رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May
  • دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
  • کد خبر : 3603
  • چاپ خبر : از زیر مجموعه وزیری که نتواند حرکت دو تا قطار را مدیریت کند بیش از این انتظار نیست

عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از طرح جامع تبریز گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری نباید به استناد دو جلسه کمیته فنی خود چنین طرح کلانی را به این صورت مطرح و مشروط به تحقق شروطی آن را تصویب می کرد.

به گزارش شورانیوز ازتبریز ، ایران آهور در جلسه شورای شهر گفت:  شورای عالی شهرسازی و معماری اخیرا و با اکتفا به ۲ جلسه کمیته فنی خود مشروط به تحقق شروطی؛ طرح جامع سوم شهر تبریز را تصویب کرده است.
وی افزود: در قسمت سازمان فضایی و کاربری اراضی، کلیه فعالیت های شکل گرفته واقع در شمال غرب تبریز را بر اساس طرح جامع قبلی تبریز (طرح جامع دوم تبریز مصوب سال ۷۴ با افق ده ساله) کما فی السابق در محدوده تثبیت کرده است، در حالیکه پس از گذشت ۲۱ سال از تصویب طرح جامع قبلی، مطالعه وضع موجود نشان دهنده آن است که با توجه به اینکه تبریز شهری صنعتی است و صنایع و کارخانجات نیز اکثرا در غرب شهر تبریز و در جهت باد غالب شهر که از شرق به غرب می باشد استقرار یافته اند، مردم شهر تبریز به علت آلودگی های ناشی از صنایع و کارخانجات، رغبتی به توسعه شهر از آن سمت نشان نداده اند و مطالعات مشاور طرح جامع نیز توسعه از سمت شمال غرب را مناسب ندانسته است.
حال سوال این است که به چه علتی شورای عالی شهرسازی و معماری بر خلاف مطالعات مشاور طرح جامع و تمایل مردم شهر تبریز، اقدام به چنین عملی کرده و مجددا توسعه از سمت شمال غرب شهر تبریز را تثبیت نموده است؟!
او ادامه داد: شورای عالی شهرسازی ومعماری در مصوبه ی خود بیان کرده که ضرورتی بر الحاق اراضی دامنه های شمالی سهند وجود ندارد و بر صیانت و حفاظت از اراضی جنوب اتوبان شهیدکسایی به عنوان تنها فرصت طبیعی و زیست محیطی حیات شهری تاکید نموده است.
عضو شورای شهر تبریز اضافه کرد: حال سوال اینست که آیا آن همه مطالعات مشاور طرح جامع سوم تبریز برای توسعه شهر در ضلع جنوبی اتوبان کسایی همه هیچ بود ؟!!! و یا مشاور به مطالعات خود اطمینان نداشته که نتوانسته از آن دفاع کند؟ و یا گوش شنوایی برای گزارشات مشاور نبوده است ؟! و اما ایراد اساسی دیگری که بر طرح جامع سوم شهر تبریز وارد است این است که وضع موجود و تمایل مردم تبریز به توسعه شهر از سمت شرق به ویژه جنوب شرقی آن نادیده گرفته شده است! در حالی که بهترین موقعیت برای توسعه شهر تبریز، شرق و به ویژه جنوب شرقی آن است.
آهور بیان کرد: اگر چنانچه نتوانیم برای توسعه شهر، برنامه صحیح و طرح مناسبی ارائه کنیم باید منتظر بوجود آمدن سکونت گاه های غیر رسمی و حاشیه های جدید در اقصی نقاط شهر به خصوص شرق، جنوب شرق و جنوب تبریز(که هم اکنون از طرف مردم مورد رغبت بیشتری قرار گرفته و روز به روز بر حجم سکونت گاه های جدید در آنها به عناوین مختلف افزوده می شود) باشیم.
او ادامه داد: ما هنوز نتوانسته ایم از پس سهل انگاری ها و ندانم کاری های گذشته بر آئیم و نتیجه ی این سهل انگاری ها منجر به ایجاد سکونت گاه های غیر رسمی و حاشیه های شهری و تحمیل هزینه های گزاف شده است به طوریکه همواره در ایجاد رضایت مندی و ارائه خدمات و ساماندهی آنها ناتوان هستیم.
وی ابراز کرد: در مورد طرح جامع، اینها فقط چند مورد از موارد بی شماری است که در تهیه طرح جامع جدید نادیده گرفته شده اند و شورای عالی شهرسازی و معماری نباید به استناد دو جلسه کمیته فنی خود چنین طرح کلانی را به این صورت مطرح و مشروط به تحقق شروطی آن را تصویب می کرد، با این که از زیر مجموعه وزیری که نتواند حرکت ۲ تا قطار را مدیریت کند بیش از این هم انتظاری نبود .
عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: ای کاش کارشناسان تصمیم گیر در شورای عالی شهرسازی و معماری، یک نگاهی به وضعیت ۲۱ سال پیش تبریز با وضعیت فعلی آن می کردند و سپس اقدام به اتخاذ چنین تصمیماتی می کردند ؟! حال شورای شهر، شهرداری، استانداری و شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان نباید این مصوبه ی مشروط را قبول نمایند و با توجه به اشکالات موجود، درخواست و پیشنهاد من این است که با توجه به عدم توانایی مشاور در دفاع از مطالعات خود، برای بررسی مجدد و علمی و تهیه طرح جامع سوم مناسب شهر تبریز، مشاوری جدید و بومی انتخاب گردد چون شهر تبریزی که ۱۱ سال است بدون طرح جامع است باید طرح جامعی نمونه و اصولی و در شان شهر تبریز و مردم آن داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار