اخبار برگزیده » استان ها » تهران » سیاسی وحقوقی
کد خبر : 8825
شنبه - ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
محسن پیرهادی

نامزدهای دولت بر سر یک دوراهی دو سر باخت

به گزارش شوزانیوز از تهران ، محسن پیرهادی عضو شورای شهر در یادداشتی درباره پیشنهاد قالیباف در مناظره برای انتشار لیست اموال نامزدها و بستگان آنها نوشت: قالیباف با پیشنهاد خود نامزدهای دولت را بر سر یک دوراهی دو سر باخت قرار داد

متن یادداشت به این شرح است:

نقطه ثقل مناظره امروز، گذار از پنهان‌سازی به سوی «شفافیت» بود. ستاره این مناظره، آقای قالیباف به شمار می‌رود و نقطه عطف عمل او، پیشنهاد به همه رقبا برای «انتشار لیست اموال» و بستگان درجه‌ یک آنان با هدف اطلاع بیشتر مردم از زندگی نامزدها بود. پیشنهاد قالیباف می‌تواند قدرت مقایسه شهروندان را افزایش دهد و پرده ابهام را از زندگی سیاستمداران کنار بزند.

در واقع، مبارزه او علیه مثلث زور و زر و تزویر با برنامه‌ها و پیشنهادهای عملیاتی، وارد مرحله جدیدی شده است. در این مرحله، کسی که صدای ۹۶ درصد ایرانیان است، هم رقیب را نقد عالمانه می‌کند، هم بیش از رقیب، خود را در معرض قضاوت مردم می‌گذارد. از نظر منطقی نیز، کسی که یک پیکار ضدفساد را پیش می‌برد، خود باید نخستین فردی باشد که زمینه‌های یک قضاوت عمومی عادلانه درباره خود، زندگی و نزدیکانش را فراهم کند و قالیباف که هم آرمان‌خواه و هم عمل‌گراست، خط مناظره دوم را به کلی تغییر داد.

اگر او از دلالی و واردات یا قاچاق کالا توسط دولتمردان گفت، پس از آن خودش را نیز زیر ذره‌بین گذاشت و گفت که هفته آینده اموال خود را به اطلاع مردم خواهد رساند. اگر او منتقد رانت و ویژه‌خواری و آقازادگی است و به ۴درصدی‌ها تاخت، در عوض گفت که میزان ثروت نزدیکانش را نیز در اختیار مردم قرار می‌دهد.

آنچه قالیباف انجام داد، گام مهمی در پیشرفت نظریه «دولت مردم» باید ارزیابی شود. گام اول او، ایجاد جنبشی بود که مرکز و محور طرح مطالبات قرار بگیرد. گام دوم او، عملی‌کردن پیمایش‌های دولت مردم مانند راه‌اندازی سامانه کارانه بود که نشان داد با کاندیدایی با ذهن برنامه‌ریزی شده و اقدامات هدفمند روبه‌روییم و بهانتخابات نیامده تا از روی کاغذ، انشاء بخواند. بلکه آمده تا با زمانبندی مشخص، ساعت به ساعت طرح و برنامه جدیدی را ارائه کند. گام سوم قالیباف، یک شکاف جدی میان او و نامزدهای دولت ایجاد کرد و نشان داد با یک حرکت خردمندانه می‌توان کل ادعاهای دروغ که بر محور «شفاف‌سازی» توسط اعتدالیون و اصلاح‌طلبان شکل گرفته را نقش برآب کرد و آنان را در معرض آزمون جدی قرار داد. این آزمون شفافیت که هفته آینده با انتشار لیست اموال این کاندیدا شروع خواهد شد، آزمون صداقت است.

جریانی که در طول یک‌سال گذشته از زدن هیچ دروغ و تهمتی علیه شهردار و مدیران شهرداری ابا نداشته، اکنون در وضعیت غیرقابل پیش‌بینی‌ای قرار گرفته است. این وضعیت مانند یک بازی دو سر باخت است. اگر دولتی‌ها اموال خود را صادقانه اعلام کنند، اشرافیت آنها بیش از پیش مستند می‌شود و اگر تن به اجرای این پیشنهاد ندهند، عملا آزمون صداقت و شفافیت را سه بر هیچ باخته اند.