آذربایجان شرقی » اخبار برگزیده » حمل ونقل » سر تیتر » مدیریت شهری
کد خبر : 12366
یکشنبه - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

هنوز هم نمی دانیم برنامه شهرداری برای مترو تبریز چیست/دولت شهرهای مختلف را با یک نگاه ببیند

به گزارش شورانیوز ، مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری تبریز گفت: کارهای بزرگی که سازمان قطار شهری انجام می دهد متاسفانه چون زیرِ زمین پنهان است، غالبا دیده نمی شود.
مصطفی مولوی تاکید کرد: طول ریل گذاری خط یک تبریز در سطح کشور رکورد زد و به بیش از ۱۰۰ متر در روز رسید.
وی افزود: هزینه احداث هر کیلومتر مترو در زمانی که بنده مسئولیت را تحویل گرفتم ۲۵۰ میلیارد تومان بود ولی این مبلغ امروز به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
مولوی اظهارداشت: خواهش می کنم از همه ظرفیت های استان برای اخذ اعتبار در قالب بودجه کشور در راستای آغاز خط سه مترو به کار گرفته شود.
مدیر عامل سازمان قطار شهری گفت: خط  ۴ مترو که به صورت تراموا از میدان آذربایجان آغاز خواهد شد، در مرحله انتخاب مشاور برای برآورد هزینه است.
در ادامه هر کدام از اعضا شورای اسلامی شهر تبریز با سوال از مدیر عامل سازمان قطار شهری خواستار پاسخدهی به این سوالات شدند.
محرم محمدزاده  عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه میزان تسهیلات دریافت شده برای مجموع فازهای مترو و همچنین بازپرداخت آن باید دقیقا مشخص شود گفت: مشخص شود که نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی تا به امروز چه کمکی برای مترو تبریز انجام نداده اند
وی ادامه داد: میزان هزینه ای که گفته می شود برای تاسیس هر کیلومتر مترو نیاز است به نظر بسیار بالا می آید، ریز این هزینه ها باید برای شورای شهر مشخص شود.
غلامحسین مسعودی ریحان نیز گفت: از شهردار و رئیس شورای شهر سوال می کنم چرا شهردای باید در برابر ۲۷ میلیارد تومانی که دولت برای مترو اختصاص داده، ۱۳۲ میلیارد تومان آورده داشته باشد اما هیچ گونه ابزار نظارتی در دست شهرداری و شورای شهر برای نظارت بر هزینه کرد این مبالغ وجود ندارد
وی ادامه داد: چرا باید در هیئت مدیره سازمان عضوی از شهرداری و شورای شهر حضور نداشته باشد.
مسعودی ریحان بیشتر جملات گزارش مدیرعامل سازمان  حاوی «اگر و اما» و « اظهار تاسف »  دانست و گفت: انتظار داریم ابزار های نظارتی در این ارتباط از شهرداری و شورای شهر پیش بینی شود وگرنه در همین آینده نزدیک در این حوزه چالش های جدی را در پیش خواهیم داشت.
محمد اشرف نیا رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تبریز گفت: قرار بود تا پایان سال ۹۷ خط یک مترو به طور کامل به بهره برداری برسد.
وی تاکید کرد: اگر برآوردهایی که اعلام می شود قرین به صحت باشد باید ببنیم با بودجه ای که پیش بینی شده است چقدر می شود ریل گذاری کرد
اشرف نیا پرسید: هزینه ۱۱۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل خط یک مترو از کجا قرار است تامین شود؟!
وی ادامه داد : با نرخ امروز برای خط دو قطار شهری مبلغ ۸۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، اما اگر بخواهیم پروژه را تکه پاره و غیر متمرکز اجرا کنیم به هیچ نتیجه ای نمی رسیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه از بازدید های هر روزه برای مترو آبی گرم نخواهد شد تصریح کرد: ما هنوز هم نمی دانیم برنامه شهرداری برای مترو تبریز چیست
وی شفافیت برای زمان پایان خط یک مترو را ضروری دانست و اضافه کرد: باید برنامه ای بریزیم که لااقل مردم ۲۰ سال بعد بتوانند طعم استفاده از مترو را بچشند.
فریدون بابایی اقدم در ادامه سخنان دیگر اعضا شورای اسلامی شهر تبریز  گفت: تبریز شهری که ده ها سال قبل اولین خط تراموا کشور در آن ایجاد شد ولی امروز در بهره برداری از مترو از دیگر کلانشهر های کشور عقب مانده ایم
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: انتظار داریم دولت شهرهای مختلف را با یک نگاه ببیند
وی کم کاری های صورت گرفته در خصوص مترو را غیر قابل بخشش توصیف کرده و ادامه داد: هنوز معلوم نیست نقاط پایانه ای ما از جمله ترمینال و فرودگاه و راه آهن چه زمانی به مترو متصل خواهند شد و همچنین مشخص نیست با چه شاخص هایی خطوط ۴ گانه مترو تعریف شده است و با چه مولفه ای خط یک از مرفه ترین نقطه شهر آغاز شود که ساکنان آن نیاز چندانی به مترو ندارند.
وی گفت: باید قالب سرمایه گذاری صحیح برای مترو تعریف شود، دست بخش خصوصی به این پروژه وارد شود، نمایندگان مجلس باید حتما به میدان بیایند و همچنین پرداختی های دولت به پروژه مترو که در سال های اخیر به پایین ترین میزان خود رسیده است باید به هر نحو جبران شود.
محمدباقر بهشتی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  ۵۰ درصد از تامین اعتبار در قطار شهری را بر عهده دولت دانست.
بهشتی گفت: لایحه بودجه ۹۸ کشور در دست تدوین است و اگر امروز بتوانیم مطالباتمان را در لایحه وارد کنیم می توانیم برای دریافت اعتبار امیدوار باشیم اما در صورت تعلل، در مرحله بررسی مجلس نتیجه نخواهیم گرفت.سونیا اندیش هم اظهارداشت: گرچه مدیر عامل قطار شهری می گوید مترو به دلیل واقع شدن در زیر زمین از نظارت دور مانده است ولی حتی بر پروژه های روی زمین هم هیچ نظارتی نمی شود.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: اگر تعبیر ما از نظارت، آن است که در حین عبور و مرور از داخل خودرو پروژه ها را ببینیم، نبود این نظارت  بهتر از بودن آن است.
وی اظهار داشت: هنوز برای ما مشخص نیست پروژه میدان آذربایجان با چه منطقی شکل گرفت و پس از شمع کوبی ۱۲۰۰ تیر نیمه کاره باقی ماند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه میار میار گفت: برای اجرای این پروژه و تملک اراضی میلیارد ها تومان هزینه شد و هنوز معلوم نیست در نتیجه به کجا خواهد رسید.
اندیش ادامه داد: متاسفانه با این که دستگاه های نظارتی نسبت به پروژه های مورد بحث حساسیت نشان داده اند اما  پس از گذشت قریب به یک سال و نیم از شورای پنجم هنوز پاسخ لازم را برای سوالاتمان دریافت نکرده ایم.
مصطفی مولوی، مدیرعامل قطار شهری در پاسخ به سوالات اعضا شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بالا بودن قیمت برآورد شده به دلیل آن است که ۵۰ درصد هزینه های ما ارزبر بوده و نوسانات ارز  در قیمت تمام شده بسیار موثر است.
وی افزود: دریافت فاینانس معمولا بیش از یک سال زمان می برد ولی ما در عرض یک روز همه مجوز های لازم را دریافت کردیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری با اشاره هب اینکه اولویت بندی دریافت فاینانس در حال حاضر در اختیار معاون اول رئیس جمهور است گفت:  ما مترصد هستیم که هر چه سریعتر این مجوز را از دکتر جهانگیری اخذ کنیم .
وی  ضمن تشکر از آقایان دکتر پزشکیان، فرهنگی، بیمقدار و خانم دکتر آقاپور بیشترین کمک را برای دریافت اعتبارات لازم به مترو  از طرف ایشان دانست.
سردار مولوی اضافه کرد: معاون عمرانی شهرداری شخص شهردار و مدیرعامل سازمان قطار شهری، کسانی هستند که به عنوان نمایندگان شهرداری در هیئت مدیره  سازمان حضور دارند. ضمن آنکه نمایندگان شورای شهر و بازرسی شهرداری در همه مناقصات سازمان حضور دارند.
وی در پاسخ به دیگر سوال مطرح شده از طرف اعضا شورای اسلامی شهر تبریز گفت: متاسفانه در بحث تملکات،  آموزش و پرورش کمترین همکاری را با سازمان قطار شهری دارد در حالی که شورای شهر به کرات برای هزینه های این نهاد هبه تصویب کرده است.
مولوی در پاسخ به انتقادات صورت گرفته تصریح کرد: بخش زیادی از مشکلاتی که آقای اشرف نیا به آن انتقاد می کنند، مربوط به همان دوره ای است که خود ایشان معاونت عمرانی استاندار را به عهده داشته اند.
وی افزود: ما از نظارت هرچه بیشتر شورای شهر استقبال می کنیم و از اینکه کسی اشتباهات ما را گوشزد کند، ابایی نداریم و تنها سازمانی هستیم که آمادگی داریم اسنادمان را کاملا در اختیار مطبوعات قرار دهیم.
وی با بیان اینکه اگر برنامه زمان بندی برای پروژه ای میخواهیم باید اعتبار اجرای آن را هم کاملا در اختیار مجری قرار دهیم افزوود:اگر اعتبارات لازم به دست ما برسد، تا پایان شهریور سال آتی مترو را به میدان لاله می رسانیم.