رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
  • کد خبر : 5153
  • چاپ خبر : سیل سیستان در دود و دلبریهای سیاسی پلاسکو گم شد

ساختمان پلاسکو آتش گرفت. فرو ریخت. دهها آتش نشان را با خود به زیر آوار کشید و ساعت ها و روزها تمام توان و ظرفیت مدیریت شهری را به خود معطوف کرد.چند ساعت آنطرف تر در سیستان و بلوچستان سیلی آمد و زندگی صدها خانواده را تبدیل به ویرانه ای بسیار بزرگتر از ویرانه پلاسکو کرد اما نه تنها در صدر اخبار قرار نگرفت بلکه کمتر کسی از وقوع این سیل باخبر شد.

به گزارش شورانیوز ،  مروری بر سرخط مهمترین اخبار هفته ای که گذشت:« پلاسکو فروریخت… ۲۵ آتش نشان زیر آوار ماندند… نیروهای امدادی از سراسر شهر با تمام امکانات و تجهیزات در محل حادثه حاضر شدند…. رییس جمهوری به محل حادثه رفت… دستور دولت برای جبران خسارات… بخشش بدهی مالیاتی کسبه… عزای عمومی در کشور… پرداخت تسهیلات ۳۰۰ میلیونی به کسبه… پرداخت حقوق ماهانه بیش از یک میلیون تومان به کارگران بیکار شده…. ساخت پلاسکوی جدید در دوسال…تخصیص سه مرکز تجاری برای کسبه پلاسکو…پرداخت فوری خسارت کسبه از سوی بیمه… پخش زنده ۲۴ ساعته از محل حادثه…بازدید اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس… حضور وزرا در پلاسکو و وعده برای حل مشکلات… تخصیص تسهیلات به کارگاه هایی که کارگران پلاسکو را جذب کنند….در سیستان سیل آمد…» ساختمان پلاسکو آتش گرفت. فرو ریخت. دهها آتش نشان را با خود به زیر آوار کشید و ساعت ها و روزها تمام توان و ظرفیت مدیریت شهری را به خود معطوف کرد. ساختمانی که از مدیران شهری گرفته تا هر رهگذری پیش بینی این روز تلخ را برای آن داشت. اما باز هم فروریختن آن روزهاست که همچنان در صدر اخبار رسانه های تصویری و نوشتاری است.

چند ساعت آنطرف تر در سیستان و بلوچستان سیلی آمد و زندگی صدها خانواده را تبدیل به ویرانه ای بسیار بزرگتر از ویرانه پلاسکو کرد اما نه تنها در صدر اخبار قرار نگرفت بلکه کمتر کسی از وقوع این سیل باخبر شد.
وعده های اغوا کننده در ویرانه های ناامیدی
پس از اینکه ساختمان پلاسکو فروریخت و رسانه های داخلی و خارجی توجه ویژه ای را به این اتفاق معطوف کردند برخی فضا را برای گرفتن ماهی از این آب گل آلود مهیا دیدند. از هر سو وعده و وعیدهایی سر رسید که تاکنون نمونه آن در هیچ کدام از حوادث و وقایع تخریب کنند دیده نشده بود. حال اینکه این وعده ها ارتباطی به انتخابات دارد یا خیر خدا داند. اما این امکانات و تسهیلات در حالی داده می شد که کمی آنسوتر سیلی به جان زندگی و خانه های مردم روستایی افتاد و متاسفانه هیچکدام از این وعده ها روزنه امیدی در دلشان باز نکرد.
در حادثه پلاسکو علاوه بر قربانی شدن عزیزترین خدمتگذاران شهر که برای حفظ جان و مال مردم خود را ایثار کردند؛ اکنون روزهاست که تمام تجهیزات سازمان آتش نشانی-شهرداری-نیروی انتظامی-پلیس راهور-بخش های مختلف دولت-رسانه ها در چهارراه استامبول متمرکز شده است. از تصویب فوری ترین خدمات بیمه ای که نظیر آن در تاریخ سابقه نداشته تا جایگزین کردن محل کسب در بهترین اماکن تجاری پایتخت و دادن حقوق و مزایا و امکانات برای اشتغال کارگران بیکار شده و تخفیفات و حتی بخشش های مالیاتی برای کسبه و تسهیلات بالای ۳۰۰ میلیون تومانی با کم ترین سود و بهره و ساخت دو ساله پلاسکوی جدید همگی امکانات و تسهیلاتی بود که شاید برای اولین بار در طول تاریخ از سوی مسولان بذل و بخشش می شد.
قطعا و حتما چنین حمایتهایی از افراد خسارت دیده نشاندهنده غنای فرهنگ و قانون در یک کشور است حتی برای کسبه ای که در مقابل دهها بار اخطار کوچکترین احساس مسولیتی هم از خود نشان نداده باشند. اما اگر این فرهنگ مسولان شامل حال همه مردم کشور می شد قطعا می توانستیم امروز به داشتن کشوری با مسولان مسولیت پذیر امیدوار باشیم. اما گویا پلاسکو این روزها پاتوقی شده برای دلبری های سیاسی و کاسبی اعتماد و خوش آمد مردمی که در سوگ آتش نشانان قلبشان پرغصه و گونه هایشان خیس است.
۹۰۰ مصدوم و ۷۰۰ خانه با آسیب جدی و تخریب ۶۰درصدی
چراکه همین مردم از سیلی که ۹۰۰ مصدوم برجای گذاشته ۷۰۰ خانه با آسیب جدی مواجه شده و سه روستا را در سیستان و بلوچستان ویران کرده نیز باخبرند و از عدم حضور و توجه مسولان بلند پایه کشوری که در دو قدمی این حادثه تمرکزشان تنها معطوف به انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی بوده است. مسولانی که نه تنها حضورشان کمکی به مردم خسارت دیده نداشت بلکه باعث شده بود که بخشی از امکانات و تجهیزات نیز از شهر خارج شده و خدمات رسانی با محدودیت های بیشتری مواجه باشد.
در سیل سیستان و بلوچستان ۱۶۸ واحد مسکونی در شهرهای کنارک، دلگان، نیکشهر ، بنت،فنوج،چابهار و مهرستان بالای ۶۰ درصد تخریب و ۵۳۰ واحد نیز دچار آبگرفتگی شدند که نیاز به تعمیر دارند.
۲۰ میلیون وام به روستاییان خسارت دیده
اما تنها تسهیلات و امکاناتی که قرار شد به مردم روستایی که توان مالی بسیار پایینی دارند تنها ۲۰ میلیون تومان وام از سوی بنیاد مسکن تعلق بگیرد.
این در حالیست که سیل سیستان و بلوچستان نیز همچون فروریختن ساختمان ۱۷ طبقه خیابان جمهوری کاملا قابل پیش بینی بود اما باز هم مسولان غافلگیر شدند و قربانی این غافلگیری مردمی بودند که اکنون باید با یک وام ۲۰ میلیون تومانی زندگی خود را از نو بنا کنند. مردمی که برای ریزش باران نذر هم کرده بودند اما به خاطر نبود مدیریت از جانب همین نعمت متضرر شده و زندگی خود را از دست دادند.
حضور مسولان کشوری در چندقدمی سیل
نکته قابل تامل اینجا بود که همان مسولانی که در حادثه فروریختن یک ساختمان در پایتخت یک به یک در محل حادثه حضور یافته و وعده و وعید می دادند در جریان این سیل با فاصله چند دقیقه ای پشت میز مذاکره و امضای قراردادهای سودآور بودند.
مسیرهای مواصلاتی و جاده های منتهی به روستاهای سیل زده بسته شدند و مردم آنچنان گرفتار سیل شدند که تنها ۹ زن باردار نوزادان خود را در خودروهای امدادی به دنیا آوردند. اما وزیر راه در همایش توسعه پایدار سواحل مکران در منطقه آزاد چابهار مشغول امضای تفاهم نامه بود.
دنیا و باران در کنار جاده سیل زده به دنیا آمدند اما فروش بیمه نامه آتش سوزی در تهران ۲ تا ۴ برابر شد.
۷۰۰ واحد مسکونی در حادثه سیل سیستان و بلوچستان آسیب جدی دید اما سه مجتمع تجاری با اسم و رسم در اختیار کسبه ساختمان پلاسکو برای داشتن شب عیدی پر سود قرار گرفت.
با این حال همچنان برخی به دنبال یافتن مقصر و انتقاد از بی توجهی ها به پلاسکو هستند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار