رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
  • کد خبر : 6256
  • چاپ خبر : فروش املاک به منظور تامین نقدینگی کارشناسانه نیست

طیف‎بندی آسیب و آفت بزرگی برای ماهیت کاری شورای اسلامی شهر بروجرد است که اثربخشی فعالیت شورایی‎ها را به حداقل می‎رساند.

به گزارش شورانیوز از بروجرد، طیف‎بندی‎های شکل گرفته در دوره کنونی فعالیت شورای اسلامی شهر بروجرد تاثیر خود را در بخش‎‎های مختلفی بر جای گذاشته است.

به نظر می‎رسد، یکی از عواقب طیف‎بندی در شورای شهر بروجرد متهم کردن اعضای هر طیف از سوی طیف مقابل است، به طور مثال در محافل غیررسمی بسیار شنیده‎ایم که برخی اعضای شورای شهر برخی دیگر را به انتقادات بی‎جا و مغرضانه، اکتفا به بیان مشکلات بدون یافتن راهکاری سازنده و منطقی برای عبور از آنها و جبهه‎گیری و مقاومت در برابر همسو شدن با جریان شورا متهم کرده‎اند.

در مقابل اعضایی که در مقام اتهام قرار گرفته و تک بعدی معرفی شده‎اند، با رد ادعاهای مطرح شده در خصوص آنها از ارائه پیشنهادهای مکرر و متعددی سخن به میان می‎آوردند که به دلایل مختلف(شاید طیف‎بندی) اجرایی و عملیاتی نشده‎اند.

از سویی این اعضاء با انتقاد از برخی عملکردهای ناسنجیده که با موافقت شورا و توسط شهرداری اجرایی شده و یا در حال انجام هستند، از خام فروشی املاک و زمین‎های تحت تملک شهرداری به منظور تامین موقتی منابع درآمدی برای پرداخت حقوق و رفع نیازهای مقطعی این نهاد انتقاد می‎کنند.

  این اعضاء مدعی هستند که شهرداری در حالی منابع محدود خود را با قیمت‎های ارزان به فروش می‎رساند که می‎توان با به کارگیری منابع انسانی، امکانات و ابزارهای موجود در این نهاد اقدام به ساخت مجتمع‎های تجاری، مسکونی و تفریحی کرد و آنگاه درآمدهای کلان و منطقی را عاید شهرداری نمود.

آنان معتقدند که برخی افراد عادی با خرید املاک شهرداری و یا تهاتر به جای امورات پیمانی به درآمدهای قابل توجهی رسیده‎اند.

این گروه از اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد معتقدند که اگر گوش شنوایی برای شنیدن نظرات و ایده‎های راهگشای آنان وجود داشته باشد، آنگاه در قضاوتی منصفانه می‎توان دریافت که انتقادات و پیشنهادهای آنها همگی در جهت افزایش منابع درآمدی شهرداری و تقویت بن مایه‎های مالی این نهاد ارائه شده است.

با همه آنچه گفته شد، اعضای شورای شهر بروجرد باید در چند ماهه باقیمانده از عمر کاری خود با کنار گذاشتن منیت‎، طیف‎بندی و دسته‎بندی‎ها و به کارگیری همه توان خود و از سویی دوری از حاشیه‎های دردسر ساز با آنچه موافقت کنند که در نهایت منافع شهر و شهرداری در آن دیده شده باشد.

شورایی‎ها باید با رجوعی دوباره به آنچه هدف و شالوده اصلی کارشان است، بدون توجه به اینکه اظهار نظرات از سوی کدام عضو یا اعضاء مطرح شده است، تنها به ماهیت آنها پرداخته و آنگاه با حرکت حول محور خرد جمعی در جهتی گام بردارند که به تامین مصالح شهرداری و به دنبال آن منافع عمومی بیانجامد.

فروش املاک به منظور تامین نقدینگی کارشناسانه نیست

مسعود میرزایی اظهار کرد: شهرداری به میزان کافی نیروی انسانی و تجهیزات و ابزار آلات کار در اختیار دارد که می‎توان با استفاده از آنها در ایجاد مراکز تجاری و خدماتی اقدام و منابع درآمدی عایدی از این محل‎ها را در موارد نیاز هزینه کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی خبرها از فروش املاک و زمین‎های شهرداری برای تامین نقدینگی این نهاد سخن به میان می‎آید، تاکید کرد: فروش منابع محدود در اختیار برای مصارف روزانه و غیر درآمدی در شهرداری بروجرد از جمله پرداخت حقوق و برخی امورات پیمانی اقدامی منطقی و کارشناسانه نیست.

شورا انتظارات مردمی در ایجاد منابع درآمدی را به خوبی برآورده نکرد

یکی دیگر از شهروندان بروجردی گفت: یکی از مواردی که از سوی شورایی‎ها به عنوان مزیتی برتر در عمر کاری شورای چهارم اسلامی شهر بروجرد از آن یاد می شود، وجود اعضایی با تحصیلات عالیه در حوزه‎های مختلف است.

نرگس غلامی اظهار کرد: با این تفاسیر و با نگاهی به اوضاع درآمدی شهرداری و تحت تاثیر قرار گرفتن دیگر فعالیت‎های این نهاد از شرایط مالی آن، این سوال در ذهن می‎آید که آیا شورایی‎ها راهکارهای درآمدزا را به شهرداری معرفی نکرده‎اند، یا آنکه حاشیه‎های حاکم بر شورا و شهرداری مانع عملیاتی شدن پیشنهادهایی از این دست شده است.

وی ادامه داد: اگر چه بازخورد فعالیت کاری شورای شهر در ایجاد منابع درآمدی برای شهرداری را نمی‎توان مطلقأ بی‎تاثیر خواند، اما وجود ۱۳ عضو نخبه و منتخب مردمی در این پارلمان تصمیم‎ساز نتوانسته است، آن گونه که باید انتظارات مردمی را در برخی حوزه‎ها از جمله متکی کردن شهرداری به منابع درآمدی ایجادی برای آن برآورده کند.

پیشنهادهای راهگشا عملیاتی نمی‎شوند

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای شهر بروجرد با اشاره به اینکه انتقاد سازنده همواره زمینه را برای بهبود فعالیت کاری در هر حوزه‎ای فراهم می‎کند، گفت: بنابراین باید از انتقادات و پیشنهادات راهگشای اعضای شورای شهر در جهت تسهیل و تسریع در روند کاری شهرداری بروجرد بهره برد.

ناصر مرادی در پاسخ به برخی موضع‎گیری‎ها و انتقاد به تعدادی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه آنها به جای بیان مسئله راهکار عملیاتی ارائه دهند، اظهار کرد: به عنوان یکی از منتقدان عملکرد شورای شهر و شهرداری تاکنون چندین پیشنهاد را به منظور عبور از مشکلات ارائه داده‎ام، حال آنکه هیچکدام از آنها عملیاتی نشد‎اند.

وی خاطرنشان کرد: می‎گوییم، شهرداری به جای سپردن پروژه‎های این نهاد به پیمانکار نسبت به اجرای امانی آنها اقدام کند، حال آنکه با وجود برخورداری شهرداری از نیروی انسانی متخصص و ماشین‎آلات کافی به این پیشنهاد توجهی نشده و اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

عدم رعایت تبادل نیرو در شهرداری بروجرد

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای شهر بروجرد بیان کرد: در حالی نسبت به جذب نیروی مازاد در شهرداری اعتراض داریم که افرادی با عناوین مختلفی همچون موقت، قراردادی و پذیرش نیروهای انتقالی آن هم بدون انتقال نیرو از شهرداری بروجرد جذب شده و بدنه عریض و طویل شهرداری را هر چه بیشتر سنگین کرده‎اند.

مرادی با ابراز مخالفت نسبت به عدم رعایت تبادل نیرو در شهرداری بروجرد و تاکید بر اینکه افزایش نیرو به هر عنوان و هر اندازه به منزله سمی مهلک برای شهرداری است، ادامه داد: در شرایطی که این نهاد توان پرداخت حقوق نیروهای خود را ندارد، سنگین‎تر شدن بدنه شهرداری چه مفهوم منطقی دارد؟

وی با اشاره به بدهی بالغ بر ۳۲ میلیارد تومانی شهرداری بروجرد به سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: از سویی ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان دیرکرد به این مبلغ افزوده می‎شود، به این ترتیب بخش قابل توجهی از این بدهی را مبالغ دیرکردی تشکیل داده است که به مرور به آن افزوده شده است.

منفعت اصلی عاید چه کسانی می‎شود؟

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای شهر بروجرد تاکید کرد: در چنین شرایطی که شهرداری باید به دنبال تامین و ایجاد منابع درآمدی بیشتر برای پرداخت دیون خود باشد، زمین‎های تحت تملک این نهاد با قیمت‎های نازل خام‎فروشی می‎شود.

مرادی تصریح کرد: در حالی برخی اعضای شورای شهر با انتقاد از خام‎فروشی زمین به شهرداری پیشنهاد داده‎اند که املاک تحت تملک خود را تبدیل به احسن کرده و سپس واگذار کند که این مهم اجرایی نمی‎شود.

وی با انتقاد شدید از اینکه چرا یک فرد عادی بدون برخورداری از امکانات در اختیار شهرداری و تنها با استفاده از ایده‎های درآمدزا به بهترین و بیشترین منابع مالی دست می‎یابد؟ گفت: این افراد با خرید زمین از شهرداری به نرخ کارشناسی و احداث چندین طبقه و فروش آن به سودهای قابل توجه دست می‎یابند، اما شهرداری نمی‎تواند، از این مهم بهره ببرد.

خام فروشی اراضی تحت تملک شهرداری

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای شهر بروجرد افزود: در حالی به عنوان یکی از اعضای شورای شهر با خام‎فروشی زمین در شهرداری مخالفم که کسی نیست، حتی دلایل این مخالفت‎ها و انتقادات را جویا شود.

مرادی بیان کرد: در حالی برای آسفالت خیابان‎ها و معابر شهر بروجرد، زمین‎های تحت تملک شهرداری آن هم در بهترین نقاط شهر با نرخ کارشناسی به فروش رفته‎اند که نرخ هر متر مربع از یک واحد تجاری در این مناطق کمتر از۱۰میلیون تومان نیست.

 وی خاطر نشان کرد: در شرایطی اراضی تحت تملک شهرداری با نرخ‎های حداقلی و به صورت خام به فروش می‎رسند که این نهاد          می‎تواند،با استفاده از ماشین‎آلات و نیروی انسانی مازاد در اختیار نسبت به ساخت مجتمع‎های تجاری و مسکونی در زمین‎های خود اقدام کرده و آنگاه هر واحد از آنها را با نرخ‎های بسیار قابل توجه به فروش رساند، به عبارت بهتر شهرداری به جای فروش زمین با نرخ هر متر دو یا سه میلیون تومان، با تبدیل آن به مجتمع تجاری، مسکونی و یا حتی  مرکز تفریحی و فروش با چندین برابر قیمت به سود قابل قبولی مالی دست می‎یابد.

دلایل مخالفت‎ها و انتقادات را جویا شوید

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای شهر بروجرد با اشاره به اینکه وجدان تنها محکمه‎ای است که نیازی به قاضی ندارد، افزود: با همه آنچه که گفته شد، خواننده باید وجدان خود را قاضی کرده و در خصوص صحت و سقم اتهام‎های وارده به برخی اعضای شورای شهر مبنی بر مخالفت‎های انتقادگونه آنان با اقدامات شهرداری آن هم بدون ارائه راهکار حل موضوعات اندیشیده و آنگاه عادلانه قضاوت کند.

مرادی خاطر نشان کرد: در مواردی که بنده یا دیگر اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد نسبت به برخی موضوعات در شورا و شهرداری انتقاد و مخالفت داریم، ابتدا باید به دلایل مخالفت‎ها توجه شود و آنگاه شنونده پس از شنیدن مستندات قانونی وجدان خود را حکم کرده و دریابد که در بیان انتقادات منافع شخصی مد نظر بوده یا آنکه منافع عموم مردم و شهرداری دیده شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار