رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May
  • دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
  • کد خبر : 2355
  • چاپ خبر : حریم مجموعه شهری تهران به تاراج می رود

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران وضعیت شهر تهران را در حوزه مدیریت بحران و رعایت الزامات پدافند غیر عامل بحرانی اعلام کرد.

به گزارش شورانیوز به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما محمد سالاری در دومین همایش سراسری کیفیت در ساخت و ساز با اشاره به اهمیت تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری اظهار داشت: در شهرهای کشور برنامه‌ریزی شهری از نوع ساختاری و راهبردی مورد توجه قرار گرفته و طرح جامع شهر تهران مبتنی بر رویکرد برنامه‌ریزی شهری ساختاری و راهبردی تدوین و تصویب شده است.
وی در ادامه افزود: متاسفیم از اینکه قبل از ابلاغ طرح جامع شهر تهران درسال ۸۶، ما دو طرح جامع دیگر برای شهر تهران داشتیم که هیچکدام به طور کامل به اهداف خود نرسیدند و طرحهای سطح دوم و سوم آنها یعنی طرح تفصیلی و طرحهای موضوعی و موضعی مورد توجه قرار نگرفت.
سالاری خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی اخیر شهر تهران که برشی از طرح جامع است با ۵ سال تاخیر نسبت به طرح جامع ابلاغ شد و اساسا این ابلاغ با فاصله، همه مطالعات مربوط به راهبردهای ۱۷ گانه طرح جامع شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد، چرا که متولیان ساخت وساز در این ۵ سال تاخیر تمام آنچه را که نباید ساخته می شد، را ساختند و باز متاسفیم از اینکه طرح جامع و طرح تفصیلی در بسیاری از شهرهای کشور وجود ندارد و اگر وجود دارد اجرایی نمی شود.
وی در ادامه در خصوص برخی دغدغه های موجود برای شهر تهران گفت: طرح جامع شهر تهران ۱۷ راهبرد دارد و زمانی ما می توانیم بگویم که این طرح محقق شده که راهبرد های ۱۷ گانه آن تحقق یافته باشند، اما زمانیکه اقدامات به انجام رسیده در سطح شهر را بررسی می کنیم متوجه می شویم که بیشتر راهبردهایی تحقق یافته است که در حوزه اقدامات سخت افزاری بوده و آن بخشی است که برای مردم ملموس و قابل مشاهده است و اینگونه است که ما اکنون در حوزه شبکه معابر و اتوبان‌ها حتی فراتر از سند و برنامه توسعه شهر پیش رفته‌ایم اما در ارتباط با راهبردهایی که در حوزه‌های نرم افزاری نیازمند اقداماتی می‌باشد و تاثیر بیشتری در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان دارد مشکلات جدی داریم که از جمله آن راهبرد صیانت از حریم شهر تهران است.
عضو شورای شهر تهران افزود: مساحت حریم شهر تهران ۱۰ برابر مساحت محدوده قانونی شهر است و تهران از سوی شهرهای اقماری به تاراج می رود اما راهبرد صیانت از حریم شهر که قرار بود تا سال ۹۰ اجرایی شود اکنون که در سال ۹۵ هستیم تنها در بخش بارگزاری و کاربری آن دارای برنامه شده به تصویب رسیده و هنوز در مدیریت یکپارچه آن به نتیجه نرسیده است، یعنی هنوز برای اداره و مدیریت محدوده ای که ۱۰ برابر شهر تهران و تنها فرصت تفرجگاهی و تنفسگاهی شهر است به نتیجه‌ای نرسیده ایم.
سالاری با اشاره به یکی دیگر از راهبرد‌های طرح جامع مرتبط با حوزه نرم افزاری یعنی ایمن‌سازی شهر تهران در برابر سوانح طبیعی نیز گفت: ما در این حوزه بسیار ضعیف هستیم و هر لحظه ممکن است شهر تهران در معرض تهدیدات جدی قرار بگیرد چرا که شهر تهران در مسیر گسل‌های زلزله فراوانی قرار گرفته و با وجود مجموعه بافت فرسوده‌ای که در شهر تهران وجود دارد متاسفانه در این حوزه اقدامی صورت نگرفته است و حتی اقدامات سخت افزاری که تاکنون انجام دادیم ممکن است خود به افزایش خسارات در حوادث کمک کند ،چرا که در مطالعات و اجرای پروژه سطح شهر توجه جدی به تهیه پیوست‌ها اقدامات خوبی انجام نگرفته است و حتی امروز در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وضعیت بحرانی داریم.
رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری در خصوص طرحهای سطح سوم توسعه شهری اظهار داشت: این مساله‌ای است که متاسفانه به آن کمتر پرداخته می شود، اساسا یک طرح جامع و طرح تفصیلی زمانی محقق می شود که طرحهای توسعه شهری سطح سوم آن یعنی طرح های موضعی و موضوعی آن محقق شود. اما باید تاسف بخوریم که در خصوص طرح های موضعی وموضوعی طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران هیچ کاری انجام ندادیم. از جمله این طرح‌ها حفاظت و توسعه تجهیزات آب و فاضلاب است که در شهری مانند تهران که پایتخت یک کشور است ما ۱۱۰۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز داریم و۲۰ سال است که عملیات شبکه فاضلاب تهران آغاز شده و تاکنون ۶۰۰۰ کیلومتر آن انجام شده است و اگر باهمین سرعت پیش رود ۲۰ سال دیگر طول می کشد تا این شبکه تکمیل گردد در حالیکه عمر لوله های شبکه فاضلاب ۴۰ سال تخمین زده می‌شود، یعنی بعد از پایان عملیات شبکه فاضلاب تهران باید مجددا از ابتدای خط شروع به تعویض لوله ها کنیم.
وی در خصوص ایمن‌سازی فضاهای عمومی نیز اظهار داشت: یکی از دلایل نشستهای متعدد زمین که امروز ما شاهد آن هستیم و قطعا تداوم پیدا خواهد کرد، عدم وجود شبکه فاضلاب است، ما زیر شهر تهران را برای چاه‌های جذبی حفر کردیم و به حفره و مغار تبدیل شده، دلیل دیگر برداشتهای بی رویه از آبهای زیر زمینی است و همچنین عدم ساماندهی قناتهای متعددی که در شهر تهران وجود دارد و ایجاد خطوط ریلی که هنگام احداث آن برای قناتها فکری نمی شود و فقط مسیر قناتها مسدود می گردد .
سالاری در ادامه با اشاره به اهمیت پیاده‌راه محوری در شهرها گفت: در کشور های توسعه یافته نهضت پیاده راه سازی به نهضت بزرگراه سازی غلبه کرده است و اکثر شهرهای دنیا انسان محور شده‌اند اما ما با ایجاد اتوبانها و شبکه های راه بزرگ مقیاس در مرکز شهر نه تنها مشکل ترافیک را حل نکرده‌ایم بلکه این اقدامات به شهروندان علامت می‌دهد که از خودروهای شخصی بیشتری در انجام سفرهای شهری استفاده کنند و عوارض آن این است که سالانه بیش از ۲۷۰۰ نفر از شهروندان ما فقط به دلیل مضررات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
وی در ادامه در خصوص ضوابط بلند مرتبه سازی گفت: یکی از تکالیف طرح تفصیلی شهر تهران این بوده که از زمان ابلاغ ظرف مدت حداکثر ۶ ماه ، ضوابط بلند مرتبه سازی تدوین و تصویب گردد اما اکنون که نزدیک به ۵ سال از ابلاغ طرح تفصیلی می‌گذرد هنوز این ضوابط تصویب نشده و در این ۵ سال هر چه بلند مرتبه سازی نباید می‌شد، شد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار