رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
  • کد خبر : 9487
  • چاپ خبر : فرماندار پاسخ نمی دهد

تعدادی از نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر گرگان با ارائه مستنداتی در رابطه با تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر خواستار پاسخگویی مسئولان و ابطال انتخابات شدند.

به گزارش  شورانیوز از گرگان ، تعدادی از نامزدهای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر گرگان در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات از سوی فرمانداری شهرستان گرگان و بی‌توجهی این دستگاه اجرایی نسبت به تخلفات انجام‌شده از سوی برخی از نامزدها شامگاه چهارشنبه، در نشستی با اصحاب رسانه به ارائه مستندات خود در این زمینه پرداختند.

آن ها ضمن جمع آوری تخلفات انجام شده توسط برخی کاندیداها موسوم به «حامیان صادقلو» که تحت عنوان لیست حامیان شهردار گرگان در سطح وسیعی تبلیغاتی می کردند، از بی توجهی فرمانداری و عدم پاسخگویی شخص فرماندار و مسئولان ارشد استان به اعتراض ها گله کردند.

اسدالله کبیر، یکی از اعضای شورای چهارم شهرستان گرگان که موفق به اخذ آرای لازم برای حضور در شورای پنجم نشده است، در این جلسه اظهار کرد: این جلسه برای روشن شدن افکار عمومی نسبت به برگزاری انتخابات اخیر بوده و تاکنون ۸۹ نفر از نامزدهای معترض به انتخابات طومار مخصوص را امضا کرده‌اند و تعدادی دیگر هم کتباً شکایت خود را به فرمانداری ارائه کرده‌اند.

وی افزود: بعد از انتخابات از فرمانداری لیست ریز آرای خود را به تفکیک صندوق شعب از فرمانداری درخواست کردیم اما متأسفانه لیستی به ما داده نشد.

کبیر افزود: ما در مقابل مردمی که به ما رأی داده‌اند مسئول هستیم و از آنجایی که درزمینهٔ شمارش آرا و اعلام نتایج شبهاتی وجود دارد لازم است این شبهات از سوی فرمانداری برطرف شود.

وی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری جلسه تخریب نبوده بلکه روشن شدن افکار عمومی است و خود ما هم تمایل داریم نسبت به‌اتفاق افتاده شده اطلاعات داشته باشیم.

حمیدرضا بارچیان یکی از نامزدهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر گرگان در این جلسه اظهار کرد: من به‌عنوان فردی که برای این نظام زحمت‌کشیده‌ام و به خطوط قرمز همیشه احترام گذاشته‌ام قصد برهم زدن آرامش شهر را ندارم بلکه می‌خواهم نسبت به مجموعه‌ای که به آن‌ها ظلمی شده است احقاق حق شود.

وی افزود: پنج روز از انتخابات می‎گذرد و مسئولان برگزارکننده مدام در مصاحبه‌های خود از صحت و سلامت برگزاری انتخابات صحبت می‌کنند اما همین افراد حاضر نمی‌شوند در نشستی به سؤالات ما پاسخ دهند که این مسئله برای کشور تبعات خوبی در پی ندارد.

بارچیان اظهار کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شخص رئیس‌جمهور در جمعی معترض قرار می‎گیرد تا معترضان فریاد و درد دلشان را بر سر رئیس‌جمهور بزنند، ما هم درد و دلی داریم و انتظار داریم فریاد ما به چشم فردی دیده شود که صلاح شهرش را می‌خواهد نه به‌عنوان فردی که قصد ایجاد مشکل را دارد.

وی با بیان این که فرمانداری حتی از ثبت نامه های ما خودداری می کند، در رابطه با تخلف صورت گرفته از سوی شهردار گرگان در حمایت از برخی از کاندیداها گفت: شهردار گرگان و تیم فضای مجازی که از وی حمایت می‌کرد از مدت‌ها قبل در ذهن مردم زمینه‌سازی لازم برای ارائه لیست از سوی شهردار را فراهم کرده بود و با توجه به اینکه مسئولان از این امر اطلاع داشتند اما برخوردی با متخلفان انجام نشد و این تخلفات تا روز انتخابات ادامه داشت.

نامزد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: در انتخابات شوراهای سال‌های پیش شاهد بودیم قبل از شروع زمان رسمی تبلیغات جلسه توجهی برای کلیه کاندیداها گذاشته می‌شد اما در انتخابات امسال این جلسه توجیهی به ۴۸ ساعت قبل از اتمام زمان قانونی تبلیغات موکول شد و عملاً فضا برای تخلفات انتخاباتی برخی از کاندیداها فراهم شد.

بارچیان افزود: به ما گفته شد چنانچه فردی بدون ذکر منصب خود از فردی حمایت کند تخلف نیست اما تبلیغ با استفاده از منصب فردی خاص تخلف محسوب می‌شود.

لیست حامیان شهردار تخلف انتخاباتی است

وی تصریح کرد: ما شاهد بودیم لیست ارائه‌شده از سوی شهردار گرگان همواره با ذکر نام و سمت شهردار بوده و کلیه مردم به این امر واقف هستند.

بارچیان گفت: متأسفانه زمانی که اسناد این تخلفات را به مسئولان ارائه می‌دهیم مسئولان به ما می‌گویند خود شما هم تخلف کرده‌اید و من معتقدم اگر من تخلفی کرده‌ام باید از انتخابات کنار گذاشته می‌شدم.

وی با ارائه مستنداتی از تخلفات انجام‌شده اظهار کرد: این مدارکی که در اختیار من است بر تخلفات انجام‌شده صحه می‌گذارد و البته این مدارک به هیئت نظارت هم تحویل داده‌شده است.

بارچیان افزود: در روز انتخابات شاهد بودیم لیست موردحمایت شهردار در کاغذهای کوچکی بین مردم توزیع‌شده و یا روی زمین برای جلب‌توجه رأی‌دهندگان ریخته شده است که شهردار این امر را انکار می‌کند اما باید پرسید اگر شهردار این قضیه را انکار می‌کند پس چرا علیه این اتهام تکذیبیه ارائه نمی‌کند؟

وی با اشاره به تغییر شعب از جایگاه چندین ساله خود به مکان‌های دیگر اظهار کرد: باید پرسید چرا در شعبه مسجدالاقصی شهر گرگان که سالیان سال صندوق رأی وجود داشت این صندوق به محله چاله باغ برده شد.

عدم حضور نماینده کاندیدا نشانه این است که راحی را رفتن که دست کاندیداها و چشم و گوش کاندیداها به دور می‎ماند.

بارچیان گفت: در شهرستان گنبدکاووس که همانند گرگان رأی‌گیری به شکل الکترونیکی بود نتایج هفت صبح اعلام شد اما اعلام نتایج در شهر گرگان با ۱۴ ساعت تأخیر انجام شد.

وی تصریح کرد: از بزرگان شهر ازجمله آیت الله نورمفیدی و استاندار گلستان که همواره حمایت خود را از شهردار اعلام کرده‌اند می‌خواهیم نسبت به این مسئله توجه کنند چرا که شهردار گرگان همان طور که طرفدارانی دارد منتقدانی هم دارد.

وی با بیان این که شاهدان عینی و مستندات بسیاری از تخلفات وجود دارد که می تواند نظر هیئت نظارت را تغییر دهد، گفت: بر اساس آنچه اعلام شده شهروندان گرگان اعتماد کرده اند و به لیستی رای داده اند که قرار است حسین صادقلو را شهردار کند ولی اکنون مسئولان عالی رتبه کشور می گویند او ایثارگر نیست و نمی تواند شهردار باشد، حال اگر این را می دانستند چه پاسخی می خواهند به مردم بدهند؟

بارچیان با بیان این که صندوق هایی را که در مساجد و برخی پایگاه ها بود به طور غیرقانونی به مراکز تحت پوشش شهرداری گرگان منتقل کردند، گفت: صندوق علی محمدی از آتش نشانی به شهرداری منطقه و صندوقی که سال های در مسجدالقصی خیابان گلشهر بوده به ناحیه شهرداری منتقل کردند. با توجه به این که شهردار گرگان لیست غیرقانونی اعلام کرده بود این کار خود زمینه ساز تخلف های بعدی شد.

حسین نهایتی، دیگر کاندیدای معترض حاضر در این جلسه با بیان این که علی رغم برگزاری الکترونیک انتخابات در گرگان نتایج ۱۴ ساعت بعد اعلام شد، گفت: در اکثر شهرهایی که انتخابات الکترونیک بود نتایج صبح شنبه اعلام شد و همین مساله باعث برخی نگرانی ها شده است. همچنین تا کنون از ارائه ریز آراء هم خودداری شده است در حالی که نتایج الکترونیکی بوده و دسترسی به آن راحت است.

دستگاه های نظارتی در برابر تخلفات سکوت کرده اند

وی با تاکید بر این که حمایت مسئولان و افراد دارای جایگاه حقوقی از کاندیدا یا گروه خاص در انتخابات ممنوع است، گفت: شهردار گرگان لیستی انتخاباتی ارائه می دهد و هیچ یک از دستگاه ها هم برخوردی نمی کنند. اگر لیست داده شده باید برخور شود اگر لیستی ارائه نشده پس با توجه به حجم زیاد تبلیغات شهری و مجازی باید تکذیبیه صادر می شد ولی شهردار گرگان از این کار خودداری کرد.

وی اظهار کرد: در برخی صندوق ها صورتجلسه نشده است و آن صندوق هایی هم که صورتجلسه شده حاضر به اعلام نتایج صندوق به ناظران نشده اند در حالی که ناظر باید با آگاهی از نتیجه امضا کند.

مجید دهنوی هم دیگر کاندیدایی بود که در جلسه مستندات خود را توضیح داد.

وی با تاکید بر این که حمایت شهردار از ۹ کاندیدا مردم سالاری را زیر سوال برد و توهین به افکار عمومی بود، گفت: ما به دنبال تجمع نیستیم ولی آنچه مشهود است عده ای از امکانات شهرداری و ظرفیت های یک دستگاه حقوقی برای تعدادی محدودی از کاندیداها استفاده کرده اند و این زیر سوال بردن اصل انتخابات است.

دهنوی بیان کرد: کارت های چاپ شده با عنوان لیست حامیان شهردار در اکثر صندوق ها توزیع شده بود و افراد بدون نگرانی آن ها را بین مردم توزیع می کردند. زمانی هم که ما اطلاع رسانی و برخورد کردیم به جرم بر هم زدن نظم با ما برخورد شد و این جای تعجب بسیار است.

در شعب اخذ رای بی پروا تبلیغ لیست صادقلو انجام می شد

وی از حضور تعدادی از کاندیداها در پای صندوق ها و تبلیغات علنی آن ها در روز انتخابات خبرداد و گفت: مقابل چشمان ما در صندوق مسجد امیر با مردم دست می دادند و از مردم می خواستند به آن ها رای دهند بدون این که کسی با آن ها برخورد کند.

وی اضافه کرد: آن ها در زمان انتخابات بیش از ۳۰ بنر متحد الشکل در سراسر شهر نصب کرده بودند و کسی با آن ها کاری نداشت اما شهرداری بدون حضور نماینده فرماندار بنرهای مقابل ستاد را ما پاره می کرد و این مساله باعث شد بنده در سه روز آخر انتخابات حتی یک بنر هم در سطح شهر نداشته باشم.

وی اشاره به اعتراض خود به فرمانداری کرد و گفت: فرمانداری گفت به آن ها تذکر داده ایم که در مدت دو ساعت بنرهای خود را جمع کنند در حالی که هیچ برخوری نشد و حتی تا ظهر روز انتخابات هم بسیاری از بنرهای آن ها همچنان پابرجا بود.

علی کلاتی عضو فعلی شورای شهر و از کاندیداهای دوره پنجمن انتخابات هم ریشه این مسائل را در چهار سال پیش و در نحوه انتخاب شهرداری دانست و گفت: زمانی که صادقلو با یک رای شهردار معرفی شد وزارت کشور ۵ ماه بعد حکم او را صادر کرد در صورتی که طبق قانون باید ۱۰ روزه اعلام نظر می کردند.

وی بیان کرد: همان زمان رئیس وقت شورا که اکنون کاندیدای منتخب حامی صادقلو است باید نفر جدید معرفی می کرد ولی با فشارهای بسیار از داخل استان و مسئولان ارشد استان حکم یک ساله برای صادقلو گرفتند.

وی با تاکید بر این که تخلفات بسیاری در زمان مدیریت صادقلو با حمایت مسئولان ارشد استان رخ داده است، گفت: همه پیگیری های قضایی و اداری ما وقتی به نتیجه می رسد به طرز عجیبی متوقف می شد که آخرین آن ایثارگر نبودن صادقلو بود که در عرض ۲۴ ساعت حکم او توسط قاضی باطل شد.

کلاتی یادآور شد: سپاه پاسداران ادعای صادقلو مبنی بر ایثارگر بودن را رد و بنیاد ایثارگران هم اعلام کرده او هیچ پرونده ای ندارد، پس عملا لیست شهردار صادقلو بدون شهردار بودن او شروع به کار خواهد کرد و این فریب افکار عمومی است.

معترضان به برگزاری انتخابات شوراها در گرگان با تاکید بر این که فعالیت برخی مدیران و سکوت مسئولان به سلامت برگزاری انتخابات خدشه وارد کرده است، خواستار پاسخگویی فرماندار به اعتراض ها و شبهات و همچنین ابطال انتخابات شدند.

آن ها تاکید کردند که فرمانداری نه تنها حاضر به پاسخگویی به اعتراض آن ها نشده بلکه دریافت نامه کتبی اعتراض ها هم خودداری کرده است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار