اخبار برگزیده » استان ها » تهران » مدیریت شهری
کد خبر : 7059
دوشنبه - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
پرویز سروری

دولت به سمت بی هویت کردن شوراهای شهر و دولتی کردن شهرداری ها پیش می رود

به گزارش شورانیوز از تهران ، پرویز سروری رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در انتقاد به کاهش عدد ارزش افزوده سهم کلان شهرها توسط دولت اظهار کرد: با این حرکت دولت به سمت بی هویت کردن شوراهای شهر و دولتی کردن شهرداری ها پیش می رود به گونه ای که می توان گفت این سیاست عملا منجر به تاراج ظرفیت های شهر می شود.

وی با اشاره به این که تامین درآمد شهرداری ها در دو دسته عوارض و فروش تراکم جای می گیرد، عنوان کرد: اگر قرار است سهم عوارض شهرداری ها کم شود و به تراکم فروشی نیز افزوده نشود یک راه باقی می ماند و آن این است که مردمی که به دولت مالیات پرداخت می کنند از این پس عوارض را با افزایش قیمت نسبت به قبل پرداخت کننده زیرا باید عوارض متناسب با بهای ارایه خدمات افزایش یابد.

رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر ادامه داد: درچنین روندی ممکن است بسیاری از اقدامات رفاهی شهر متوقف شود. تمامی این موار د منجر به کاهش منابعی که مردم را در دسترسی به خدمات شهری راغب می کند، دارد. در نتیجه تنها برخی از شهروندان می توانند از این خدمات استفاده کنند.

سروری با ابراز تاسف از این که دولت شهرداری ها را مطمئن ترین شیوه تامین درآمد پایدارشان محروم کرد، گفت: به نظر می رسد این روند مستمر است و ممکن است در دوره های آتی نیز ادامه داشته باشد.

وی افزود: متاسفم برای دولتی که می گفت با شهرداری ها تعامل داریم و آنها را تقویت می کنیم.اما گفتار و عمل دولت در شرایط فعلی متناقض است.

رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر با اشاره به این که کمیسیون های شورای شهر تهران باید به دنبال بررسی پروژه های افزایش درآمد شهر باشند، عنوان کرد: علاوه بر این تمامی کمیسیون های شورا به دنبال کاهش هزینه های جاری و افزایش توانمندی های عمرانی و خدماتی هستند. در کنار این موارد باید به پروژه های درآمدزا نیز فکر کرد به طور مثال شهر هوشمند  یکی از پروژه های درآمدزا برای شهر است.

مرکز پژوهش های شهرداری دست به کار شود

وی با بیان این که نیاز به ارایه پیشنها مطالعاتی به مرکز پژوهش های شهرداری است، گفت: مرکز پژوهش ها می تواند در بررسی مدل های جهانی افزایش درآمد شهر و بومی سازی آنها به منظور تبدیل به طرح اثر گذار باشد.