی و نیز توجه به ایمنی ساختمان ها تاکید کرد و گفت: در ساختمان ها گاه به زیبایی ساختمان توجه می شود اما ایمنی آن مورد غفلت قرار می گیرد که باید این مساله به مردم گوشزد شود.
سید امیر سامع خاطرنشان کرد: باید با متخلفان در این زمینه به صورت قانونی برخورد شود.

* واحدهای صنفی به مساله ایمنی توجه جدی داشته باشند
مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: در مساله ایمنی صنوف به ویژه در محدوده بازار و مجتمع های تجاری شهر قم با مشکلاتی مواجه هستیم و می ‌توان گفت امکانات ایمنی در بازار و مجتمع ‌های تجاری در حد صفر است و اگر اتفاقی بیفتد خطرهای متعددی متوجه مردم خواهد شد.
عباس جعفری خاطرنشان کرد: اگر ما بهترین خودروها و امکانات را هم داشته باشیم ولی نتوانیم به محلی ورود پیدا کنیم هیچ کدام از این امکانات به کار ما نمی آید و جایی که ایمنی آن زیرنظر مسئول ایمنی شهر نیست و اطلاعات دقیقی درباره مشکلات آن وجود ندارد، خدمات رسانی مشکل است.
وی با اشاره به مشکلات ایمنی که در اصناف وجود دارد، اظهار کرد: خطرات در اصناف و بازار به گونه ای می باشد که ممکن است با کوچک ترین مشکلات ایمنی کل مجموعه بازار در معرض خطر قرار بگیرد.
وی با بیان این که مجموع کپسول ‌های آتش نشانی در پاساژ حجت شهر قم حدود ۱۰ عدد است، خاطرنشان کرد: خود اصناف باید به دنبال تامین ایمنی باشند و در این زمینه پیشقدم شوند، ما آمادگی هر گونه همکاری را داریم و آموزش در این زمینه به صورت رایگان انجام می شود.
جعفری با تاکید بر این که گاه وجود یک کپسول چند کیلویی آتش نشانی از یک حریق جلوگیری می کند، تصریح کرد: برخی از این کپسول ها در واحدهای صنفی تاریخ مصرفشان گذشته است و یا این که کپسول ها هنگام حادثه در دسترس نیستند و از طرفی چینش انبار و سیستم برق برخی از اصناف نیازمند اصلاح است که با انجام مشاوره می توانند از خطرات جلوگیری کنند.

* پیشگیری قبل از وقوع حادثه
غلامرضا تفتی یکی از اعضای هیات امنای بازار قم نیز در این جلسه با تاکید بر پیشگیری قبل از وقوع حادثه اظهار کرد: تصمیم های گرفته شده نباید مقطعی باشند و در مساله ایمنی همه نهادهای مسئول باید همکاری کنند و در این زمینه نیازمند برنامه ریزی به صورت کوتاه مدت و بلندمدت هستیم.
وی با بیان این که برای مرمت بازار قم نیازمند همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هستیم، خاطرنشان کرد: با تشکیل یک کمیته کاربردی باید بر اساس اولویت بندی کارهای ایمن سازی اصناف صورت بگیرد و مساله آموزش ایمنی برای اعضای صنوف را می توان در آموزش ۱۶ ساعت اصناف برای اخذ پروانه کسب گنجاند.
وی با بیان این که هیات امنا و کسبه بازار آمادگی هر گونه همکاری در زمینه ایمن ‌سازی را دارند، تصریح کرد: در گذشته در بازار شیر آتش نشانی وجود نداشت و اقدام های خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز نیاز به توسعه مسائل ایمنی داریم.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان قم تاکید کرد: باید تکالیف دستگاه ‌های گوناگون و بازار مشخص شود و در برخی موارد نیاز است که از قوه قهریه برای تامین امنیت اجتماعی استفاده کنیم.
وی ضمن انتقاد از برخی سد معبرها در بازار خاطرنشان کرد: در این زمینه برخی کسبه همراهی مناسبی ندارند و کسانی هم که می ‌خواهند موارد را رعایت کنند دچار مشکل می ‌شوند.
هم چنین در این جلسه تعداد دیگری از نمایندگان نهادهای مختلف استان قم به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرهای خود در زمینه لزوم توجه به ایمنی در واحدهای صنفی پرداختند و بر توجه جدی به مساله ایمنی و همکاری و مشارکت همگان در این زمینه تاکید کردند.
بنای تیمچه قم توسط هنرمند برجسته دوره قاجاریه استاد حسن معمارباشی قمی در سال ۱۳۰۱ هجری قمری در عهد ناصری طراحی و اجرا شده است؛ تیمچه بزرگ قم در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۰۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و طی سالیان اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته است.
کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم با حضور اعضا و مسئولان نهادهای گوناگون استان قم در یکی از حجره های تیمچه فرش بازار قم به منظور ایمنی بازار بزرگ، تیمچه فرش و مجتمع های تجاری شهر قم برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار