رییس شورای استان آذربایجان شرقی

وام ۵۰ میلیونی را گرفته ‌ام/مسئول حدیث شورا هستم/با آقای بهراء دوست بودم/به شهرداری نفر آورده ام

به گزارش شورا نیوز از تبریز، شورای چهارم شهر تبریز در این سه و نیم سال گذشته با فراز و نشیب های گوناگونی همراه بوده و حاشیه های این دوره از شورای شهر همچون بسیاری از شهرها بیشتر از متن بوده و در این میان برخی از اعضای شورا نقشی اساسی در معادلات داشتند.

گفتگوی حاضر با اصغر عابدزاده عضو شورای شهر تبریز است که عضو دو دوره شورای شهر تبریز می باشد و در گذشته مدتی بعنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز بوده در در حال حاضر رئیس شورای استان آذربایجان شرقی مشغول خدمت می باشد.

این گفتگو به دلیل طولانی بودن به چند بخش تقسیم شده است که در بازه های زمانی مختلف بخشی از این گفتگو برای مخاطبان گرامی ارائه خواهد شد امید است که بتوان مفید واقع شده باشد.

 

 

شورا نیوز: آقای عابدزاده لطفا خودتان را معرفی نمایید.

بنده اصغر عابدزاده هستم. دارای دکترای فلسفه و عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز هستم. حدود بیست سال در زمینههای مختلف مثل آموزش و پرورش، دانشگاه، شورا و سپاه مدیریت داشته ‌ام.

شورا نیوز: در کدام قسمت سپاه؟

یک زمان سرپرست عقیدتی سیاسی بوده ‌ام.

شورا نیوز: دکترا را تمام کرده ‌اید؟

خیلی وقت است. سه ـ چهار سال پیش حدود سال۹۱ یا اوایل ۹۲

شورا نیوز:  در دانشگاه همان فلسفه را تدریس می ‌کنید؟

نه من در گروه تخصصی معارف اسلامی تبریز هستم.

شورا نیوز: در تبریز متولد شده ‌اید؟

نخیر در یکی از روستاهای معروف شهرستان ورزقان به نام اندریان به دنیا آمده ‌ام.

مسئول حدیث شورا هستم

شورا نیوز: ظاهرا مسئولیت حدیث در شورا به عهده شماست.

بله همین طور هست.

شورا نیوز:  بعضی افراد ایراد می ‌گیرند و می ‌گویند که آقای دکتر گاها بعضی حدیث ‌ها را دو پهلو می ‌گوید. در این باره توضیح بدهید.

بستگی دارد به این که هر کس این امر را چگونه تفسیر و توجیه کند. من به نسبت باز می ‌کنم، نهج ‌البلاغه، نهج ‌الافصاحه، از کتاب احادیث قدسیه و غیره. بعضی ‌ها به روز می ‌باشد. مثلا فرض کنید امروز ولادت است یا شهادت است. با ائمه اطهاری که به آن روز مرتبط است حدیثی از ایشان بازگو می ‌کنم. چیز خاصی را در نظر نم ی‌گیرم. مگر اینکه اختلافی یا موردی وجود داشته باشد در ارتباط با آن و رفع اختلاف حدیثی بازگو می ‌کنم.

در بازگویی احادیث من نظرات شخصی خود را اعمال نمی ‌کنم. اگر بخواهم در حدیث نظر شخصی خود را اعمال کنم که دیگر حدیث نیست.

از عملکرد فرهنگی شهرداری نه راضی هستم نه ناراضی!

شورا نیوز: عملکرد فرهنگی شهرداری تبریز در دوره چهارم شورا را بفرمایید. آیا از این عملکرد راضی هستید؟ نقاط ضعف و قوتش در چه بوده؟

اینکه بخواهیم بگوییم راضی هستیم؛ خیر. بگوییم ناراضی هستیم؛ باز هم خیر. از این جهت ناراضی هستیم که شاید خواسته ما زیاد است، حتی مسئولین فرهنگی هم در حد خواسته ‌های خود نمی ‌توانند پیش بروند. اینکه بگوییم راضی هستیم به هر حال شهرداری در مقابل یا در کنار سایر مسائل اقتصادی، مالی،  فنی،  شهرسازی انصافا گام ‌های خوبی برداشته است. اگر ما خود را متولی اصلی فرهنگی سایر ادارات بدانیم نه شهرداری، باید دقت کنیم که امروزه خدمات فرهنگی شهرداری کمتر از آنان نیست.

بیشتر از اوقاف مسجد ساخته ایم

شورا نیوز:  لطفا مثال بزنید و مصداق بفرمایید.

مثلا ما این قدر به مساجد کمک می ‌کنیم. آیا اداره اوقاف این قدر کمک می ‌کند؟ برای بازسازی مساجد این همه هزینه می ‌کنیم، آیا اوقاف این همه کمک می ‌کند؟

شورا نیوز:  البته مسئله بازسازی مساجد عمرانی حساب می ‌شود نه فرهنگی.

به هر حال کار فرهنگی می ‌باشد. بعضی از امور فرهنگی، صرف فرهنگی می ‌باشند. مثلا می ‌آییم مراسم برگزار می ‌کنیم. بعضی ‌ها هم عمرانی ـ فرهنگی هستند. عمرانی که در نهایت شامل همین مسائل می‌شود. مثلا مسجد سازی، حسینیه…

ما چند تا مکان حسینیه تحویل داده ‌ایم که میلیاردها تومن قیمتش است. ببینیم آیا آن ادارات مطبوع که هستند توانسته ‌اند این قدر خرج کنند. به حسینیه ‌ها کمک مالی داده ‌ایم به هیئت ها، به تکایا، به عنوان مثال عرض می ‌کنم برای خود کربلا، به کاروان راهیان نور، راهیان کربلا هم چنین کمک ‌هایی را داده ‌ایم. همه اینها امور فرهنگی می ‌باشد.

در کل نمی ‌شود گفت که خیلی خوب است ولی بد هم نیست.

شورا نیوز:  خلأها را در چه می ‌بینید. به نظر شما بایدهایی که می ‌باست انجام نشده است؟

مسئله اینجاست که بودجه ‌ای که به عنوان بودجه فرهنگی در نظر گرفته می ‌شود در اختیار مدیران فرهنگی قرار نمی ‌گیرد. یعنی یک بروکراسی اداری لازم است که برود و آن بودجه را از سایر قسمت ‌ها خارج کند. در اینجا هم گاها اختلاف نظر به وجود می ‌آید. یکی هدفش این است که قسمت فرهنگی خیلی جلو برود خیلی هزینه شود. چه بسا بودجه ‌ای را که در دست دارد یا توجیه نیستند یا نمی ‌خواهد که این همه هزینه کند. در اینجا یک حالت تداخل هم ایجاد می ‌شود و این یک حالت بروکراسی خاص است.

 

ما نمی توانیم مشکلات فرهنگی را پیدا کنیم

شورا نیوز:  پس شما فقط این بروکراسی را خلأ می ‌بینید؟

از نظر خود من این است. من یک بار سوال کردم که اصلا فرهنگ یعنی چه؟ چند درصد از مدیران فرهنگی ما واقعا فرهنگی هستند و فرهنگی فکر می ‌کنند؟ فرهنگی هم هستند؛ من نمی ‌گویم فرهنگی نیستند.

اصلا بودجه ‌ای که ما صرف می ‌کنیم چند درصدش در امور واقعی فرهنگی صرف می ‌شود؟ ما چه مقدار از انسان‌ها را توانسته ‌ایم مثلا از فلان مکتب پرستی بازگردانیم؟ چکار توانسته ‌ایم بکنیم؟ کدام جذبه ‌ها را خلق کرده ‌ایم؟ اینها سوالاتی هستند که بسیارشان بی ‌جواب هستند. در واقع نمی ‌توانیم جواب دهیم. ما نمی ‌توانیم مشکلات کودکان را پیدا کنیم، مشکلات جوانان را به درستی پیدا نمی ‌کنیم. مشکلات بزرگسالان را هم نمی ‌توانیم پیدا کنیم. مشکلات در حال حاضر ما صرفا شهرسازی و عمرانی نیست که! اینها هم مشکل هستند. امروزه  پدر و مادران نگران فرزندان دانشجوی خود هستند و مدام با خود می ‌گویند خدایا فرزندم در چه شرایطی باز خواهد گشت؟ این نگرانی پدر و مادر اقتصادی نیست، فرهنگی است.

شورا نیوز:  چرا نمی ‌توانید پیدا کنید؟

نه اینکه نتوانیم پیدا کنیم، احتمالا تعاریف متفاوت است.

شورا نیوز:  چرا برای دست یافتن به پاسخ هایتان از خود مردم کمک نمی گیرید

به شکل نظر سنجی حتما البته استفاده از تمامی مردم که مقدور نیست، از آنهایی که متخصص امر هستند، کارشناس هستند باید نظرخواهی کرد. فضا باید باز شود تا متخصصین و کارشناسان نظرات خود را بگویند تا ما هم بدانیم که چه باید بکنیم. میز گرد تشکیل دهیم، برنامه ‌های تلویزیونی تشکیل دهیم و از سایر رسانه ‌ها و روزنامه ‌ها کمک بگیریم

شورا نیوز: توضیحی در مورد حاشیه های کمیسیون بودجه بفرمایید

در جلسه اول که تشکیل دادند، با جلسه ‌ای که من در فرمانداری داشتم مصادف شده بود و من نتوانستم شرکت کنم من نمی ‌دانستم قبلا از فرمانداری دعوتنامه آمده بود و گفته بودم که خواهم رفت. فکر می ‌کنم روز قبل از آن به من خبر دادند که جلسه هست. گفتم من جای دیگرجلسه دارم، آن روز برگزار نکنند. حتی نه آقای دکتر دبیری، سایر همکاران هم به من زنگ زدند که به جلسه نمی ‌آیی؟ گفتم من در فرمانداری جلسه دارم این جلسه را روز دیگر برگزار کنید. بعد از آن هم چنین نبود که از من صرفا دعوت کنند. یک روز به من می ‌گفتند  من می ‌آمدم دیگران نمی ‌آمدند، یک روز دو نفر غایب بود و…

در جلسه آخر هم دقیق یادم نیست راهپیمایی بود یا یک مراسم دیگر که در روز چهارشنبه بود. ما از جلسه شورا درآمدیم به من زنگ زدند که در اتاق آقای دکتر دبیری جلسه هست.

شورا نیوز: اصولا باید از قبل اعلام می ‌کردند.

بله گفته بودند منتها من فکر کردم تعطیل شد چون رفتیم به مراسم. گفتند جلسه هست و آقای فرماندار هم هستند. من هم رفتم دیدم راست می ‌گویند آقای فرماندار و سایرین به غیر از آقای امیرحقیان هستند آقای فرماندار رسمیت جلسه را اعلام کرد.

رئیس کمیسیون بودجه نشدم چون می خواستم رئیس شورای استان شوم

شورا نیوز: چرا خود شما کاندیدای ریاست کمسیون نشدید

می‌خواستم بیایم اینجا رئیس شوم.

شورا نیوز: پس مشخص بود

حالا دیگه.

مدیر حقوقی منطقه یک بالاتر است یا معاون اداری مالی وادی رحمت

شورا نیوز: بعد از انتخابات کمیسیون بودجه یک انتساب در وادی رحمت رخ داد ،ظاهرا نسبت فامیلی با شما دارند؟ در این باره توضیح بفرمایید

نه نسبت فامیلی نداریم همشهری هستیم ولی این را هم بگوییم که آیا مدیر حقوقی منطقه یک بالاتر است یا معاون مالی وادی رحمت؟ ایشان چند سال مدیر حقوقی منطقه یک بودند دیگه. اول مدیر امور اداری منطقه یک بود بعدا مدیر حقوقی آنجا شد. وی را برداشتند دادند به آنجا پستش را پایین ‌تر آوردند بالا نبردند که بگوییم از منطقه یک برداشتند بردند در منطقه دو معاون امور اداری کردند. تاثیر چندانی نمی ‌تواند داشته باشد.

شورا نیوز: آشنایی دارید .

بله آشنایی دارم.

به شهرداری نفر آورده ام

شورا نیوز: آیا شما تا به حال به شهرداری از آشناهایتان نفر آورده ‌اید؟ یا توصیه ای به آقای شهردار در ارتباط با جذب نفر داشته اید؟

اگر بگویم نیاورده ‌ام دروغ خواهد بود. چرا دروغ بگویم؟ منتهای مطلب این است که همه آورده ‌اند.

شورا نیوز: چگونه آورده ‌اند؟

در اوایل آقای شهردار خودش آمد… البته آقای آقامحمدی گفت قرار بر این است که هر کس بتواند سه ـ چهار نفر معرفی کند، ما هم معرفی کردیم.

شورا نیوز: فقط سه ـ چهار نفر آورده ‌اید یا بیشتر؟

نه همان سه ـ چهار نفر.

شورا نیوز: به عنوان مثال در یکی از مناطق کارکنان زیادی که پسوند فامیلی‌شان اندریان است خیلی زیاد هستند با شما ارتباطی دارند؟

من ده سال است که در شورا هستم بعضی از عزیزان هستند که سه سال است که در شورا هستند حالا به تناسب اگر حساب کنید همان می ‌شود. در ثانی در همین شهر تبریز حدود ۱۴۰۰ خانواده از اهالی اندریان هستند. ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ خانواده را آمار اعلام کرده است. اغلب هم خانواد‌ه های پر جمعیتی هستند. الان از این جمعیت در آن منطقه یا جاهای دیگر فرض کنید که ده نفر حضور داشته باشد این یک رقم ناچیز است. فرض کنید الان فلان کس که در فلان جا است خیلی قبل تر از من آنجاست.

با آقای بهراء دوست بودم

شورا نیوز: با آقای بهرا ارتباط دوستی داشتند؟

بله.

شورا نیوز: با اصرار شما آقای بهرا به منطقه یک رفته بودند؟

نه.

شورا نیوز: منظورم با پیشنهاد شماست.

نه پشنهادش هم از من نبود زمان آقای نوین، قبل از اینکه من به شورای شهر بیایم آقای بهرا مشاور امور جوانان ایشان بودند. من قبل از اینکه به شورای شهر بیایم آقای بهرا به شهرداری انتقال یافته بود. یعنی در واقع آقای نوین خودش آورده بود. قبل از من آورده بود. بعدها چون رشته ‌اش حسابداری بود او را دادند به قطار شهری. معاون اداره مالی قطار شهری آن زمان…

شورا نیوز: آیا شما تاکیدا به آقای نوین چیزی نگفتید؟

نه نگفتم. احتمالا آن زمان شاید از ذهن آقای نوین این می ‌گذشت که از آشنایان عابدزاده است اما می ‌توانید بپرسید من نگفتم.

شورا نیوز: وقتی به منطقه یک آمدند شما کمکش نکردید؟ به آقای نجفی چیزی نگفتید؟

روحیه آقای نجفی چنین نبود که افراد حاضر را حذف کند شما می ‌بینید تازه تغییراتی داده است آقای وحیدکیا معاون بود همانطور مانده بود. آقای آقا محمدی معاون بود مانده بود، آقای قربانیان معاون بود مانده بود. همه را نگه داشته بود. شاید منطقه ‌هایشان را عوض می ‌کرد. مثلا آقای عادلی را از آنجا آورد داد به اینجا، یا فلانی را از اینجا برد آنجا.

شورا نیوز: منظورم این است که شما به آقای دکتر نجفی یک اشاره کوچک داده ‌اید که آقای بهرا مدیر کاری هست واینها..

نه اینها خودشان ارتباط داشتند. ایشان هم شاید از ذهن خودشان می ‌گذشت که آقای بهرا به من منتسب است شاید.

وام ۵۰ میلیونی را گرفته ‌ام

شورا نیوز: شما وام ۵۰ میلیونی را گرفته ‌اید؟

بله گرفته ‌ام

عزیزانی که در این باره حرف‌هایی می ‌زنند احتمالا به آنها نرسیده است

شورا نیوز: این وام را از شهرداری معرفی کردند؟ چطور گرفته اید

عزیزانی که در این باره حرف‌هایی می ‌زنند احتمالا به آنها نرسیده است! آقای شهردار آمدند و گفتند از تهران مجوز گرفته ‌ایم به یک تعداد مدیرانی که هستند و شما هم جزو آنها هستید..

من خودم در یک جایی حسینیه می ‌ساختم که از خمس پدرم بود ملکی داشتیم آن سال نتوانستیم بفروشیم ماند. من حتی در درخواستم هم آن را هم نوشته‌ بودم من صد میلیون تومن خواسته بودم و این پول را برای ساخت حسینیه خرج کردم حتی نام پیمانکار را نوشته ‌ام که آقای فلانی از بابت احداث حسینیه حضرت فاطمه زهرا(س)…

شورا نیوز: ضمانت این وام چگونه بود و بازپرداختش به چه صورت بود؟ با ۴ درصد است دیگه، درست است؟

درصدش را به ما ۱۴درصد گفتند. منتها الان ۴درصد هم حساب کرده باشند به ما ۱۴ درصد گفتند شهرداری داده است پنهان کردن ندارد آقای آقامحمدی گفت ۱۸ نفر از اعضا برداشته ‌اند وقتی من رفتم مسئول بانک گفت که این آقا آخرین نفر هست دیگر پول نداریم.

شورا نیوز:  آیا به نظرتان وام ۵۰ میلیون با درصد پایین، برای اعضای شورا صحیح است؟

اگر از طریق غیر قانونی و غیر شرعی باشد نخیر صحیح نیست . مثالا الان شما خبرنگار هستید می ‌گویند صحبت کرده ‌ایم برای خبرنگارها نفری بیست میلیون وام می ‌دهند. حضرتعالی هم خبرنگار هستید می ‌روید و این وام که برای شما صحیح است را برمی ‌دارید از آن طرف یک نفر فروشنده برخاسته می ‌گوید این صحیح است که برای شما که اسم خودتان را گذاشته‌اید خبرنگار این وام را بدهند به ما ندهند؟ سوال است که باید پاسخ داده شود چون از نظر شما صحیح است

شورا نیوز:  پس این اگر صحیح است پس چرا بعضی از اعضا می ‌ترسند و نمی ‌توانند صراحتا بگویند که وام گرفته ایم بس چرا چند بار هم گفته شده که لیست کسانی که وام دریافت کرده ‌اند را بدهید، چرا نمی ‌دهند؟

به نظر من اینجا بعضی همکاران کم لطفی می ‌کنند  ۵۰میلیون است دیگر ۵۰ میلیارد نیست که۵۰ میلیون وام است برای کسی که نماینده مردم است.

نمی ‌گویم نماینده مردم با مردم عادی فرقی نمی‌کند همان است. ولی اینجا بیست و یک نفر است، اگر کارگری حساب شود هزاران نفر می‌شود. من اصلا از خدا می‌خواهم به کارگر ۵۱ میلیون بدهند نه ۵۰ میلیون. از ما هم بیشتر بدهند، ولی امکانپذیر نیست. از خدا می‌خواهیم مردم ایران همگی پروفسور شوند. ولی امکان پذیر نیست که. به هر حال من نمی‌خواهم پنهان کنم. من هم گرفته‌ام. و طبق آمار آقای آقامحمدی ۱۸ نفر گرفته‌اند و دیگران هم مثلا آقای دکتر دبیری نیاز ندارند. بعضی افراد هم انشالله نیاز ندارند.

 

ادامه دارد…