رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 18 May
  • یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
  • کد خبر : 3378
  • چاپ خبر : متاسفانه دولت منابع درآمدی شهرداری‌ها را نشانه گرفته است

عضو شورای شهر مشهد مقدس گفت: دولت به طرق مختلف منابع درآمدی شهرداری‌ها را نشانه گرفته است.

به گزارش شورانیوز از مشهد ، محمود عامری فرد  اظهار داشت: گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از اهداف مدیریت شهری است و  شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد با گسترش فرهنگسراها، ایجاد کتابخانه‌ها و حمایت‌های مختلف از دستگاه‌های فرهنگی شهر از جمله آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های ذیربط در امر رسیدگی به امور فرهنگی جامعه همواره با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی همکاری داشته است.

عضو شورای شهر مشهد مقدس افزود: شهرداری مشهد همواره مبالغ قابل توجهی را در امر فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی   مصرف نموده و آمادگی داشته در تعاملی سازنده در جهت اجرای صحیح قانون، با نهادهای ذیربط همکاری کند. البته در برابر زیاده خواهی‌ها و درخواست‌های خلاف قانون و تفسیرهای ناصحیح واکنش نشان داده است.

عامری فرد عنوان کرد: شهردار مشهد بارها با گلایه از برخی مسئولان که هزینه‌های شهرداری در امر کتابخانه‌ها را نادیده می‌گیرند و علاوه بر آن تقاضای نیم درصد سهم از درآمد شهرداری‌ها را دارند عنوان کرده اگر مسئولان ذیربط بپذیرند شهرداری حاضر است مسئولیت ساماندهی و توسعه و اداره امور کتابخانه‌های مشهد را بپذیرد و یا اینکه حاضر است تمام کتابخانه‌های تحت سرپرستی خود را به آنها واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه در مملکتی که قانون حاکم است اقدامات غیرقانونی آن هم از سوی برخی نهادهای دولتی پذیرفته شده نیست اظهار داشت: برداشت یکطرفه مبالغی کلان از حساب شهرداری مشهد امری کاملاً غیرقانونی است.

عامری فرد ادامه داد: در سال‌های۹۰ و ۹۴ حدود ۳۰ میلیارد تومان از حساب شهرداری مشهد برداشته شده است؛ طبق ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور باید مبلغ نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه واریز شود و تصرف پول شهروندان مشهد و هزینه نامعلوم آن در محل نامشخص خلاف قانون است.

وی گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا می‌کنم محل هزینه پول‌هایی که به نام کتابخانه‌های عمومی از حساب مردم مشهد برداشته شده است را گزارش دهند. این مبالغ آیا برای پرداخت حقوق‌های نجومی مصرف شده یا برای گسترش امر کتابخانه‌های مشهد؟ چه میزان از مبلغ کسر شده از حساب شهرداری به مشهد بازگشته است؟

عامری فرد بیان کرد: در شرایط عمومی کشور که بسیاری از امور و اختلافات با تعامل و هماهنگی حل می‌شود چرا  باید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حاضر شود مبلغ ۱۳ میلیارد از پول بیت المال را به عنوان حق الوکاله به وکیل خود بپردازد تا بر علیه شهرداری تهران و مشهد اقامه دعوا و در مطالبه‌ای غیرواقعی با چشم بستن بر حقایق برای سال‌های ۸۳ تا ۹۱(بجر سال ۹۰)  مبلغ ۴۱ میلیارد تومان تنها از شهرداری مشهد مطالبه نماید؟

عامری فرد تصریح کرد: یقیناً اگر شهرداری مشهد محکوم به پرداخت ۴۱ میلیارد مورد مطالبه دادخواست نهاد کتابخانه‌های کشور شود باید این مبلغ را از محلی تامین کند  از طرفی با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت اقشار ضعیف  شهر و  شرایط حاکم بر درآمدهای شهرداری به هیچ  وجه صلاح نیست که  این مبلغ کلان از جیب این مردم محروم تامین اعتبار شود، با توجه به اینکه شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی قریب به ۳ هزار میلیارد تومان مطالبه معوق دارد ناگزیر است که مبلغ مورد نیاز را از این محل تامین کند.

وی ادامه داد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنم تا در برابر حرکاتی که از سوی دولت بر علیه شهرداری‌ها آغاز شده و به طرق مختلف منابع درآمدی شهرداری‌ها را نشانه گرفته‌اند عکس‌العمل مناسب نشان دهند؛ پس از گذشت ۳۴ سال از ابلاغ  قانون خودکفایی شهرداری‌ها هنوز تکلیف لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها مشخص نشده و شهرداری‌ها برای تامین درآمد لازم برای اداره شهرها بلاتکلیف مانده اند.

عامری فرد با اشاره به اینکه سهم کامل درآمد شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌شود بیان کرد: سهم واقعی شهرداری‌ها از محل درآمد حاصله از جرایم راهنمایی رانندگی هم پرداخت نمی‌شود، در امور زیرساخت‌های حمل و نقلی شهر، دولت به تعهدات کامل خود عمل نمی‌کند و از طرفی با  پرداخت حق الوکاله سنگین ۱۳ میلیاردی به وکیل به چه هدفی می‌خواهند برسند؟ عرصه فرهنگ کتابخوانی محل مناقشات سیاسی نیست.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار