رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
  • کد خبر : 4686
  • چاپ خبر : چرا سطح درآمد شهروند تبریزی باید از اصفهان و شیراز کمتر باشد/خط یک مترو به هر قیمتی که هست باید تمام شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز بابیان اینکه خط یک مترو باید به هر قیمتی که هست باید تمام شود گفت: هر قدر یک پروژه ۲۵۰۰ میلیارد تومنی زودتر تمام شود بهتر است

به گزارش شورا نیوز از تبریز، شورای چهارم شهر تبریز در این سه و نیم سال گذشته با فراز و نشیب های گوناگونی همراه بوده و حاشیه های این دوره از شورای شهر همچون بسیاری از شهرها بیشتر از متن بوده و در این میان برخی از اعضای شورا نقسی اساسی در معادلات داشتند.

گفتگوی حاضر با علی نوای باغبان عضو شورای شهر تبریز است که سابقه معاونت اداری مالی شهرداری تبریز را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر بعنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز مشغول خدمت می باشد.

این گفتگو به دلیل طولانی بودن به چند بخش تقسیم شده است که در بازه های زمانی مختلف بخشی از این گفتگو برای مخاطبان گرامی ارائه خواهد شد امید است که بتوان مفید واقع شده باشد.

 

۵۵ درصد تحقق بودجه داشتیم

شورانیوز: مقایسه عملکرد مالی امسال و سال قبل شهرداری چگونه بوده و باید چقدر از بودجه تحقق می یافت؟

در عرض هشت ماه در کل شهرداری و سازمان‌های وابسته ۵۵ درصد تحقق بودجه داشتیم که این تحقق بودجه هم نقدی بوده هم غیر نقدی بوده و سال قبل هم در همین موقع   همین حدود تحقق بودجه داشتم و باید تحقق بودجه صد در صد می بود البته  این تحقق از یک طرف قابل قبول است، به هر حال شاهد وضعیت مملکت هستیم. از یک طرف هم با چهل و پنج درصد عدم تحقق روبرو هستیم. وقتی عدم تحقق پیش می ‌آید اتفاقی که رخ می‌دهد توقف پروژه‌هاست. پروژه‌های متعددی که می‌بایست به واسطه پول پیگیری می‌شد، اجرا می‌شد و به پیمان داده می‌شد، معلق می ‌ماند.

اینها که می ‌مانند عموما از بودجه عمرانی می ‌مانند. چون هزینه ‌های جاری و در راس آنها حقوق باید پرداخت شود و قابل تاخیر نیست، فلذا آنچه که شهرداری زورش به آن می‌رسد پروژه ‌های عمرانی است. در پروژه ‌های عمرانی هم باز آنچه زور شهرداری به آن می ‌رسد مسیرگشایی ‌هاست.

مسیرگشایی‌ها هم که الی ماشالله زیاد هستند، به آنها پول نمی ‌رسد. آنها هم که گاها می ‌بینید یک میلیارد یا کمی کمتر و بیشتر پول لازم دارند. بنابراین عدم تحقق از یک طرف مانع اجرای بیشتر برنامه ‌های شهرداری می ‌شود، از یک طرف تحقق دادن آن ۵۵ درصد در این زمانه به نظر من قابل قبول است. مخصوصا دانستن این مطلب لازم است که مناطق و مرکز ۶۵ درصد بودجه ‌هایشان را تحقق داده ‌اند. سازمان‌ها ۴۱ درصد تحقق داده‌ اند.

 

دولت تا این لحظه یک ریال به مترو نداده است

 شورانیوز: دلیل اینکه درصد تحقق سازمان‌ها همیشه پایین‌تر است چیست؟

در راس سازمان‌ها، آنچه فربه‌تر و کلفت‌تر است قطار شهری است. مثلا قطار شهری حدود ۳۸۲ تومن بودجه دارد. فرض کنید این ۲۰ درصد تحقق پیدا کرده است چرا تحقق پیدا نکرده، چون ۵۰ درصد این مال دولت است که تا امروز یک ریال هم نداده است. بنابراین یک مورد به آنجا برمی ‌گردد.

البته به تازگی گفته ‌اند که بیایید از اوراق خزانه اسلامی مثلا بیست میلیارد تومن به شما بدهیم. برای آن هم باید مراحل طی شود بنابراین پول نداده ‌اند. یا از سازمان‌ها دومین موردی که من متاسفانه باید به آن اشاره کنم، حتی می ‌توانید فونت این تاسف را هم بزرگ کنید، مثلا در حمل و نقل عمومی، شرکت واحد است. بودجه شرکت واحد ۱۲۷ میلیارد تومن است، این باید در هشت ماه  ۸۵ میلیارد تومن باشد. درآمدی که از ۸۵ میلیارد تومن در اتوبوسرانی حاصل شده است ۲۷ میلیارد تومن است.

 

 

 شورانیوز: چه مقدار از این ۲۷ میلیارد تومن را مردم داده است؟

حدود ۳۰ درصد را مردم و عمده را شهرداری داده است. آنچه که مثلا از فروش بلیط عاید می ‌شود رقم پایینی است و قابل توجه نیست در حدود پنج میلیارد است .

 

برای حمل و نقل عمومی هم دولت هنوز ریالی نداده است

 شورانیوز: برای شرکت واحد هم دولت باید چیزی بدهد؟

بله برای شرکت واحد هم سهمی از دولت وجود دارد، مثلا حدود ۳۰ درصد از پول بلیط را باید دولت بدهد، این قانون است. یعنی باید ۳۰ درصد از هزینه هر مسافر را شهرداری به صورت یارانه بدهد ۳۰ درصد را دولت، ۴۰ درصد هم پول بلیط باشد. این قانون است. خود این را هم دولت نامنظم می‌دهند. مثلا آخرهای سال می‌دهد. تا امروز هنوز پرداخت نشده است. شاید آخر سال یک مبلغی پرداخت کند.

 

 

شورانیوز: از بین سازمان‌ها کدام یک قوی‌تر عمل می‌کنند؟

در بین سازمان ‌ها تحقق بودجه تاکسیرانی از تمام سازمان ‌ها بیشتر است. ۱۵۳ درصد تحقق بودجه دارد که بسیار قابل قبول است.

 

شورانیوز:  این هم فقط از تاکسی‌ها عاید می‌شود؟

تاکسی ‌ها حق ثبت ‌نام دارند، کارت دارند، خودشان پمپ  CNG در اختیار دارندو … . بعد از  تاکسیرانی سازمان ورزش با ۱۴۰ درصد قرار دارد. سازمان ترمینال ‌ها با ۱۱۵ درصد دارای رقم قابل توجهی است.

 

شورانیوز: چه مقدار از این رقم را خود سازمان ورزش کسب درآمد کرده است؟

ر: سازمان ورزش حدود ۱۶ ـ ۱۵ میلیارد خودش در هشت ماه تحقق بودجه دارد.

 

شورانیوز: بودجه سازمان ورزش چقدر است؟

۱۸ میلیارد

 

شورانیوز:  درآمد سازمان ورزش از کجاست؟

شهرداری کمک می‌کند.

 

شورانیوز:  فقط؟

کمک شهرداری و درآمد خودش است.

 

شورانیوز:  درآمد خودش از کجاست؟

بیش از سه میلیارد تومن درآمد خودش است. از زمین ‌ها و سالن ‌ها و چمن ‌ها کسب درآمد می ‌کند.

 

شورانیوز:  پیش ‌بینی شما برای سال آینده چیست؟ آیا این رکود و این وضعیت ادامه خواهد داشت؟

نظر ما بر این است که بودجه سال آینده بیشتر از امسال نباشد. برای اینکه وضعیت اقتصاد شهری و اقتصاد مملکت نشانگر این است که سال آینده بهتر از این نخواهد بود. اما اینکه چقدر باشد باید ببینیم شهرداری چقدر می ‌آورد که ما هم چقدرش را تصویب می‌کنیم. منطق برنامه ریزی چنین حکم می‌کند که بودجه سال آینده از بودجه امسال بیشتر نباشد. البته این تحقق ممکن است در سه ماه آینده که حدود نه ماه ـ چهار ماه باقی مانده است کمی تغییر یابد و میل به افزایش خواهد داشت. یعنی با برآورد من تحقق بودجه از ۵۵ درصد به طرف  ۶۵ و یا با سیاست‌هایی که وجود دارد به ۷۰ درصد خواهد رسید. چون یک سری کارسازی‌ها بعد از این رخ خواهد داد. مثلا با مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومن برای قطار شهری اوراق مشارکت گرفته ‌ایم که هنوز وارد نشده است. این هنوز اعمال نشده است. این موضوع تحقق را در سازمان ‌ها جهش خواهد داد. خواهی دید که یکباره ۲۰۰ میلیارد اوراق آمد.

 

شورانیوز:  همان است که دولت خواهد داد؟

نخیر. این را شهرداری می ‌خرد.

 

شورانیوز: یکی هست که دولت می‌گوید…

او می‌خواهد که سهم خودش را از اوراق خزانه بدهد.

 

شورانیوز:  به نظر شما مفید است؟ یعنی این سهم قابل خرید است؟

بله پول ارزانی است. پول قشنگی است. خواهد گرفت. منتها سازکارش کمی مصیبت است. یعنی هر پیمانکار قبول نمی ‌کند که برود آن را بگیرد. چون وقتی گرفت اوراق است دیگر، باید بیاورد آن را نقدش کند. کجا نقد خواهد کرد؛ در فرا بورس، در بورس، حالا به چه قیمتی بردارد؟ به دست کدام کارگزار؟ کمی دشوار است و هر پیمانکار قادر به چنین کاری نیست.

حالا در بودجه امسال اولین ردیف درآمدمان از صدور پروانه خواهد بود که حدود ۳۰۰ میلیارد تومن است

دومین ردیف درآمدمان را از ماده صد کسب کرده ‌ایم که ۱۷۰ میلیارد تومن  از تخلفات است. این ایراد است و یک درآمد ناصواب است. چون تخلف است، تخلف فروشی است. ترویج تخلف است. چون بالاخره یا کسی باید بدون پروانه کار کند یا پروانه را رعایت نکند. این برای یک شهر توسعه یافته، یک شهر اسلامی و با سابقه که جهان شهر شمرده می‌شود، ایراد به حساب می ‌آید. چون به هر حال اینها سیستم را به هم می ‌زند وقتی که کسی از پروانه خارج می ‌شود یا طبقه اضافی کار می ‌کند، یا بالکن اضافی کار می ‌کند یا پارکینگ ندارد یا فضای باز کمتری دارد. این ناصواب است که به معنی نادرست می ‌باشد. سومی هم عوارضی است که ما از دولت می‌گیریم. ۱۲۰ میلیارد تومن از ارزش افزوده دریافت می‌کنیم. بعدی از اموالمان به قیمت ۸۰ میلیارد تومن می ‌فروشیم.

 

شورانیوز: در این سه سال که شما در کمیسیون هستید سیاست ‌های کلی را برای شهرداری ابلاغ کرده ‌اید؟!منظور تابحال سیاست های کلی برای بودجه سال آینده از طرف شورا ارائه شده است؟

جمع ‌بندی این سه سال را شهرداری به موقع ابلاغ کرده است.

 

باید و نبایدهای شورا را برای سال آینده به شهرداری ابلاغ کرده ایم/ خط یک مترو به هر قیمتی که هست باید تمام شود

شورانیوز:  جمع بندی سه ساله کمیسیون چه بوده و اولویت ‌هایی که در سال ۹۶ شهرداری باید رعایت کند چیست؟

پروژه عمرانی جدید در سال ۹۶ آغاز نخواهد شد مگر بنا به ضرورت. باید پروژه‌های نیمه تمام عمرانی تمام شود. اولویت این است. سقف بودجه نباید زیاد شود. سال ۲۰۱۸ و الزاماتش باید در بودجه دیده شود. می‌دانید که ۲۰۱۸ چیست؟ یک سال خواهد ماند. هر چه می‌خواهید بیاورید برای بودجه. برای مبلمان شهری، فضای سبز، خدمات، تابلوها، تابلوهای مبلمان، برای آراسته کردن شهر، برای ویرایش و پیرایش شهر، هرچه لازم است برای بودجه بیاورید. برای مبلمان شهری که مورد انتظار مهمانان خارجی باشد. برای رسیدگی بیش از پیش به خدمات شهری و تنظیف شهر، برای سنگ فرش و  آسفالت و لکه ‌گیری، و… .

برای حمل و نقل عمومی سه اولویت داریم. یکی اینکه خط یک مترو باید به هر قیمتی که هست باید تمام شود. هر بودجه ‌ای که می‌خواهید بیاورید برای شهرداری ما تصویب کنیم. خلاصه خط یک باید تمام شود. تقریبا ۶۰۰ میلیارد تومن لازم داریم که بدهیم برای اینکه سال آینده خط یک را که بزرگترین فعالیت عمرانی شهر تبریز است را تمام کنند. برای اینکه تا زمانی که نیمه تمام مانده هزینه ‌اش زیادتر می ‌شود. ما ۱۵۰۰ میلیارد خرج کرده ‌ایم همانطور مانده است. ۵۰۰ میلیارد هم بگذاریم رویش تمام شود دیگه. چون هر قدر یک پروژه ۲۵۰۰ میلیارد تومنی زودتر تمام شود بهتر است. تا زمانی که نیمه تمام مانده خودش را می‌خورد. فرسوده می‌شود. دوباره هزینه برمی ‌دارد. مشاوران و پیمانکاران تعدیل می‌گیرند و از این حرف‌ها.

دومی در حمل و نقل عمومی گفته ‌ایم اتوبوسرانی اتوبوس ‌هایش را افزایش دهد.

یعنی در تبریز باید هزار دستگاه اتوبوس کار جابه ‌جایی مسافر را انجام دهد که متاسفانه حدود پانصد ـ ششصد دستگاه است. ما باید در دو سال به این برسیم. ایده ‌آل این است که بیشتر از این هم باشد ولی حداقل هزار دستگاه است. بالاخره با در نظر گرفتن کشش خیابان‌ها و وضعیت موجود، در حال حاضر نصف ایده ‌آل می ‌باشد. باید حدود چهارصد ـ پانصد دستگاه دیگر اتوبوس افزایش دهیم. آقای شهردار باید هر چند تا که در توانش است بخرد. دو کابین یا تک کابین.

سومین اولویت بهینه سازی ناوگان تاکسیرانی است که البته شروع شده است. بالاخره ما ده ـ دوازده هزار تاکسیران داریم و یک سوم تاکسی ‌ها فرسوده هستند. خوشبختانه ۲۰۰۰ تا از آنها نوسازی شده‌اند که حرکت و آمار خیلی خوبی است.

یکی از سیاست ‌های مهم ابلاغی پرداخت بدهی و دیون اشخاص حقیقی و حقوقی است. این خیلی مهم است. ما الان شرعا و عرفا و قانونا وظیفه داریم بدهی ها را پرداخت کنیم.

 

شورانیوز: بدهی شهرداری در حال حاضر چقدر است؟

این را باید از شهرداری بپرسید.

 

کسانی هستند که از سال ۹۰ یا ۸۵ شهرداری به آنها بدهکار است

شورانیوز: شما اگر می‌دانید بگویید.

باید آمار دقیق را از شهرداری بپرسم و بگویم. باید با اشخاص حقیقی و حقوقی تصفیه حساب کنیم. بدهی سال ۹۵  ایرادی ندارد ولی ما باید بدهی سال ۹۴ را تصفیه کنیم. کسانی هستند که از سال ۹۰ یا ۸۵ به آنها بدهکاریم. یا زمینش را برداشته ‌ایم یا برای ما پیمانکاری کرده یا با او معامله کرده ‌ایم و بدهکار هستیم، این اگر در سال ۹۵ اتفاق افتاده باشد ایرادی ندارد در سال ۹۶ می ‌گوییم خب حالا بدهی سال ۹۵ بدهی تازه ‌ای است، ولی قرار بر این شده است که برای قبل سال ۹۴ بدهکار نباشیم. چون اینجا بحث مردم در میان است.

پرداخت دیون و بدهی به طلبکاران واقعا اولویت سال ۹۶ است

پرداخت دیون و بدهی به طلبکاران واقعا اولویت سال ۹۶ است که ما بر این مهم اصرار داریم. نه فقط سال ۹۶ بلکه در باقیمانده سال ۹۵ هم قرار بر این است که حدالامکان این بدهی‌ها پرداخت شود. در کمیته تقسیط هم تصمیمی که گرفتیم این بود که بدهی هر کس که زیر ۵۰ میلیون تومن باشد پرداخت شود. پرداخت هم شد.  شما هم این امر که؛ آیا بدهی این اشخاص پرداخت شد یا نه؛ را از شهرداری مطالبه کنید. واقعیت این است که بعد از حقوق، باید این بدهی ‌ها را پرداخت کنیم بعد به سراغ کارهای دیگر برویم و مثلا مرکز همایش ‌ها درست کنیم یا سایر موارد. اول باید به این موارد رسیدگی کنیم سپس پروژه ‌های عمرانی برسیم که البته اینها هم قابل توجه هستند.

 

شورانیوز: اگر از اولویت‌ها موردی ناگفته مانده بفرمایید

یکی از اولویت ‌ها مسائل فرهنگی است خود فرهنگ یک مقوله گسترده است. مسائل فرهنگی با تمام ابعادش مورد توجه است. آنچه که روی رفتار شهروندی تاثیر می ‌گذارد، مثل آموزش شهروند در زمینه ‌های مختلف. به عنوان مثال چگونگی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، رفتار صحیح در پارک‌ها، یا مثل آموزش ‌های مختلف در ترافیک، کمک در راستای خدمات نظافتی و امور زباله، مراقبت از فضای سبز برای هدر نرفتن هزینه ‌های شهرداری. بنابراین از آموزش شهروندی گرفته تا پررنگ کردن داشته ‌های شهر تبریز مثل، شخصیت ‌هایمان که بتوانیم به نسل جدید معرفی کنیم در ردیف این اولویت قرار دارند.

 

شورانیوز: در این موارد چقدر به بحث‌های ایرانی ـ اسلامی تاکید دارید؟

داشته ‌های تبریز چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب قابل شمارش هستند. مثلا در حال حاضر چقدر به شهید و شهادت احتیاج داریم که آن را بُلد کنیم و منتشر کنیم به نسل فعلی و نسل آینده، تا اینکه در رفتارهایمان تاثیر گزار باشد. این مقدور نخواهد بود مگر با برنامه ‌ریزی در طول سال این کارها یا راًسا با مشارکت شهرداری مقدور خواهد بود یا سایر نهادها. در کل عرض می‌کنم که قرار بر این گزاشته ‌ایم که مسائل فرهنگی در اولویت باشد.

اقتصاد مقاومتی باید در بودجه سایه افکند/باید مصداق اقتصاد مقاومتی در شهرداری روشن شود

یکی دیگر از بحث‌های الزامات اقتصاد مقاومتی، که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده ‌اند این است که باید بر بودجه ما سایه افکند. حالا باید بگردیم و مصادیق این امر را در شهرداری پیدا کنیم. باید ببینیم ما از کدام یک می ‌توانیم حمایت کنیم که تولید داخلی تقویت شود و به اشتغال کمک کند و یا اینکه با کدام روش‌ها اقتصاد شهر می‌تواند رونق پیدا کند.

 

چرا سطح درآمد شهروند تبریزی باید از اصفهان و شیراز کمتر باشد

یکی دیگر از سیاست ‌ها رونق گردشگری است. امروز مردم ما به صنعت گردشگری نیاز دارند. این قابل تاسف است که چرا سطح درآمد شهروند تبریزی باید از اصفهان کمتر باشد و اصلا قابل مقایسه نباشد؟ چرا باید از مشهد و شیراز و تهران کمتر باشد؟ چرا؟ مگر داشته ‌های ما کم است؟ مگر ما قدمت کمتری داریم؟ مگر مردم فرهنگی نداریم؟ گردشگری می‌تواند با خودش پول و رونق بیاورد و متعاقب آن سرمایه گزاری توسعه پیدا می ‌کند. اینکه ما می‌خواهیم به مردممان خدمت کنیم فقط با حقوق دادن نیست که! باید توان و زیرساخت ‌های مردم را افزایش دهیم. در حال حاضر من متاسفم که نمی‌توانم با عدد دقیقش بگویم که درآمد سرانه شهر ما از بسیاری از استان‌ها کمتر است. زمانی بود که ما چنین نبودیم.  زمانی ما در ردیف دوم بودیم الان از ده هم پایین تر رفته ‌ایم. اگر این موارد تقویت شود درآمد همه افزایش خواهد رفت والا ما الان چه چیزی برای تقسیم کردن داریم جز بیکاری؟ این همه آمار انحرافی وجود دارد که متاسفانه پارسال هم این مورد بُلد شد که نرخ بیکاری در تبریز پایین ‌تر از سطح متوسط کشوری است، این چنین نیست که فکر کنند اینجا رونق هست و یا جذب بیکاران زیاد بوده است، نخیر. نیروی کار از اینجا مهاجرت کرده ‌اند. وقتی پی برده ‌اند که در جاهای دیگر رونق بیشتر است کار بیشتر است رفته ‌اند مثلا در جنوب و تهران و سایر جاها جذب شده ‌اند. چنین نیست که اینجا خیلی سرمایه ‌گذاری شده و اشتغال زیاد شده است. این خطا است.

 

شورا نیوز: هر سال در تمام کمسیون ‌ها و برنامه ‌ریزی ‌ها و در تمام شوراهای شهر برای بودجه یک کمسیون تشکیل می ‌دهند و بند به بند بررسی می ‌کنند. ما در این شورای تبریز چنین اتفاقی را شاهد نبوده ‌ایم. امسال هم همانند سال های قبل فله ای بررسی می شود یا بند به بند بررسی می ‌کنید؟

این بسته به تصمیم شورا دارد، فقط باید در کمسیون بودجه بررسی شود یا در سایر کمسیون ‌ها، مثلا کمسیون تلفیق تشکیل پیدا کند. باز هم عرض می ‌کنم این بسته به این دارد که نظر اعضا چه باشد. ولی وظیفه ما این است که هم در تدوین بودجه و هم در بررسی بودجه باید کامل شود.

 

ادامه دارد…

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار