رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May
  • سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲
  • کد خبر : 2544
  • چاپ خبر : تغییر در منطقه بندی‌های پایتخت مناقشه جدید مدیران شهری

در حالی که مهدی چمران رییس شورای شهر تهران از انجام مطالعات ادغام ۵ منطقه ۹، ۱۰، ۲، ۵ و ۱۳ شهر تهران خبر می‌دهد، فرمانداری تهران تغییر در مناطق شهرداری تهران را غیرکارشناسانه می‌خواند.

به گزارش شورانیوز ، در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران ریاست شورای شهر تهران پس از پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر در نطق پیش از دستورش مبنی بر ادغام برخی مناطق شهرداری تهران گفته بود که بررسی و مطالعات لازم برای ادغام برخی مناطق صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد داده‌ایم تا منطقه ۹ و ۱۰ تهران با یکدیگر ادغام شود، اعلام کرده بود: پیشنهاد شده است که از جنوب منطقه ۲ و ۵ کاسته و یک منطقه جدیدی ایجاد شود، ضمن اینکه باید هرچه سریع‌تر منطقه ۱۳ نیز با منطقه ۱۴ یا ۴ ادغام شود.

صحبت های چمران در شرایطی مطرح شده که درون شورا نیز برخی اعضا با این طرح مخالف هستند بر همین اساس ادغام مناطق تهران در دوراهی موافقین و مخالفین قرار گرفته است اما شهرداری تهران نیز به این طرح نگاهی محتاط دارد.

در تغییر مناطق باید مطالعات عمیق و گسترده‌ای انجام شود

ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه برای تغییر در تقسیم‌بندی مناطق شهرداری تهران باید مسائل مختلفی همچون جمعیت و مسائل قومی و ملیتی در نظر گرفته شود، گفت: نیازمند مطالعات عمیق و گسترده‌ای در این عرصه هستیم.

وی افزود: این بحث از دهه ۷۰ مطرح بوده است و در دوره‌های مختلف مکرر توسط شورا اعلام شده است؛ اما تاکنون به سرانجامی نرسیده است. شهرداری تهران با این حال مخالفتی ندارد اما بی‌تردید تغییر در مناطق شهرداری تهران باید از ابعاد مختلفی همچون ابعاد فرهنگی، اجتماعی، جمعیتی و جغرافیایی مورد مطالعه قرار بگیرد.

امانی ادامه داد: باید ابعاد مختلف شهر تهران توسط یک مجموعه کاملا تخصصی مورد مطالعه قرار گیرد و در نهایت ساختار تعداد مناطق، نواحی و محلات شهر تهران مشخص شود. در حال حاضر شهر تهران دارای ۲۲ منطقه، ۱۲۳ ناحیه و ۳۵۴ محله است. باید تناسب میان این مناطق و نواحی مشخص شود و چنین کاری حتما نیازمند توجه به جمعیت و مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران تاکید کرد: این موضوع را می‌پذیرد که برخی مناطق امروز بسیار کوچک و برخی دیگر همانند منطقه ۴ از وسعت بسیار زیادی برخوردار هستند اما اینکه چه تعداد از مناطق با یکدیگر ادغام شوند و اینکه به طور کلی شهر تهران دارای چند منطقه باشد، نیازمند مطالعات گسترده‌ای است. البته در گذشته مطالعاتی انجام شده اما باید به روز شوند و پس از آن توسط شورای اسلامی شهر تهران مورد تصویب و بررسی قرار گیرد.

امانی با اشاره به اینکه هنوز طرح مشخصی به طور کامل تدوین نشده است، افزود: برای اجرای هر طرحی در این زمینه بی‌تردید نیازمند زمانبندی نیز هستیم؛ چراکه این کار تبعات زیادی دارد و شاکله محلات را در هم می‌زند لذا باید این کار حساب شده انجام شود.

فرماندار تهران: ادغام مناطق شهر تهران غیرکارشناسانه است
فرماندار تهران نیز درباره برخی اظهار نظرها از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مسئولین شهرداری تهران مبنی بر تغییر در مناطق شهرداری تهران و یا ادغام این مناطق به ایسنا گفت: قطعا این کار غیرکارشناسانه است و برای تصمیم‌گیری در این خصوص باید ضمن کارشناسی دقیق، به تصویب دستگاه‌های ذیربط برسد.

عیسی فرهادی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان باید در اختیار شهروندان باشند، افزود: شهرداری تهران یک دستگاه خدمات‌رسان است و باید در مسائل مبتلابه شهر از جمله حوادث و بحران‌ها در اختیار و در دسترس مردم باشد.

وی افزود: تصمیم‌گیری درباره ادغام مناطق در شهر تهران و یا هر نوع تغییری در این حوزه باید بر اساس قانون تقسیمات کشوری، به تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی برسد لذا نیاز است در این خصوص مطالعات کارشناسانه به صورت دقیق انجام شود و در مرحله بعد در این خصوص اظهارنظر کرد.

این موضوع در حالی به نقطه اختلاف نظرها بدل شده که هرگونه تغییر در تقسیمات کشوری نیازمند تصویب هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی است. در حال حاضر تهران در ۲۲ منطقه ، ۱۲۳ ناحیه و ۳۵۴ محله را در خود جا داده است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار