اخبار برگزیده » استان ها » اقتصادی » تحقیق و نظارت » فارس » فرهنگی ، اجتماعی » گزارش » مدیریت شهری
کد خبر : 6920
پنجشنبه - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱
شیراز؛

برخی متکدیان در شیراز سرقفلی دارند/ شیراز بهشت متکدیان

به گزارش شورانیوز از شیراز ، همه جا هستند؛ شمال، جنوب، بالای شهر و پایین شهر، برایشان فرقی ندارد، آن ها هر روز به یک صورت جلوی تو ظاهر میشوند، گاهی در سر چهار راه برایت اسفند دود می دهند و گاه آن قدر سماجت به خرج می دهند که برای رهایی از دست آن ها اسکناس خرج می کنی، گدا، متکدی یا هر چیز دیگری که نامش را بگذاری.
این روزها شیراز به بهشت متکدیان بدل شده و می توانید انواع و اقسام آن ها را ببینید؛ از متکدیان سازمان یافته و باندی که صبح به صبح با سرویس در نقاط مختلف شهر توزیع می شوند تا متکدیانی که به صورت خانوادگی یا نسخه به دست، راه را بر عابرین پیاده سد کرده و طلب کمک می کنند و یا متکدیان شیک پوشی که سال هاست به عنوان مسافرین در راه مانده خیابان های شیراز از مهربانی مردم این شهر تغذیه می کنند و حتی در این بین برخی نیز با نمایش ناتوانی و معلولیت های جسمی خود از ترحم مردم شیراز سوء استفاده می کنند.
اما در میان این خیل عظیم متکدیان، نوع دیگری از گدایان نیز چند وقتی است در شیراز کار خود را آغاز کردهاند؛ متکدیان موتورسواری که با توقف در کنار خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان های شیراز از رانندگان طلب کمک می کنند. حال با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز باید دید مسئولین چه تمهیدی برای ساماندهی این آسیب اجتماعی نمایان شهر شیراز می اندیشند تا حداقل دیگر شیراز مامنی مطمئن برای متکدیان داخل و خارج کشور نباشد و این افراد مقصدی دیگر را برای خود پیدا کنند. همان گونه که برخی شهرهای بزرگ مانند تبریز به شهر بدون متکدی تبدیل شده باید کاری کرد با این تمهیدات دیگر کسی به فکر سوء استفاده از مهربانی و میهمان نوازی مردم شیراز نیافتد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز در این رابطه به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: در جلساتی که در خصوص مباحث مربوط به آسیب های اجتماعی داشتیم یکی از موارد مطرح شده وجود تعداد زیاد متکدیان در شیراز و ساماندهی آنها بود که با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز طی روزهای آینده در جلسهای که با حضور مسئولین ذی ربط برگزار خواهیم کرد، تکلیف این افراد را مشخص میکنیم. علی سعیدی اضافه کرد: البته با توجه به نزدیک شدن به نوروز طی روزهای آینده تمامی معتادان پر خطر از سطح شهر جمع آوری و در مرکز نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی در دهکده سلامی از آن ها مراقبت می شود همچنین با توجه به این که بیشتر متکدیان در شهر شیراز را معتادین تشکیل می دهند عملاً بخش اعظمی از متکدیان نیز با این کار جمعآوری می شوند.
وی خواستار همکاری مسئولین برای استفاده کامل از ظرفیت مرکز نگهداری از آسیب دیدگان اجتماعی شیراز در دهکده سلامی شد و اضافه کرد: در کنار معتادان، ما جمع آوری متکدیان را نیز در دستور کار داریم و تکلیف آن ها نیز ظرف چند روز آینده مشخص می شود. معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز گفت: وضعیت نامناسب آب و هوای خوزستان و جنوب کشور و نیز بارش برف و سرمای هوا در شمال کشور، شیراز را به دلیل آب و هوای مناسب به یکی از مقاصد اصلی متکدیان تبدیل کرده و امیدواریم با تصمیم گیری های چند روز آینده شاهد کوچ این مسافرین ناخوانده از شیراز به محل زندگی خودشان باشیم. نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: در مصوبه ای که حدود ۳ سال قبل داشتیم بنا بود شیراز مانند تبریز به شهر بدون متکدی تبدیل شود؛ آرزویی که تا کنون تحقق نیافته است.
حق نگر افزود: در همین زمینه شهرداری اقدام به ساخت مرکز نگهداری آسیب دیدگان در دهکده سلامی کرد و هدف اصلی از ایجاد این مرکز نگهداری همین افراد بود البته جا داشت در کنار فعالیت های سخت افزاری در مباحث فرهنگی نیز اقداماتی صورت میگرفت. وی با گلایه از شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در زمینه راه اندازی کامل مرکز نگهداری از آسیب دیدگان اجتماعی شیراز در دهکده سلامی اضافه کرد: از شورای مبارزه با مواد مخدر گله داریم زیرا به طور کامل پای کار نیامده است. مسئولین ما در این موارد خوب شعار می دهند اما در عمل آن گونه که باید کارها انجام نمی شود البته اعلام کرده اند که از ۱۵ اسفند دیگر هیچ متکدی و معتاد پر خطری در شیراز مشاهده نخواهد شد.
حق نگر گفت: آرزوی ما این است که شیراز نیز مثل تبریز تبدیل به شهر بدون گدا شود و شهرداری تاکنون با راه اندازی این مرکز به وظایف خود در این زمینه عمل کرده است.
وی تصریح کرد: البته مشکل شیراز با راهاندازی این اردوگاه حل نمی شود بلکه گره این مشکل با ساخت اردوگاه ماده ۴۲ که حدود ۲ سال قبل استانداری قول ساخت آن را داد باز می شود.
عضو شورای شهر شیراز با اشاره به برخی ویژگی های اردوگاه های ماده ۴۲ اظهار داشت: این اردوگاه ها در خارج از شهر ایجاد و معتادانی که در آن ها نگهداری می شوند با برخی حرفه ها آشنا خواهند شد تا بعد از آزادی بتوانند برای خود شغلی داشته باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از این افراد از فرهنگ کمک رسانی، میهمان نوازی و نیت خیر مردم شیراز در کمک به نیازمندان سوء استفاده میکنند و با توجه به نجابت مردم شیراز و میهمان نوازی آن ها بیش از سایر کلانشهرها شاهد حضور متکدیان در شیراز هستیم به گونهای که حتی شاهد حضور متکدیانی از دیگر کشورهای جهان نیز در شیراز هستیم.
سید کمال پاک فطرت اضافه کرد: این افراد برای جریحه دار کردن روحیه مردم، حربههایی نظیر سوء استفاده از کوکان و نوزادان در سرما و گرما را به کار می گیرند و لازم است تدابیری دائمی برای رفع این مشکل دیده شود تا شاهد افزایش تعداد این افراد در شهر نباشیم.
وی اضافه کرد: ما حتی در شیراز شاهد هستیم برخی از نقاط شهر توسط این متکدیان اجاره داده می شود و به قول معروف سرقفلی دارند، این در حالی است که هیچ کدام از این افراد نیز جزو نیازمندان نیستند.
پاک فطرت با اشاره به حضور گسترده متکدیان در اطراف اماکن زیارتی، گردشگری و درمانی شهر ادامه داد: با توجه به این موضوع مسئولین شهر باید برای رفع سریع تر این مشکل اقدام کنند چرا که در صورت تداوم این وضعیت در چند روز آینده با توجه به آغاز سال جدید در کنار تکدی گری شاهد برخی تخلفات دیگر از جمله خرید و فروش مواد مخدر و بروز برخی مفاسد اخلاقی و اجتماعی دیگر نیز خواهیم بود.
پاک فطرت در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون در کمیسیون فرهنگی در این زمینه تصمیماتی گرفته شده یا خیر؟ گفت: تا کنون در کمیسیون فرهنگی در زمینه برخورد با این معضل اجتماعی تمهیدی دیده نشده است.