رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
  • کد خبر : 716
  • چاپ خبر : جمعیت پذیری خط قرمز شهر تهران است

محمد سالاری که در جمع شورایاران منطقه حضور داشت پس از استماع مطالبات آنان و مشکلات سطح منطقه گفت : یکی از دستاورد های مهم شورای چهارم افزایش نظارت اجتماعی و رسانه ای بوده که این نظارت اجتماعی در سایه فعالیت شورایاران بوده است . امروزه نگاه مدیریتی از بالا به پایین جواب نمی دهد […]

محمد سالاری که در جمع شورایاران منطقه حضور داشت پس از استماع مطالبات آنان و مشکلات سطح منطقه گفت : یکی از دستاورد های مهم شورای چهارم افزایش نظارت اجتماعی و رسانه ای بوده که این نظارت اجتماعی در سایه فعالیت شورایاران بوده است . امروزه نگاه مدیریتی از بالا به پایین جواب نمی دهد و مدیریت باید در سطح و از بین مردم آغاز شود .

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران همچنین بیان داشت : اساسا فلسفه پیشرفت کشور های توسعه یافته وجود دیده بان های شهری و نظارت اجتماعی بوده است و بر این اساس هم نهاد شورایاری ها بر محور نظارت اجتماعی شکل گرفته اند .

وی تصریح کرد : امروزه فضای مجازی یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های مطلوب در جهت نظارت اجتماعی است ،گرچه بعضا بد اخلاقی هایی در این حوزه صورت می گیرد اما نمی توان این ظرفیت را نادیده گرفت .

وی سپس با اشاره به مشکلات منطقه ۲۱ گفت : مشکلات این منطقه با مناطق دیگر و حتی با مناطق حاشیه ای نیز متفاوت است . بیش از ۷۰ درصد منطقه صنعتی بوده و تنها ۳۰ درصد منطقه مسکونی می باشد آن هم در جزایر ناهمگون که ارتباط ارگانیک هم بین آنها وجود ندارد . در چنین شرایطی اولین موضوعی که مطرح می شود وجود ناامنی اجتماعی است که یک چالش بزرگ در شهر سازی به شمار می رود .

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:از طرفی منطقه ۲۱ یکی از مدخل های ورودی شهر تهران است به طوری که ورودی ۶ استان به شهر تهران از منطقه ۲۱ می باشد . این مهم مشکلات ترافیکی و تردد بیش از اندازه را بر سطح منطقه وارد می کند که در نتیجه کیفیت زندگی را نیز کاهش می دهد گرچه شاید برای صنایع موجود یک فرصت خوب باشد.

وی خاطر نشان ساخت : با این وجود در سطح منطقه اقدامات خوبی صورت گرفته ولی باید گفت که تا حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد . به عنوان نمونه در سالهای گذشته ابگرفتگی معابر یکی از مشکلات بزرگ منطقه بود که امروزه تا حد زیادی رفع شده ولی همچنان وجود دارد. ساماندهی صنایع مزاحم نیز در سطح منطقه موضوعی است که همچنان انجام نشده و باید تسریع در این امر صورت گیرد .

سالاری افزود: در چنین شرایطی بارگزاری ها در سطح منطقه نباید سبب شود که صنعت جدیدی آن هم از نوع آلاینده در منطقه به وجود بیاید .

وی همچنین به موضوع مشکلات ناشی از وجود فرودگاه مهر آباد اشاره کرد و گفت : البته در کشور های دیگر هم اینگونه نیست که تمام فرودگاه ها خارج شهر باشد و هستند فرودگاه‌هایی که در داخل شهر فعالیت می کنند ولی با این وجود محدودیت در پرواز ها به ویژه پرواز ها در شب جز برنامه های اصلی باشد .

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شور ا در ادامه اظهار داشت : مشکلات شهرک های مسکونی نیز یکی از موضوعاتی است که اکثر مناطق به آن دچار هستند چرا که متاسفانه در شهرک های مسکونی همزمان با ساخت سرانه های خدمات شهری ایجاد نمی گردد و اساسا نگاه مدیران و مردم هم همین است که سکونت‌گاه را می سازند بدون آنکه سرانه های خدماتی را ایجاد کنند.

وی افزود: لذا برای ایجاد این شهرک ها در درجه اول باید پیوست های مطالعاتی انجام شود در مرحله بعد زیر ساخت های خدماتی ایجاد شود و سپس به ایجاد سکونتگاه اقدام کنند.

سالاری در ادامه سخنان خود با اشاره به چالش های شهر تهران گفت : یکی از مهمترین چالش های شهر تهران میزان بار گزاری جمعیت است . در دهه های ۳۰ و ۴۰ تنها ۳۰ درصد جمعیت کشور در شهر ها بود ه و ۷۰ درصد در روستاها زندگی می کرده اند در حالی که امروزه این نسبت کاملا عکس شده و در نتیجه بیشترین جمعیت در ۱۳ کلان شهر به ویژه تهران ساکن هستند. امروز ما شاهد رشد فزاینده جمعیت در شهر های اقماری هستیم و این امر تاثیر مستقیم بر شهر تهران و کاهش سرانه های خدماتی شهری دارد.
سالاری ابراز داشت : بر اساس طرح های جامع و تفصیلی میزان بار گزاری جمعیت در شهر تهران به پایان رسیده ولی ما شاهد هستیم که سیاست های اعمال شده در جهت افزایش میزان بارگزاری جمعیتی بوده است.

وی در توضیح این امر گفت : سهل الوصول ترین راه برای کسب درآمد در کلان شهری مانند تهران افزایش فضای تجاری ، تغییر کاربری ها ، کاهش فضای سبز و اختصاص آن به فضاهای مسکونی و تجاری بوده است . پر واضح است که این سیاست ها خود بر بارگزاری جمعیت دلالت دارد.

سالاری در ادامه با اشاره به برخی سیاست های درآمد زایی شهرداری افزود : شهرداری تهران بزرگترین بانک املاک کشور بوده حال آنکه در سالیان گذشته این املاک در راستای اجرای پروژه ها هزینه شده اند.

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری ادامه داد : یکی از ظرفیت های مهم شهرداری ها پروژه های مشارکتی است که در منطقه ۲۱ نیز وجود دارد ، پروژه هایی که سهم شهرداری ها در آن ها می توانست بودجه های مناطق را برای همیشه تامین کند . به عنوان نمونه با اجاره سهم شهرداری به یک مگا مال بودجه یک منطقه برای همیشه تامین می شود اما شهرداری ها برای اینکه بتوانند چند پروژه عمرانی که برای مردم ملموس باشد و یا اجرای پروژه های بزرگ مقیاس سهمشان در این پروژه های مشارکتی که ذخایر شهر است می فروشند و سال های سال خدمات رایگان به این مگا مال ها ارائه می دهند.

 

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار