آذربایجان شرقی » اخبار برگزیده » استان ها » فرهنگی ، اجتماعی » گزارش
کد خبر : 5479
شنبه - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
گزارش یکصد و شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان؛

راه‌اندازی کمپین عدم نیاز به بیگانه/پلاسکو در بافت فرسوده اصفهان تکرار نشود

راه‌اندازی کمپین عدم نیاز به بیگانه/پلاسکو در بافت فرسوده اصفهان تکرار نشود
به گزارش شورانیوز از اصفهان، حادثه پلاسکو در یکصد و شصت و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز همچون سه جلسه علنی گذشته پای ثابت نطق و تذکرات اعضای این شورا بود و در این خصوص راهکارهایی نیز برای تامین ایمنی ساختمان‌ها در شهر اصفهان ارائه شد.
در این راستا فتح‌الله معین، رئیس کمیسیون امور افتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان از حضور همه کلانشهرهای کشور در مسابقه نامبارک تراکم فروشی در این شهر انتقاد کرد و گفت: بعضاً مشاهده می‌شود که بدون توجه به ابعاد ایمنی ساختمان‌ها بسیاری از شهرداری‌های کلانشهرها به تراکم فروشی می‌پردازند.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری باید بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها با همکاری قوه قضائیه اقدامات نظارتی در حوزه ساخت سازهای شهر اصفهان را مورد توجه قرار دهد، اضافه کرد: در این راستا سازمان‌هایی مانند شهرداری باید توجه کافی را داشته باشند.
رئیس کمیسیون امور افتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان رعایت بدون اغماض و کامل مقررات ساختمان، دقت نظر بیشتر سازمان آتش‌نشانی شهر اصفهان در ساختمان‌های در حال احداث، رعایت ضوابط ایمنی مطرح‌شده در قانون شهرداری‌ها، تأمین تجهیزات موردنیاز سازمان آتش‌نشانی توسط شهرداری‌ها به‌عنوان یک اولویت و توجه به طرح تفصیلی شهر را ازجمله اقداماتی برای جلوگیری از وقوع حوادث تلخی همچون حادثه پلاسکو در شهر بیان کرد.
لزوم توجه به بافت فرسوده شهر اصفهان برای کاهش مخاطرات شهری
اصغر آذربایجانی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه علنی با اشاره به لزوم توجه به ایمن سازی بافت فرسوده شهر اصفهان اظهار داشت: بافت فرسوده شهر اصفهان زنگ خطری برای این شهر است و از این رو تجهیز آتش نشانی شهرداری اصفهان برای مقابله با هر گونه حادثه‌ای در این بخش از بافت شهری امری ضروری است.
وی با اشاره به حادثه پلاسکو و تأکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی دقیق و فوری نسبت به آسیب‌شناسی و شناسایی مراکز و ساختمان‌های فرسوده شهر که تهدید جدی برای بروز نمونه‌های مشابه آن حادثه در اصفهان است، بیان داشت: شهرداری تا قبل از تصویب نهایی بودجه سال ۹۶ گزارش اولیه برداشت ساختمان‌های فرسوده و ارائه راهکارهای لازم به‌منظور رفع تهدید ساختمان‌های مذکور را به شورای شهر اعلام کند تا در صورت لزوم ضمن ابلاغ تذکرات لازم به صاحبان ساختمان‌ها، تخصیص بودجه لازم برای رفع تهدیدها انجام پذیرد.
پویایی پروژه‌‌های تجاری شهرداری اصفهان مورد توجه باشد
اما رسول جهانگیری، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان که از عدم پویایی برخی از پروژه‌های تجاری شهرداری اصفهان انتقاد کرد در این باره اظهار داشت: در حال حاضر عدم پویایی پروژه‌هایی مانند ارگ جهان نما، بدنه سازی چهارباغ و میدان امام علی (ع) زمینه نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه پروژه‌های تجاری شهر اصفهان در بهترین نقاط شهری راه‌اندازی شده اما بهره برداری لازم را ندارند، تصریح کرد: عدم بهره برداری از این فضاها در واقع ظلم به مردم است.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ارگ جهان نما در حال حاضر با نیمه ظرفیت در حال فعالیت است، ابراز داشت: ارگ جهان‌نما حدود ۹۰ هزار مترمربع زیربنا و حدود ۳۴۰ واحد تجاری،‌اداری و با احتساب واحدهای خدماتی نزدیک به ۶۰۰ واحد در آن وجود دارد.
وی اضافه کرد: از ۳۴۰ واحد تجاری واداری این ساختمان بین ۷۰ تا ۸۰ واحد در حال فعالیت به‌صورت نیمه‌جان هستند، اکثر قسمت‌های خدماتی آن‌هم عملاً به‌صورت سفت‌کاری و نیمه‌کاره رهاشده است.

لزوم راه‌اندازی کمپین عدم نیاز به بیگانه و بیگانه پرست در کشور
نورالله صلواتی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز که از عدم توجه مدیران بالادستی از به ظرفیت جوانان کشور انتقاد کرد، در این باره اظهار داشت: عدم باور جوانان را به گونه‌ای می‌توان خیانت به کشور دانست چرا که بعضا مشاهده شده است جوانان ما در کشور تولیداتی برابر با تولیدات خارجی داشته‌اند و به آنها توجهی صورت نگرفته است و اجناس خارجی خریداری شده است.
وی با اشاره به بازدیدش از شرکت هسا گفت: در این مرکز هواپیماهایی تا مرز تولید رفته که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است و به دلیل عدم حمایت مسئولان ملی نیمه تمام مانده است.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با پیشنهاد راه‌اندازی کمپین عدم نیاز به بیگانه و بیگانه پرست در کشور اشاره کرد و افزود: البته باید دقت کنیم این کار به چه قیمتی و با از دست دادن چه ارزش‌هایی باید انجام بشود، ما در داخل هیچ کم نداریم و مدیران بالایی باید از ظرفیت متخصصان و متفکران داخلی نهایت استفاده را ببرند وگرنه به کشور خیانت کرده‌اند.
عملکرد سلیقه‌ای برخی مدیران در شهرداری اصفهان
اما محمدرضا فلاح، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به لزوم تفکیک کارمندان شایسته و غیر شایسته در همه نهادها اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که سیستم تشویق و تنبیه در همه نهادها برای تحقق اهداف آن سازمان نهادینه شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از آفات کارهای اداری عملکرد سلیقه‌ای است، ابراز داشت: این رفتار گاهی باعث حیف‌ومیل شدن بیت‌المال می‌شود، لذا مسئول مافوق باید نسبت به این رفتار عکس‌العمل مناسب و قاطع را نشان دهد.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تخریب قاب‌های زیبای کاشی‌کاری شده زیرگذر عسکریه اصفهان را یکی از این مواد بیان کرد و اظهار داشت: برای اجرای طرح جدید در این زیرگذر نباید این قاب‌ها در نظر گرفته نمی‌شد تا عاملی برای تخریب آن‌ها شود، لذا از شهردار خواست تا این موضوع را پیگیری و با عوامل آن برخورد لازم صورت پذیرد، کمترین کار این هست که پرداخت هزینه‌ها از جیب متخلفان انجام شود.
لزوم کاهش تصدی‌گری در شهرداری اصفهان
وحید فولادگر عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر، با اشاره به لزوم کاهش تصدی‌گری در شهرداری اصفهان و چابک سازی و کوچک کردن بدنه اجرایی آن از سیاست‌های شورای اسلامی شهر بوده است.
وی با اشاره به بودجه ۹۵ و بودجه پیشنهادی شهرداری اصفهان سال ۹۶ابراز داشت: شاهد افزایش بیش از عرف هزینه‌های کارکنانی و حجیم شدن ساختار نیروی انسانی در مجموعه شهرداری و سازمان‌های وابسته هستیم که خلاف سیاست‌های شورای اسلامی شهر است.
فولادگر توسعه فضای سبز شهری را از بخش‌های مظلوم واقع‌شده در بودجه سال ۹۶ بیان کرد و گفت: در بودجه پیشنهادی شهرداری، میزان تملک و احداث فضای سبز به‌گونه‌ای است که اگر صد درصد هم تحقق پیدا کند با توجه به افزایش جمعیت، شاهد کاهش سرانه فضای سبز در اصفهان خواهیم بود.