اخبار برگزیده » استان ها » زنجان » مدیریت شهری
کد خبر : 12318
سه شنبه - ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰

تاخت و تاز های سیاسی، بازدارنده شورا از ساخت و ساز های شهری است

به گزارش شورانیوز ، مرتضی صالحی نژاد نماینده زنجان در شورای عالی استانها طی یادداشتی از اهمیت، آفت ها، آسیب ها و چگونگی به دست آوردن رضایت عمومی توسط شوراها سخن گفت.

همگام با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، فصل نوینی از مشارکت مردم در اداره امور کشور و مردم سالاری دینی رقم خورد، حضرت امام خمینی(ره)، اسلامیت و جمهوریت را کنار هم قرار دادند و مدلی مترقی برای حرکت به سوی توسعه پایدار و عدالت محور ایجاد گردید.

گرچه بیش از دو دهه از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا می گذرد و منابع دینی ما سرشار از مرجع های ارزشمند در خصوص اهمیت و نقش شورا و مشورت است و حتی نام سوره ای در قرآن به همین عنوان نامگذاری شده است که نشان از ضرورت و ارزش مشورت را بیان میدارد.

با توجه بر ساختار شورای شهر و قرار گیری آن در بطن مردم، طبیعتا عمده توجهات و مطالبات عمومی در خصوص شهر و روستا را بر خود معطوف می سازد اما گاها در پیکره ی شورای اسلامی شهرهای مختلف کشور یکسری بیماری هایی می تواند رخنه کند و این نهاد را تا پای ناتوانی و زمین گیری بکشاند و باید یادآور شد، شورای شهر یک نهاد اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و غیر سیاسی است که اصولا نباید سیاست در آن مداخله بکند و اگر منافع عمومی شهر با کنش و واکنش های سیاست آمیخته گردد، خروجی آن به حداقل می رسد.

شورا یک کار گروهی و تعامل گرا است و همگامی آن با دیگر ارگان ها و نهاد های دولتی برای حل مشکلات شهری و یاری گری شهرداری توسط آن بستر لازم را فراهم می آورد تا بالندگی و توسعه یک شهر شکوفا گردد؛ شورا ساختاری تیمی دارد و اگر از کار مشورت و گروهی تخطی شود و با تک روی هر یک از اعضا مواجه شود چه بسا اهداف آن به شکست ختم خواهد شد و اگر اعضا در کار گروهی احترام به قانون را سرلوحه شورا قرار دهند بر یک ثبات و یکپارچگی خواهند رسید و به نظر بنده در این میان نقش رئیس شورا جهت ایفای نقش شورا، حیاطی و تعیین کننده است.

عدم بهره گیری از ابزار مدیریت نوین در امور شورا و متکی بودن به مدیریت سنتی وار، کدخدا منشانه باعث چند دستگی و تفرقه و سرانجام بازدهی منفی آن خواهد شد.

امروزه اگر شورای شهر نتواند از قانون شورا و شهرداری پیروی کند و روابط بر ضوابط چیره گردد، نه تنها مشکلات و معضلات شهری به جای خود باقی می ماند بلکه بر آنها نیز افزوده خواهد شد و جایگاه اساسی این نهاد مردمی متزلزل خواهد شد.

در خصوص انجام وظایف و فعالیت ها شورا نباید صرفا درگیر مسائل ریز و جزئی همچون جدول، آسفالت و.. باشد، به نظر بنده هر دوره از شورا باید چندین کار و پروژه از دوره خود با ایجاد طرح های بزرگ و ماندگار به مردم ارائه نماید و قطعا این امر محقق نخواهد شد مگر با تعامل و مساعدت تک تک اعضا.

گاها نارضایتی ها و نقد هایی از جانب مردم نمایان می شود و اگر در دوره ای انتقادات بر شورا حاکم شده است، باید برعواملی توجه کرد که اولا اداره جلسات طبق قانون اجرا نمی شود و در بعضی مواقع علنی بودن آن حتی در اماکن عمومی همچون مساجد صورت نمی گیرد و ثانیا عملکرد شورا و شهرداری دور از انتظارات و مطالبات مردمی بوده است یا به شکل صحیح و دقیق بر شهروندان گزارش نشده است که این امر باعث ایجاد تصویری از ناکارآمدی شورا در اذهان مردم می گردد که اگر اعضای شورا صرفا با تقسیم وظایف و عناوین مشخص شده در هیئت رئیسه و یا کمیسیون ها برای  خدمت بر مردم گام بر دارند نه چیز دیگر،قطعا شورایی موفق و شهری توسعه یافته خواهیم داشت.

اگر اعضای شورای شهر منافع شورا و شهرداری را به رسمیت بشناسند و در راستای منافع شهر و مردم گام برداشته و خود را درگیر منفعت طلبی ننمایند و از منافع شهروندان با تمام انرژی دفاع کنند و شهردار را ملزم به اجرای مصوبات شورا و قانون نمایند قطعا رضایت عمومی ایجاد خواهد گردید.

همچنین احترام متقابل اعضای شورای شهر، کارکنان شهرداری جهت تعامل و همراهی بیشتر برای پیشبرد اهداف شورا و شهرداری زمانی محقق خواهد شد که نیروی خدوم شهرداری همواره در پای کار باشند و اعضای شورا طبق قانون،دخالت مستقیم در شهرداری نداشته باشند و همه امورات به صورت مطالبه گرانه از شهرداری تقاضا شود.

استقلال عمل شورا یکی از ارکان اصلی می باشد و اگر در شورایی استقلال عمل نباشد هویت شورا زیر سوال می رود و بعضا دیده می شود اعضایی به واسطه دوستی و مراوده های شخصی،استقلال شورا را زیر پا می گذارد و شورا را از آزادی که دنبال می کند باز می دارد و شاهد ضعیف تر شدن روز به روز شورا می شود و در نگاه کلی عملا شورا با تصمیم دیگران مدیریت می شوند،بطوری که انتخاب هئیت رئیسه و انتخاب شهردار با دخالت غیرمستقیم همان افراد تعیین می شود که استقلال شورا را به رسمیت نمی شناسند و این امر باعث می شود کار و تلاش،ساخت و ساز برای مردم جای خود را بر تاخت و تاز گروه های سیاسی و حزبی بدهد که این امر شایسته نبوده و دور از اهداف و رسالت یک شورای شهر میباشد.

در نگاهی دیگر طبق اصل ۱۰۳ قانون اساسی،استانداران،فرمانداران و بخشداران و سایر مقامات کشور که از طرف دولت تعیین شده اند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تضمینات آنها هستند و در بین تمام شوراها،این شورای شهر است که دارای دستگاه اجرایی است و از موقعیت مهمی در بین سازمانهای کشور برخوردار است و طبق توصیه های مقام معظم رهبری بر شوراها،خدمت بر مردم با روحیه بسیجی و تسهیل و تسریع کار مردم اشاره شده است که این ها زمینه خدمت رسانی بر مردم و توسعه شهر را هموار و مستلزم می سازد که امید است تک تک همکاران در شوراهای اسلامی کشور به ویژه شوراییان شهر و روستاهای استان زنجان در این خصوص توجه ویژه داشته و همچنان با موفقیت تمام در خدمت رسانی و خدمت گذاری بر مردم اهتمام جدی داشته باشند.