استان ها » تیتر 2 » خدمات شهری » فارس » مدیریت شهری
کد خبر : 4620
شنبه - ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
حق نگر در گفتگو با شورانیوز

تعلل برای سهل انگاری از منابع آبی دیگر جایز نیست

به گزارش شورا نیوز از شیراز، نایب‌ رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط‌ زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ضرورت اجرای طرح «جمع آوری آب» در استان گفت: امسال بارندگی چندانی در استان نداشتیم اما از همان بارش های اندک پاییزی نیز باید بهره برداری می شد.

«محمد حق‌نگر» افزود: طرح «واتر هاروستینگ» در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به اجرا درآمده و نتایج خوبی داشته است و می تواند در آبیاری فضای سبز شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

وی معتقد است: ساکنان سرزمین پهنور فارس از دوران باستان نیز چنین طرحی را اجرا می کردند و عشایر استان نیز گودال هایی با نام گوراب برای جمع آوری آب بارش حفر می کنند.

حق نگر با ابراز نارضایتی از عدم اجرای این طرح در فارس گفت: کم آبی و خشکسالی در استان و شیراز از یک بحران نیز پا فراتر گذاشته است و هیچ فرصتی را برای صرفه جویی و ذخیره آب نباید از دست داد.

وی با اشاره به عملکرد مطلوب شهرداری در حاشیه برخی ارتفاعات شهر ادامه داد: در برخی از این ارتفاعات چاه های جذبی حفر شده است اما پاسخگوی وضعیت موجود و کم آبی نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز عملیاتی نشدن خرید دستگاه نهال درآور را نیز یک ضعف در شهر دانست و تصریح کرد: وجود این دستگاه برای جابجایی درختان کهنسال در زمان ساخت و ساز شهری ضرورت دارد.

وی بیان کرد: تاکنون ۳ بار به شرکت سازنده این دستگاه تقاضا فرستاده شده است اما به دلیل بلوکه شدن شرکت های سرمایه گذار توسط آمریکا این سفارش قابل ارسال نبوده است.

حق نگر افزود: کم آبی و اجرای فاضلاب در معابر شیراز به درختان آسیب زده و آنها را خشک و تشنه کرده است اما لازم است تا شرکت آب و فاضلاب خروجی حمام، دستشویی و لباسشویی را به شبکه فاضلاب متصل و خروجی آشپزخانه ها را به چاه های جذبی منتقل کند تا آب سالم تر تشنگی و خشکی زمین را رفع کند.