اخبار برگزیده » استان ها » اصفهان
کد خبر : 994
جمعه - ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
با سابقه ترین عضو شورای شهر کشور

لزوم ارائه طرحی جهت ساخت مسکن ارزان قیمت برای زوج های جوان

به گزارش شورانیوز از اصفهان، عباس حاج رسولیها در یکصد  چهل و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از ضرورت های جمهوری اسلامی است.

 وی اضافه کرد: باید در راستای این موضوع بی درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ کنند تا دولت این آیین نامه را بلافاصله به مرحله اجرا در آورد.

عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به قسمتی از فرمان حضرت امام (ره) به شورای انقلاب تصریح کرد: امام خمینی (ره) فرموده اند خدای متعال را شکرگزاریم که در انتخابات شوراها یک نهاد دیگر برای خدمت به مردم تاسیس شد و ملت ایران یک گام دیگر به تحقق کامل قانونی اساسی جمهوری اسلامی نزدیک گشت.

وی ادامه داد: اکنون که در سالروز پیام امام (ره) و در سالی که به نامه گرامی آن یگانه دوران نامگذاری شد، این نهاد اصیل آغاز به کار می کند، از صمیم قلب آرزو می کنم که شوراهای اسلامی شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلاب بنیانگذار نظام اسلامی تلاش و فعالیت کند و در چهارچوب تکالیف قانونی خود به رفع مشکلات مردم بپردازد.

وی به جایگاه شورا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: استقرار نظام شورایی که در کشور ایران پس از انقلاب اسلامی چنان مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است که یک فصل و هشت اصل از قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران به شوراها اختصاص یافته است.

حاج رسولیها تاکید کرد: شوراها و مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری در اداره امور کشور را به عهده دارند و وارد و تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن معین می کند.

وی افزود: خوشبختانه یکی از شوراهای موفق کشور از ابتدا شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است و در جهت نیل به اهداف کوتاه مدت و دراز مدت توجه به نظام برنامه ریزی برای شورا و توسعه جایگاه شورا همانطور که در قانون اساسی به آن توجه شد، توجه به مدیریت محلی بوده است.

عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برنامه اصفهان ۱۴۱۴ که در قسمت برنامه ریزی، مدیریت واحد شهری دو مطلب مهمی بود که شورای اول دنبال کرد، متاسفانه همزمان بررسی اصلاحاتی که اعضاء شورای شهر تهران با هم داشتند که منجر به انحلال شورای شهر تهران شد و در مسیر اجرا مدیریت واحد شهری را تا حدودی متوقف کرد و خوشبختانه در اصفهان در شورای دوم و سوم توجه به برنامه ریزی روز به روز بیشتر شد تا حدی که معاونت برنامه ریزی در سال ۸۸ شکل گرفت که با سابقه شهرداری که بنده داشته ام اگر این ساختار تهیه شده بود قطعاً ما امروز به انسجامی که در اجرای طرح ها داشتیم نمی رسیدیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در شورای سوم در مقطعی در هیئت رئیسه شورای عالی استانی بوده هم تا حدودی بحث مدیریت شهری را با مجموعه دولت وقت دنبال کرده و هم برای شورای مراکز استانی و شواری استان توسط دوستان معاونت برنامه ریزی گذاشته که مورد استقبال شهرها قرار گرفت و نتیجه این شده است که خوشبختانه برنامه پنجساله را سپری کرده ایم و امید است برنامه پنجم هم هر چه سریعتر با شاخصه های کمی در این شورا به نتیجه برسد.

حاج رسولیها ادامه داد: در بخش مدیریت واحد شهری نیز ۲۳ وظیفه احصا شد که اگر امروز مدیریت واحد شهری پیگیری شود و ظایف دیگری را نیز می توان در اختیار مدیریت واحد شهری قرار داد.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف دیگری که در شورای عالی استان ها پیگیری می کردیم متاسفانه اختلاف سن شوراها با همدیگر و یا شوراها با شهرداری ها و یا شهروندان با فرمانداران و استانداران بود که با رایزنی که شد این اختلافات را برطرف می کردند.

عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: بعضاً اعضاء شوراها در کار شهردار دخالت می کردند و در تصمیم گیری ها حدود و قوانین رعایت نمی شد که آن هم با ایجاد کلاس های آموزشی برای شوراها جلوی یک سری خلاف ها گرفته می شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در شورای دهه چهارم کمتر به بخش آموزش توجه شده است و نتیجه اینکه در بعضی شوراهای کلان شهرها و شهرهای مراکز استان ها و شوراها  مشکلاتی را به وجود آورده است که متاسفانه نگاه قوه مقننه، قوه مجریه به شوراها نگاه رضایتمندی نیست، در صورتی که اگر دولت بخواهد بخشی از مشکلات خود را رفع کند، قطعاً بازوی شوراها قوی ترین ساختار لازم را در جهت رفع کمبودهای مردم می تواند داشته باشد.

حاج رسولیها با بیان اینکه شهرداری باید ضمن حفظ ساختار قبلی کماکان توجه به معاونت برنامه ریزی داشته باشد، افزود: توجه ویژه به مناطق محروم، تسهیل در امور مراجعات مردم به خصوص در بحث شهرسازی، پیش بینی اتمام همه معابر در طرح جامعه و بازنگری طرح تفصیل در برنامه پنج ساله پنجم، تکمیل خط یک مترو و اجرای عملیات خط دوم و سوم از طریق اوراق مشارکت و تکمیل سالن اجلاس و پیگیری تفاهمنامه بین شورای و هیئت منتخب دولت در تامین بودجه اجلاس و اختصاص  اعتبار لازم جهت تکمیل میدان امام علی (ع) و پیگیری استفاده از اعتبارات بافت های فرسوده و احیاء بافت های تاریخی امری مهم و ضروری است و باید مورد توجه شهرداری قرار بگیرد.

وی گفت: طرحی جهت ساخت مسکن ارزان قیمت برای زوج های جوان باید ارائه شود و این مهم به صورت ویژه دنبال شود.

عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد:  نگاه ویژه به رینگ حفاظتی شهر (رینگ چهارم شهر) با کمک مسکن و شهرسازی و به ویژه اطراف، اجرایی شدن پارک ساعتی کنار خیابان و موارد دیگر باید مورد توجه شهرداری قرار بگیرد.