رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May
  • دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
  • کد خبر : 2519
  • چاپ خبر : برگزاری جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هماهنگی بین دستگاهی برای حفاظت و احیا بناها

حل مشکلات بین دستگاهی در خصوص بناهای تاریخی نیازمند آن است که کلیه دستگاه های مربوط اطلاعات بناهای تاریخی تحت تملک خود و یا بخش خصوصی را به صورت یک بانک اطلاعاتی در اختیار شورای شهر قرار دهند.

به گزارش شورانیوز ، روابط عمومی کمیته میراث فرهنگی؛ احمد حکیمی پور با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر که با موضوع هماهنگی بین دستگاهی جهت حفظ ، احیا و بهره برداری از ابنیه های تاریخی و میراثی برگزار شده بود اظهار داشت:  از سال ٨٢ مصوبات متعددی درباره حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی در شورای شهر وجود دارد و در سال ٨۴ نیز تفاهم نامه ای درباره نگهداری و احیای بناهای تاریخی در تملک دستگاه ها منعقد شده است ، که به دنبال ایجاد انسجام جهت پیگیری و نظارت بر این فرایند کمیته میراث فرهنگی ، گردشگری و بافتهای تاریخی در دوره چهارم در کمیسیون فرهنگی اجتماعی تشکیل شد که تا کنون نیز نتایج مطلوبی داشته ایم .
حکیمی پور با اشاره به جلسات متعددی که در این باره در شورای شهر با حضور دستگاههای مختلف برگزار شده است گفت : در جلسات قبل هم بارها گفته ایم که یکی از مشکلات نبود بانک اطلاعاتی کامل از بناهای تاریخی و میراثی است و این مشکل سبب شده تا برخی از این آثار برای فروش و یا مزایده گذاشته شوند بدون آنکه در ذیل این اقدام ذکر شود که این بناها تاریخی بوده و تغییرات در آنها باید زیر نظر کارشناسان مربوطه باشد.
وی افزود : از دیدگاه ما شهرداری تهران بیش از تکلیف قانونی خود برای حفاظت و احیا میراث تاریخی و فرهنگی ورود کرده است و این قابل تقدیر است .
وی افزود: در این جلسه هم تاکید شد که مسله اصلی ما بعضا عدم هماهنگی میان دستگاهها و نبود مدیریت یکپارچه است که مصداق بارز ان اتفاقی است که برای خانه توران افتاد و در نهایت بنا تخریب شد .
وی با اشاره به اینکه افکار عمومی نسبت به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی حساس شده اند گفت : در حال حاضر شورای شهر و مردم تهران نسبت به این موضوع حساس شده اند و باید به آنها پاسخگو باشیم.
وی افزود: برخی از بناهای  تاریخی در اختیار یک نهاد است و باید آن نهاد از آن نگهداری کند. برای این منظور هر نوع تغییر در کاربری باید با هماهنگی صورت پذیرد تا ارزش تاریخی و وجه میراثی ان مورد بررسی قرار گیرد.
وی از شهرداری تهران ضمن تقدیر بابت همراهی در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی درخواست کرد: شهرداری نباید از ساختمانهای قدیمی که اجر روی آجر نگذاشته اند عوارض نوسازی بگیرد. خانه قدیمی که چیزی در آن ساخته نمی شود نباید عوارض نوسازی بدهند و از آنها به جای استفاده مسکونی به عنوان ابزار فرهنگی بهره برده شود به طوریکه  بسیاری از خانه های تاریخی را می توان به موزه خصوصی و تاریخی تغییر کاربری داد.
حکیمی پور با اشاره به اینکه هزینه های تعیین حریم را شهرداری پذیرفته است تصریح کرد: ما برای انکه به میراث کمک کنیم با هزینه شهرداری برخی از آثار را شناسایی کرده و حریم انها را مشخص کردیم اما چرا میراث آنها را قبول ندارد؟ ما وظیفه تعیین حریم را نداریم اما شهرداری پذیرفته و هزینه کرده است اما میراث حریم های آنها را نمی پذیرد.
وی با اشاره به گزارش ارایه شده از سوی مدیرکل بافتهای تاریخی شهرداری تهران گفت : تا کنون حریم ۱۵۰ اثر تاریخی مشخص شده اما میراث هیچ یک از آنها را قبول نکرده است. ما پول تعیین حریم را به کسانی که خود میراث قبول دارد پرداخت کرده ایم اما مورد تایید قرار نگرفته است.
وی تاکید کرد :  هدف ما کمک به حفظ و احیا میراث تاریخی و ملی است و شهرداری تهران آمادگی دارد در همه این زمینه ها کمک کند اگر نهادهای دیگر نیز به تکالیف خود طبق برنامه عمل کنند ما حاضریم مشکلات بین دستگاهی را حل کنیم.
گفتمی است جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با ریاست حجت السلام ناصحی با حضور اعضا و خسرو ابادی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران ، عبداللهی معاونت اجتماعی شهرداری تهران، پشمچی زاده معاونت شهرسازی شهرداری تهران ، شهرداران مناطق ١٢ و ١١ و نماینده کمیته امداد با موضوع حل مسله هماهنگی بین دستگاهی برای حفظ ، نگهداری ، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و میراثی برگزار شد .

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار