اخبار برگزیده » استان ها » لرستان » مدیریت شهری
کد خبر : 12091
چهارشنبه - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

سازمان بازرسی به موضوع سرمایه گذاری جمعه بازار ورود کند/مسببان شناسایی و با آن‌ها قاطعانه برخورد شود

به گزارش شورانیوز ، جمعه‌بازار یاسوج شب گذشته دچار آتش‌سوزی شد و شعله‌های آتش لحظه به لحظه در حال فوران بود که با تلاش عوامل آتش نشانی شهر یاسوج و مادوان به دلیل نزدیک بودن محل آتش سوزی به جاده اصلی” یاسوج-اصفهان” در کمترین زمان ممکن مهار و هیچ خسارت جانی در پی نداشت.

به دلیل استقرار در سازه‌های موقت و عدم دسترسی خوردوهای امدادی و آتش نشانی چیزی نمانده بود که شاهد نابودی تمام دار و ندار ۹۰۰ کاسب جمعه بازار یاسوج باشیم و شاید هم باید برای افرادی که در این اتش سوزی جان خود را از دست می‌دادند باید فاتحه می‌خواندیم.

در هر صورت حادثه شب گذشته بازار معروف یاسوج با عنوان ” جامعه بازار” به خیر گذشت ولی باید گفت تازه روز حساب و کتاب با افرادی بوده که به هر طریق ممکن مانع ساماندهی این بازار شده‌اند که در این زمینه رد پای برخی از اعضای شورای شهر دیده می‌شود تا جایی که حتی شهردار از این افراد دل پر دردی دارد.

باید همین امروز افرادی که به هر دلیل در ساماندهی جمعه بازار یاسوج قصور داشته‌اند شناسایی و قاطعانه با آنان برخورد شود و نباید منتظر بمانیم که فاجعه‌ای پیش بیاید تا شاهد مرگ برخی از مردم شهرمان و به طور میانگین از نان افتادن ۲ هزار و ۷۰۰ هزار نفر در استان باشیم زیرا اگر برای هر کاسب جمعه بازار ۳ نفر در نظر بگیریم در مجموع ۲۷۰۰ نفر از این بازار امرار و معاش می‌کنند.

یاد داریم نستهن مقدم شهردار یاسوج در روزهای اول حضورش در استان فریاد زد که جمعه بازار به دلیل غرفه‌هیا غیر استاندارد خطر آفرین بوده و باید قبل از هر فاجعه‌ای تدبیری کنیم ولی تمام نشست‌هایش در این زمینه به دلیل پافشاری برخی از اعضای شورای شهر بی نتیجه ماند و به نوعی مصوبات آقای شهردار را وتو کردند تا به ذم خود برای دل خوشی عده‌ای کاری کرده باشد در حالی با این کار تیشه به ریشه همین افراد می‌زدند.

شکی وجود ندارد که کاسبان جمعه بازار در صورت مکان یابی مناسب با ایجاد زیرساخت‌های لازم از ساماندهی استقبال می‌کردند ولی برخی از اعضای شورای شهر بدون ارائه یک برنامه با قابلیت اجرایی دل خوش به این بودند که با “نه”گفتن خودی نشان دهند.

کاش مخالفان ساماندهی جمعه بازار شب گذشته شیون و زاری خانواده‌های که تمام دار و ندارشان در آتش بی تدبیری برخی از اعضای شورای شهر سوخت را می‌دیدند تا دست از خود بزرگ بینی تو خالی بردارند و بدانند با قانون‌های گتره‌ای و غیر منظقی نمی‌توان شهر را ساخت.

سازمان بازرسی به موضوع سرمایه گذاری جمعه بازار ورود کند

بعد از این حادثه به خیر گذشته، فرصت خوبی است تا سازمان بازرسی به بحث سرمایه گذاری شاعبه برانگیز جمعه بازار یاسوج ورود کند و تمام جوانب کار را قاطعانه بررسی و نتیجه را اعلام کند.

مهر ماه سال گذشته مدیرکل وقت دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به تسنیم می‌گوید: سال ۸۹ به شهردای اعلام شد که جمعه بازار یاسوج فاقد ایمنی و استاندارد لازم و مسئولان شهرداری با همکاری بانک صادرات یک سرمایه گذار برای این مسئله انتخاب کردند.

سید حسین کاظمی  با بیان اینکه زمین کنونی جمعه بازار دارای کاربری فرهنگی و ورزشی بود، عنوان کرد: در کمیسیون ماده ۵ زمینی را که دولت به بانک صادرات واگذار کرده بوده را با هدف جابه‌جایی جمعه بازار به تجاری تغییر کاربری دادیم اما سرمایه‌گذار این طرح دنبال جابه‌جایی زمین نیست و در حال معامله‌گری در این طرح است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار این طرح هر قواره ۱۴ متری زمین در این بازارچه را ۷۷ میلیون تومان فروخته است، اظهار داشت: این مسئله در حالی است که کسانی که در جمعه بازار یاسوج مشغول به کار یاسوج هستند قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه هستند و  پرداخت این مبالغ برای آنها امکان پذیر نیست.

وی به فروش ۱۱۱ غرفه از غرفه‌های محل جدید جمعه بازار یاسوج از سوی سرمایه گذار اشاره کرد و تاکید کرد: این مسئله یک رانت است و سرمایه گذار حق فروش حتی یک غرفه را هم ندارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتظار می‌رود اصحاب رسانه در سایت‌ها و نشریات خود به مردم اعلام کنند که هرگونه معامله در خصوص خرید غرفه با سرمایه گذار جدید باطل است و اگر غرفه‌ای خریداری شده آن را پس داده و پول خود را از سرمایه گذار دریافت کنند.

وی تصریح کرد: ما نسبت به انجام وظایف خود مقید هستیم و تابع قانون هستیم و بدون شک در مواردی که قانون رعایت نشود به طور قاطع با آن برخورد می‌کنیم.

کاظمی با بیان اینکه مستندات لازم در خصوص تخلفات انجام شده در جمعه بازار یاسوج را در اختیار داریم، گفت: غرفه‌های جمعه بازار یاسوج در آژانس‌ها و مشاوران املاک‌ شهر یاسوج خرید و فروش می‌شوند که ما در چندین نامه‌ای به شهرداری این موضوع را متذکر شدیم اما شهرداری اهمیتی به نامه دفتر فنی نداده و در این خصوص واکنشی نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه براساس مصوبه شورای شهرسازی در مرحله اول باید سند صادر شود، افزود: دادستانی و بازرسی در جریان اتفاقات جمعه بازار جدید شهر یاسوج هستند.

کاظمی با بیان اینکه با هیچ فردی دشمن و اختلافی نداریم، افزود:  دست کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار استان را انتخاب می‌کنند می‌بوسیم اما جمعه بازار جدید برای افراد ضعیف و آسیب‌پذیر احداث می‌شود و این افراد توانایی پرداخت ۵ میلیون تومان برای خرید هر متر زمین را ندارند.

در هر صورت نباید منتظر بمانیم تا حادثه‌ای پیش بیاید و بعد دنبال مقصر بگردیم و این فرصت مناسبی بوده که مسببان وضع موجود شناسایی و با آن‌ها قاطعانه برخورد شود.