رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May
  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵
  • کد خبر : 4864
  • چاپ خبر : طرح هادی روستاهای استان البرز بازنگری شود‌
نشست شورای اسلامی استان البرز:

طرح هادی روستاهای استان البرز بازنگری شود‌

نمایندگان حاضر در نشست شورای اسلامی استان البرز، خواستار بازنگری در طرح هادی روستاهای استان شدند.

به گزارش شورانیوز از البرز ، عصر امروز جلسه رسمی شورای اسلامی استان البرز در صحن شورای شهر کرج برگزار شد.

در این جلسه که از عدم حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز بسیار انتقاد شد، در مورد طرح‌های هادی در روستاهای استان صحبت شد.

در این جلسه داود رستمی، رئیس شورای بخش مرکزی کرج اظهار داشت: باید به اعتبارات ما رسیدگی و طرح هادی دوباره بازنگری شود. این طرح مربوط به ۵ سال قبل است و باید مشخص و توسعه یابد.

عسگر اسماعیلی، رییس شورای شهر نظرآباد هم با اشاره به اینکه یک سری از مشکلات در تمام روستاهای استان مشترک است، بیان کرد: باید کمیته تغییر کاربری به شهرستان بازگردد تا یک پرونده به مدت یک سال در مرکز در نوبت نماند.

وی با بیان اینکه بسیاری از زمین‌های مردم جزو زمینهای عام‌المنفعه قرار گرفته است، افزود: برای یک روستای ۱۰۰ نفره، یک هزار و ۸۰۰ متر خانه بهداشت نیاز نیست و طرح هادی نیاز به بازنگری دارد.

خلیل برخورداری نائب رئیس شورای اسلامی بخش آسارا با اشاره به اینکه در جاده چالوس روستاهایی وجود دارد که در فصل زمستان فاقد سکنه هستند، اظهار داشت: در این روستاها توسط طرح هادی زمین مردم اشغال و به فضای سبز داده شده است.

وی با بیان اینکه این گونه روستاها به فضای سبز نیاز ندارند، افزود: مردم تقاضای بازنگری داده‌اند اما هنوز به آن رسیدگی نشده است، باید طرح هادی بازنگری شود.

محمدهادی بهزادی، رئیس شورای بخش بالا طالقان هم با بیان اینکه عدم حضور مسئولان در جلسه به منزله عدم توجه به مردم است، اظهار داشت: برخی از ساختمان‌ها در حریم آب ساخته شده‌اند.

بلال مینایی فرد، رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی طالقان با اشاره به اینکه طرح هادی روستا در حالی بسته شده است که از روستاییان یا نمایندگان آن‌ها مشاوره گرفته نشده است، گفت: در برخی از روستاها خانه‌های قدیمی مخروب و به عنوان فضای سبز یا انباری اعلام شده است.

وی با بیان اینکه مردم برای تغییر کاربری باید بسیار هزینه کنند، اضافه کرد: کسانی که در روستاها ساکن و دارای زمین هستند امکان احداث بنا ندارند، به همین سبب مهاجرت صورت می‌گیرد.

فرهاد خنجری، نائب رئیس شورای پایین طالقان با اشاره به اینکه در  زمان تهیه طرح هادی از نیروی‌های محلی استفاده نشده است، گفت: در طالقان ۴ رودخانه وجود دارد و برای هر رودخانه ۱۵۰ متر حریم تعریف شده است که این مساحت کل روستا را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ روستاها جهاد کشاورزی است، افزود: جهاد نه تنها چیزی نساخته است بلکه جایی که بنایی ساخته می‌شود را تخریب می‌کند.

ناصر فرح‌بخش در این راستا اظهار داشت: ساخت بافت روستایی در پلنگ آباد سال ۸۵ آغاز شده است اما هنوز توسعه بافت روستایی بعد از ۱۰ سال به نتیجه نرسیده است.

رئیس شورای پلنگ آباد با بیان اینکه در بافت  روستاها زمین برای جوانان وجود ندارد، افزود: زمین این روستاها به جز پلنگ آباد متعلق به منابع طبیعی است.

حسین قربانی، نائب رئیس شورای اشتهارد با بیان اینکه چند سالی است که مردم برای مسکن مهر پول واریز کرده‌اند، اما هنوز تحویل نگرفته‌اند، ادامه داد: در طرح هادی بافت روستایی در نظر گرفته نشده است مانند اینکه برای یک دامدار، محلی کنار خانه‌اش برای نگهداری دام در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به میزان هزینه تغییر کاربری در روستاها، بیان کرد: بانکها سند خانه روستایی را به عنوان سند قبول نمی‌کنند اما برای تغییر کاربری در روستاها هزینه بسیار دریافت می‌شود.

قربانی با بیان اینکه مردم برای انجام امور مجبور به مراجعه به بنیاد مسکن کرج از اشتهارد هستند، افزود: نیاز به استقرار بنیاد مسکن در اشتهارد ضروری است.

وی با اشاره به مشکل مردم با طرح هادی، گفت: به ما گفته می‌شود برای مردم پرونده تشکیل شود، به جای این همه تشکیل پرونده، آیا بازنگری طرح هادی بهتر نیست؟

عباس کیایی، رئیس شورای شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه  روستای کردان یکی از بزرگترین روستاهای ساوجبلاغ است، افزود: این روستا به سبب تقسیمات کشوری آسیب‌های بسیار دیده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس برای روستاهای داخل شهر حریم ۲ الی ۵ برابری مشخص کرده است، عنوان کرد: اما برخی از کوچه‌های روستای کردان در اختیار روستا نیست و به محض خروج از روستا وارد حریم شهر می‌شویم.

کیایی با بیان اینکه معضلات واحدهای صنعتی و کشتارگاه برای روستاییان است، ادامه داد: اما منابع درآمدی این واحدها به شهر تعلق دارد.

وی با اشاره به جمعیت ۵ هزار نفری روستای کردان، گفت:  هزینه ساخت یک خانه روستایی ۲۳۰ میلیون تومان است، یک روستایی با درآمد پایین چگونه چنین خانه‌ای بسازد.

عباس عرب هم با بیان اینکه در طرح هادی روستاها بافت اصلی از طرح خارج شده است، اضافه کرد: در این طرح بافت جدید تعریف شده که سبب ایجاد مشکل در نحوه خدمات‌رسانی شده است.

رئیس شورای بخش مرکزی ساوجبلاغ با اشاره به اینکه در این طرح فضای عمومی به اندازه یک کلانشهر در نظر گرفته شده است، افزود: باید زمان بازبینی طرح هادی از ۱۰ سال کاهش یابد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار