رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 18 May
  • سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
  • کد خبر : 2808
  • چاپ خبر : آیین‌نامه دیوارکشی اراضی رهاشده
در صحن علنی شورای شهر مصوب شد؛

آیین‌نامه دیوارکشی اراضی رهاشده

قاسمی‌‌مقدم، لایحه شهرداری مشهد در‌خصوص صدور مجوز دیوارکشی اراضی رها‌شده در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بررسی شد و به تصویب رسید.

به گزارش شورانیوز ، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این زمینه گفت: با تصویب آیین‌نامه اجرایی، تکلیف بسیاری از زمین‌های رها‌شده در بافت خالی محدوده شهر مشخص می‌شود. سهیلی با بیان اینکه در سال‌٩٣ نیز شورای شهر با مجوز دیوار‌کشی زمین‌های رها‌شده در شهر موافقت کرده‌بود، افزود: این اقدام در راستای قانون تعیین‌تکلیف وضعیت ثبتی زمین‌های فاقد سند رسمی صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: حداقل محدوده مورد‌تقاضا برای اخذ مجوز دیوارکشی باید ۴هزار متر‌مربع باشد. وی گفت: با توجه به اینکه بخشی از زمین‌های بایر در بافت خالی محدوده شهر متعلق به اداره‌کل اوقاف یا آستان قدس رضوی است، در صورتی که مالکان بتوانند با این دو ارگان تصفیه‌حساب کنند، شهرداری می‌‌تواند نسبت به پاسخ‌گویی برای این زمین‌ها و صدور مجوز دیوارکشی آن‌ها اقدام کند. سهیلی افزود: صدور مجوز دیوارکشی از سوی شهرداری فقط به منظور رفع بلاتکلیفی مالکان دارای قولنامه و کمک به دریافت سند مالکیت رسمی با استفاده از قوانین صورت می‌‌گیرد و به منزله هیچ حق دیگری نظیر تثبیت مالکیت و امثال آن نخواهد‌بود. در مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد آمده‌است: در اجرای تبصره‌۵ مصوبه، آیین‌نامه حاضر در‌خصوص دیوارکشی اراضی رها با مساحت بیش از ۴هزار مترمربع و واقع در بافت خالی محدوده شهر تصویب شد. صدور مجوز دیوارکشی متقاضیان دارای سند عادی قولنامه نسبت به اراضی مندرج در تبصره‌۵ مصوبه در صورتی پذیرفته می‌شود که دارای شرایطی باشد. از جمله این شرایط آن است که حداقل محدوده مورد‌تقاضا بایستی دارای مساحت ۴هزار متر‌مربع باشد. مالک اولیه، شماره ثبتی، موقعیت و کروکی ثبتی ملک اولیه توسط کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی با هزینه متقاضی مشخص شده‌باشد. در صورت موقوفه‌بودن ملک، متقاضی دارای سند رسمی استیجاری موقوفه بوده یا با استعلام از موقوفه، مستاجر‌بودن متقاضی محرز شود. درخواست متقاضیان در صورت داشتن شرایط لازم، ابتدا در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان حراست، بازرسی، املاک، حقوقی و شهرسازی هر منطقه رسیدگی می‌شود و در صورت تایید، صورت‌جلسه‌ای تنظیم و به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری ارسال می‌شود.
پس از ارسال صورت‌جلسه، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد به منظور ارزیابی و انطباق درخواست با ضوابط و مقررات شهرسازی، موضوع را از مشاور طرح تفصیلی مربوطه استعلام کرده و سپس، در کمیته فنی معاونت شهرسازی معماری مورد بررسی قرار می‌دهد.
پس از موافقت معاونت شهرسازی و معماری با طرح تفکیکی، حقوقات شهرداری از متقاضیان دریافت شده و نقشه تفکیکی پیوست پرونده، باید توسط متقاضیان به تایید مهندسان شهرساز برسد. در مرحله پایانی، نقشه تاییدشده مذکور از سوی معاونت شهرسازی و معماری به شهرداری منطقه ابلاغ می‌شود تا وفق مصوبه شورای شهر، نسبت به صدور مجوز دیوارکشی اقدام شود.
دریافت تعهدات مندرج در متن مصوبه و درج شماره، تاریخ و خلاصه تعهدنامه رسمی مذبور در زیر پروانه و مجوز صادره ضروری است. همچنین، در زیرپروانه مزبور قید می‌شود «‌صدور این مجوز صرفا به منظور رفع بلاتکلیفی مالکان دارای سند عادی (قولنامه) و کمک به دریافت سند مالکیت رسمی با استفاده از قوانین مربوط است و ایجاد هیچ‌گونه حق دیگری مانند تثبیت مالکیت و غیره برای متقاضی و دارنده مجوز و همچنین سایر مالکان واگذار‌شده حاضر را نمی‌نماید‌».

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار