رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April
  • چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
  • کد خبر : 9844
  • چاپ خبر : ادامه بازشماری صندوقهای رأی در کرمانشاه

انتخابات شورای شهر در استان کرمانشاه به بیماری به ظاهر لاعلاج بازشماری صندوقهای اخذ رأی دچار شده است.

به گزارش شورانیوز از کرمانشاه با گذشت هجده روز از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در استان کرمانشاه تأیید صحت برگزاری این انتخابات در برخی از مناطق و به‌ویژه در مرکز استان با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو بوده که این اما و اگرها تاکنون به بازشماری بسیاری از صندوقهای اخذ رأی منجر شده است.

در شهرهای مختلفی از استان کرمانشاه همچون قصرشیرین، گیلانغرب، روانسر، هرسین، بیستون و غیره صندوقهای اخذ رأی به‌دلیل اعتراض برخی از نامزدهای حاضر در انتخابات شورای شهر بازشماری شده‌اند تا کار تأیید صلاحیت انتخابات در این مناطق به هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر استان کرمانشاه کشیده شود.

اما وضعیت بازشماری صندوقهای اخذ رأی در مرکز استان کرمانشاه بسیار پیچیده‌تر است تا بازشماری‌ها در مرکز استان به مرحله ششم برسد و تمامی صندوقهای اخذ رأی در کلانشهر کرمانشاه بازشماری شود که براساس اعلام فرمانداری کرمانشاه از صبح امروز دومین روز از ششمین مرحله بازشماری صندوقهای آغاز شده است.

در بازشماری صندوقهای اخذ رأی در شهر کرمانشاه تاکنون پنج مرحله و در هر مرحله ۱۰درصد از مجموع کل صندوقهای اخذ رأی پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر کرمانشاه بازشماری شده است و در مرحله ششم و آخرین مرحله تمامی صندوقهای رأی در شهر کرمانشاه بازشماری خواهد شد.

عدم تأیید صحت برگزاری انتخابات شورای شهر کرمانشاه سبب گسترش شایعاتی در مورد این انتخابات در سطح شهر شده تا فرماندار کرمانشاه در واکنش به این شایعات تنها اخبار روابط عمومی فرمانداری و خبرگزاریهای معتبر را قابل استناد بیان کند و سایر اخبار منتشره در فضای مجازی را کذب قلمداد کند.

ابطال انتخابات کرمانشاه در حوزه اختیارات هیئت نظارت

دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان کرمانشاه امروز در دیدار نامزدهای معترض به انتخابات شورای شهر با نماینده ولی فقیه در استان، اعتراضها به انتخابات شورای شهر را شامل تخلفات خرید و فروش آرا در روز انتخابات، عدم صلاحیت برخی از کاندیداها و نحوه شمارش آرا بیان کرد.

داریوش رستم آبادی در مورد این تخلفات بیان کرد: در مورد خرید و فروش آرا به معترضان گفته‌ایم که هرگونه مستنداتی که در این مورد دارند ارائه کنند و البته هیئت نظارت در جریان برگزاری انتخابات چند گروه متخلف در این زمینه را به مراجع قضایی معرفی کرده است.

وی افزود: در مورد اعتراض به احراز صلاحیت بعضی از کاندیداها باید گفت که ملاک برای تأیید صلاحیتها مراجع چهارگانه قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و نیروی انتظامی است که احراز صلاحیت کاندیداها به شیوه مستند از سوی این مراجع ارائه می‌شود و باقی اتهامات به کاندیداها برای ما قابل استناد نخواهد بود.

وی گفت: در مورد بازشماری آرا نیز با توجه به درخواست معترضان تعداد ۱۰ نماینده از سوی آنها و همچنین با بکارگیری تعداد ۴۰ نفر از پرسنل حراستهای استان، بازشماری در حال انجام است که نهایتاً تا دو روز آینده به اتمام و نتایج نیز پس از بررسی به اطلاع عموم خواهد رسید.

رستم‌‌آبادی در مورد تقاضای عده‌ای از کاندیداها مبنی بر ابطال انتخابات بیان کرد: ابطال انتخابات جزو اختیارات هیئت نظارت استان کرمانشاه نیست بلکه این هیئت تمامی مستندات را به هیئت نظارت کشور ارسال می‌کند و تصمیم‌گیری در این مورد نیز با مرکز است.

ادامه بازشماری صندوقهای رأی در کرمانشاه

کار بازشماری باقیمانده صندوقهای رأی انتخابات شورای شهر کرمانشاه همچنان در حال انجام است.

سخنگوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس اعتراضها و شکایتهای تعداد قابل توجهی از نامزدهای حضور در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرمانشاه مبنی بر نتیجه انتخابات این هیئت در راستای صیانت از آرای مردم و به‌عنوان امین آنان پس از بازشماری ۱۳۹ صندوق از مجموع ۴۵۰ صندوق و نتایج بدست آمده حکم به بازشماری دیگر صندوقهای باقیمانده داد و از فرمانداری کرمانشاه هم خواسته شد تا در بازشماری و تجمیع آرا نمایندگان نامزدهای معترض حضور داشته باشند.

رسول مرادی افزود: در بازشماری صندوقهای رأی علاوه بر نمایندگان هیئت عالی نظارت، هیئت بازرسی و هیات اجرایی، برای هر صندوق یک نماینده ویژه به پیشنهاد هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان کرمانشاه حضور دارد و کار تجمیع نیز با حضور نمایندگان هیئت نظارت در حال انجام است.

سخنگوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به برخی شایعات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی درباره نتایج بازشماری انتخابات گفت: این مطالب مورد تأیید نیست و مردم کرمانشاه اخبار مربوطه را فقط از طریق روابط عمومی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی پیگیری کنند.

در کنار اخبار بازشماریهای متعدد صندوقهای رأی در مرکز استان و فعالیت معترضان به این انتخابات در فضای مجازی، اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد وضعیت انتخابات شورای شهر و روستا در سایر نقاط استان کرمانشاه وجود ندارد و افکار عمومی منتظر مشخص شدن وضعیت پنجمین شورای شهرها و حتی روستاها هستند.

به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات گریبانگیر انتخابات شوراها در هر دوره را روند برگزاری آن ایجاد می‌کند زیرا در انتخابات گذشته هر چه که انتخابات شورا با حاشیه و بازشماری همراه بوده است ولی انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با حاشیه‌های کمتر و اغلب بدون بازشماری به انتها رسیده است و همانطور که رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه علنی پارلمان گفت، وزارت کشور و کمیسیون شوراها باید مشکلات روند برگزاری انتخابات را رفع کنند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار