از حل معضل بی خانمان ها تا مشکل کم آبی شیراز

به گزارش شورانیوز از شیراز ، شیراز یک منطقه مناسب برای سفر است که با تلاش مسئولان شهر همواره در ارائه خدمات مطلوب به مسافران موفق عمل کرده است. وجود افراد بی خانمان و سرگدانی آنها در خیابان ها می تواند به رونق این صنعت آسیب بزند که مسئولان شهر با ایجاد نخستین اقامتگاه در رفع آن کوشیده اند. طرح های نوین مسئولان و اعضای شورای شهر می تواند شهر را از بی آبی در آینده نجات دهد و ایجاد نمادهای مناسب در ورودی های شهر رونق گردشگری را به دنبال خواهد داشت. ایجاد پل های هوایی مناسب برای عابران پیاده نیز گام مطلوبی برای تامین امنیت جان شهروندان و مسافران است.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اسکان بی سرپناه شهر می گوید: راه اندازی نخستین مددسرای مهربانی در کلان شهر شیراز با همکاری مسئولان شهر موفقیت بی نظیری است.
“ابراهیم شعرا” ادامه می دهد: هدف از ایجاد این مرکز، اسکان موقت افراد بی‌ سرپناه در شیراز است که با برخورداری از ۴۰ تخت در منطقه یازده شهرداری شیراز به این افراد خدمات می دهد.
وی معتقد است: ایجاد چنین مرکزی برای یک کلان شهر ضرورت است که باید با همکاری و پیگیری مسئولان شهر بر تعداد آنها افزوده شود و با راه اندازی یک سرای مهربانی در کنار آن نیز زمینه برای جمع آوری کمک های مردمی و خدمات رسانی به افراد بی خانمان نیز ایجاد می شود.
“شعرا” با ابراز رضایت از مشارکت شهروندان شیرازی در حمایت از طرح های جدید بیان می کند: سرای مهربانی فرصتی ایجاد می کند تا کمک های مردمی، بی واسطه در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.
وی می افزاید: این مرکز تنها یک اقامتگاه شبانه نیست بلکه با ارائه مشاوره مناسب فرصتی در اختیار افراد قرار می دهد تا به خودکفایی برسند.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز که تلاش شهرداری را در ایجاد یک مرکز مناسب موثر می داند، ادامه می دهد: مهمانسرایی که برای کارتن‌خواب‌ها ایجاد شده بود، اکنون با تلاش نیروهای شهرداری به مکانی مناسب و در خور شیراز تبدیل شده است.
وی با اشاره به راه اندازی شهرداری منطقه ۱۱ در شیراز می گوید: مناطق جدید در شهرداری با هدف ارائه خدمات مناسب به شهروندان شیرازی افتتاح می شوند.
“شعرا” بیان می کند: ارائه خدمات مطلوب، وظیفه کلیه مسئولان است که باید در حمایت از مناطق جدید شهرداری حمایت خود را افزایش دهند تا ساکنان منطقه در کوتاه ترین زمان به نیازهای خود دست یابند.
بسیج شدن برای رفع کم آبی
یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز که بی آبی را از مشکلات آینده شهر می داند نیز می گوید: اگر وضعیت به همین صورت ادامه داشته باشد، بحران کم آبی به بی آبی تبدیل می شود.
“محسن معین” ادامه می دهد: باید زمینه ای ایجاد شود تا شهروندان نیز در جمع آوری منابع طبیعی آب، سهیم شوند و تامین مخازن جمع آوری باران در منزل شهروندان می تواند طرح مناسبی باشد.
وی معتقد است: این آب می تواند برای آبیاری و مصارف دیگری به جز آشامیدن مورد استفاده قرار بگیرد که روش موثری در کاهش استفاده از آب تسویه شده و شهری است.
“معین” با ابراز نگرانی از خشکسالی که گریبان فارس را گرفته است، می گوید: بر اساس نظرات کارشناسی این وضعیت می تواند تا ۳۰ سال بعد نیز ادامه یابد.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به وضعیت منابع آبی کنونی شهر بیان می کند: ۸ قنات از ۱۶ قناتی که باغ‌های شیراز را آبیاری می کرد خشک شده است که دوره ۱۵ روزه آبیاری آنها را به ۷۰ روزه افزایش داده است.
“معین” با تاکید بر قطع آب منازل شهر در تابستان گذشته می افزاید: باید بی آبی را یک مشکل جدی بدانیم و از اکنون با استفاده از کلیه منابع طبیعی در ذخیره آب بکوشیم.
وی به طرح ارائه شده خود به شورای اسلامی شهر اشاره می کند و می گوید: در این طرح، آب باران پشت بام و حیاط منازل در مخازن زیرزمینی حیاط خانه ها ذخیره می شود.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز معتقد است: از این آب می توان در آبیاری باغچه‌ها استفاده کرد و یا در مواقع بحرانی همچون سیل و اتفاقات ناگوار مورد استفاده قرار داد.
وی ادامه می دهد: چنین مخزنی در واقع مانند یک آب انبار خانگی عمل می کند و برخی روستاهای شرقی استان در بازسازی آب انبارهای قدیمی پیش قدم شده اند که فعالیت موثر و قابل تقدیری است.
زیبا سازی ورودی های اصلی شهر
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان می گوید: زیبا سازی ورودی های شهر گام موثری در رونق دادن به صنعت گردشگری است.
“زین‌العابدین عرب ” می افزاید: نماد ورودی شیراز از جاده کازرون و خوزستان از زیباترین نماهای ورودی شیراز است که در سال ۹۱ کلنگ زنی شده است.
وی بیان می کند: فضای سبز، آب‌نما، فروشگاه، نمازخانه و … از امکانات این ورودی شهری است که زمینه رفاه مسافران و گردشگران را فراهم خواهد کرد.
“عرب” با تاکید بر فعالیت مناطق ۴ و ۹ شهرداری شیراز بر روی این پروژه ادامه می دهد: تا کنون کلیه عملیات زیرساختی، جابجایی و انتقال تاسیسات این پروژه به انجام رسیده است.
وی ابراز امیدواری می کند: برای اینکه این پروژه تا پایان امسال و در زمان مقرر به اتمام برسد نیاز به مساعدت مالی دارد زیرا درآمد شهرداری منطقه ۴ برای تکمیل آن کافی نیست.
پل های عابر پیاده
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز با ابراز تاسف از آمار تصادفات استان می گوید: ۱۸۷ شهروند شیرازی سال گذشته در تصادفات شهری جان باخته اند.
“عرب” می افزاید: احداث پل های هوایی در مناطق مختلف شهر و گذرهای پر تردد می تواند در کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات نقش موثری داشته باشد.
وی که تعداد پل های مکانیزه در شهر را محدود می داند و بیان می کند: رسیدگی به وضعیت و افزایش این پل ها باید در دستور شهرداری شیراز قرار داده شود.
“عرب” می افزاید: ۱۵ میلیارد تومان بودجه شهرداری شیراز به احداث پل عابر پیاده اختصاص داده شده است که به تامین بخش خدمات عمومی و حفظ جان تعلق دارد و باید در اولویت دستور کار شهرداری قرار بگیرد.