رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
  • کد خبر : 4306
  • چاپ خبر : اختصاص ۱٫۵ میلیارد تومان برای ساخت فرهنگ‌سرا در سنندج/ احداث خانه محلات در ۳ نقطه شهر

رئیس شورای شهر سنندج گفت: ۱٫۵ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد فرهنگ‌سرا در سنندج اختصاص یافته که هم ‌اکنون مراحل طراحی و نقشه آن در حال انجام است.

به گزارش شورانیوز به نقل از فارس ، با اجرای اصول فصل هفتم از قانون اساسی در سال ۱۳۷۷ و برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نخستین گام در راستای واگذاری قدرت به مردم در قالب شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در کشور ما برداشته شد.

شوراها بر اساس اصل صدم قانون اساسی با هدف تسریع در انجام برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره  از طریق مشارکت و همکاری مردم برای اداره امور در نقاط مختلف شهر و روستا تشکیل شد و شورای اسلامی شهر طبق قانون دو رسالت اصلی در پارلمان شهری را عهده‌دار هستند.

بدون شک توسعه شهرنشینی و رشد روز افزون جمعیت شهری، شهرها را با مشکلات مختلفی در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روبرو کرده است و داشتن یک سیستم مدیریت یکپارچه شهری که بتوان در قالب آن با برنامه‌ریزی مدون و البته تعامل و همکاری تمامی نهادهای در راستای رفع مشکلات و پاسخگویی به نیازمندی‌های شهر حرکت کرد امری ضروری است در این میان شوراهای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تصمیم گیرنده و نظارت کننده بر امور شهری نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا کنند.

به منظور آشنایی بیشتر با اقدامات و برنامه‌های شورا و شهرداری سنندج  با رئیس شورای شهر گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‎آید.

جلال شریعتی در این گفت‌وگو به مطالبی از جمله برنامه‌های شهرداری برای ایجاد درآمد پایدار، پروژ‌ه‌هایی عمرانی جدیدی شهرداری سنندج، مشکلات و موانع سد راه، کم‌کاری‌های شهرداری در برخی حوزه‌ها از جمله نام‌گذاری معابر و سرانجام تله‌کابین آبیدر اشاره کرده است.

فارس: جناب آقای شریعتی شاید سوالات یک خرده صریح و رک باشد و بعنوان اولین سوال می‎پرسم، اقدامات شورای شهر طی چند ماه اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده‌ است، آیا به خاطر تبلیغات انتخاباتی است؟

بله. ما نیز قبول داریم که طی سال‌جاری کارها با سرعت بیشتری در حال انجام است، البته باید این مسأله را مورد توجه قرار دهید که پروژه‌هایی که طی ماه‌های اخیر به بهره‌برداری می‌رسد کار چند ماهه نیست و برای رسیدن به این نقطه گاها یکی تا دو سال تلاش شده است.

زیرساخت اجرای این پروژه‌ها از قبل آماده بوده است، مثلا پل «کوسه هجیج» که یکی از مطالبات جدی مردم شهر سنندج بود اگر واقعا از قبل کار نمی‌شد در فرایند ۶ ماهه کامل و به بهره‌برداری نمی‌رسید.

البته آنچه باید نادیده گرفته نشود، مدیریت بسیار خوب شهردار فعلی سنندج است، که با تلاش مضاعف و قبول ریسک بستر اتمام و بهره‌برداری از این پروژه را طبق وعده ۶ ماهه‌ای که داده بود فراهم کرد.

شهردار از همان آغاز بکار در شهرداری سنندج، عزم جزمی برای اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‎های نیمه‎تمام داشت و خوشبختانه با تلاش همه عوامل و دست‌اندرکاران توانست بستر بهره‌برداری از این پروژه را فراهم کند.

البته گفتن این نکته که آیا واقعا اینگونه اقدامات به واسطه تبلیغات انتخاباتی است، یا نه، باید بگویم این طبیعی است که در ماه‌ها و حتی یک سال باقیمانده به انتخابات حتی در دولت و مجلس هم تکاپو و تلاش برای نشان دادن اقدامات طبیعی است و سعی می‌شود گام‌ها به گونه‌ای برداشته شود که چشمگیر و برای مردم ملموس باشد.

خیلی از این کارها از مصوبات گذشته بود که باید انجام شود، حتی اگر شوراهای دور بعد شهر اعضای کنونی نباشند چرا که این حرکتی بوده که ما آغاز کرده‌ایم و باید تا قبل از پایان دوره چهارم شورهای شهر به نتیجه مطلوب برسانیم.

فارس: در کنار توجه به پروژه‌های عمرانی اقدامات فرهنگی و توسعه این دست برنامه‌ها از رسالت‌های شورای شهر است در این راستا طی سه سال و اندی از عمر شورای دور چهارم در سطح شهر سنندج چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

یکی از اقداماتی که از سوی شورای شهر با جدیت دنبال می‌شود، بحث نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر است که نصب تابلوهای آن هم آغاز نشده است.

مردم خیابان‌ها و معابر را با همان اسامی قبلی می‎شناسند که نصب تابلوهای نامگذاری جدید به نوعی در اطلاع‎رسانی این نام‎ها موثر خواهد بود.

این انتظار را از مجموعه شهرداری داریم که هرچه سریع‌تر نسبت به نصب این تابلوها اقدام کنند تا بتوانیم، شاهد نهادینه شدن اسامی جدید در بین مردم باشیم.

فارس: تا حدودی اطلاع داریم که درآمدهای شهرداری به نسبت سال‎های گذشته کاهش یافته است، بفرمایید وضعیت بودجه و درآمد شهرداری در حال حاضر چگونه است؟

بدون شک ایجاد درآمدهای پایدار یکی از مهم‌ترین مباحثی است که باید از سوی شهرداری‌های مورد توجه قرار گیرد و شهرداران در راستای ایجاد بسترهای لازم برای کسب درآمدهای پایدار گام بردارند، تا زمانی که درآمدهای پایدار در شهرداری‌های ما وجود نداشته باشد نمی‌توانیم شهری در حال توسعه داشته باشیم.

در حال حاضر واقعا در بحث درآمدها در شهرداری سنندج به بحران برخورده‌ایم و واقعا درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند و ظرف یکی دو سال گذشته تمام تلاش ما این بوده که از رمق نیفتد.

در چارت شهرداری چیزی با عنوان برنامه سرمایه‌گذاری و غیره وجود ندارد، اما در شهرداری سنندج واحدی در حد معاوتا با عنوان معاونت سرمایه‌گذاری باید در شهرداری وجود داشته باشد تا بتواند به صورت فعال در این حوزه تلاش کند.

الان در بین شورا و شهرداری تعامل بسیار خوبی ایجاد شده است و بحث توسعه سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد بسترها درآمد پایدار در شهر سنندج به صورت ویژه دنبال می‌شود و پکیج‌هایی نیز در این راستا تدوین شده است.

چراکه وضعیت دولت به گونه‌ای است که اصلا نمی‌تواند، مثل گذشته در بحث اجرای پروژه‌های عمرانی در زمینه اعتبارات کمک‌رسان شهرداری‌ها باشد از این رو ایجاد درآمد پایدار در شهرداری‌ها از نیازهای ضروری است.

نمایندگان مردم استان در مجلس با توجه به نفوذی که دارند می‌توانند در راستای جذب اعتبارات بیشتر برای استان اقدام کنند اما با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها همه تلاش شورا و شهرداری جذب سرمایه‌گذار به منظور رفع مشکلات و ایجاد بسترهای لازم برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در شهر سنندج است.

فارس: ساماندهی بازار تانکورای شهر سنندج یکی از معضلات جدی و مطالبات مردم است، قول‌هایی در این زمینه داده شد اما خروجی مبنی بر تحقق این وعده‌ها مشاهده نمی‌شود، یکی از سوالات طرح استیضاح شهردار قبلی نیز همین موضوع بود، چرا الان مسکوت مانده است؟

اخیرا با سرمایه‌گذاری برای بحث انتقال تانکورای شهر سنندج رایزنی‌هایی انجام شده و مطالعات ساماندهی سایت تاناکورا نیز انجام شده است فضایی نیز برای انتقال این بازار در نظر گرفته‌ایم، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم ظرف ۲ سال آینده شاهد ایجاد سایت آبرومندی برای انتقال این بازار در شهر سنندج باشیم.

این مکان باید در خور شان کسبه‌های این بازار باشد و از سوی دیگر با توجه به اینکه بخشی از مسافران و گردشگرانی که به شهر ما می‌آیند از این بازار بازدید می‌کنند باید همه زیرساخت‌های لازم در آن فراهم باشد.

فارس: تله‌کابین آبیدر به کجا رسید؟

متاسفانه پروژه تله‎کابین آبید به رکود عجیبی خورد و با توجه به گیر و گرفت‌های شدیدی که داشت در حال حاضر مسکوت مانده است، احداث هیپرمارکت بزرگ در شهر سنندج از دیگر برنامه‌های شهرداری این شهر است که کل فضای آن نیز متعلق به شهرداری است و کار مطالعات و نقشه آن نیز به صورت کامل انجام و در حال حاضر دنبال جذب بحث سرمایه‌گذار برای این مهم هستیم.

راه‌اندازی چندین مجتمع تجاری که فضای آن نیز متعلق به شهرداری است نیز از دیگر برنامه‌های در دست اجرای شورا و شهرداری است که قطعا در صورت تحقق مقدمات لازم برای ایجاد درآمد پایدار در شهرداری فراهم خواهد شد.

فارس: نمونه‌ای از اقدامات شهرداری که منجر به ایجاد درآمد پایدار شده است را بیان کنید.

ایجاد ۱۱ جایگاه سی‌آن‌جی از جمله اقداماتی است که در راستای درآمد پایدار در سطح شهر انجام شده و توسعه این برنامه‌ها به صورت ویژه در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

بر این باور هستم که شهر سنندج این ظرفیت و توانایی را دارد که شهرداری با یک مدیریت مناسب بتواند بستر درآمدهای پایدار را در آن ایجاد کند.

فارس: دلیل عدم دستیابی به توفیقات لازم در زمینه ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری سنندج در طول سال‌های گذشته را در چه چیزی می‌بینید؟

متاسفانه مدیران ما در این حوزه وسع دید نداشته‌اند و نوعی ترس موجب شده قدرت ریسک و ریسک‌پذیری را برای ورود به کارهای بزرگ نداشته باشند.

به نظر من شهردار فعلی با توجه به شناختی که از او داریم می‌توانم به خوبی در این زمینه ورود و گام‌های محکمی بردارد، چرا که امروز این دیدگاه شکل گرفته که شورا و شهرداری در جذب سرمایه‌گذار در اجرای پروژه‌ها نباید به صورت ۱۰۰ درصد منافع خود را در نظر بگیرد.

امروز این روحیه ایجاد شده و قبول کرده‌ایم سرمایه‌گذار وقتی قدم جلو می‌گذارد، احترام، تسهیلات و سرعت در روند کار را از مسوولان ذیربط انتظار دارد باید موانعی دست و پاگیر اداری که سد راه جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد را برداریم و زمینه‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذار در شهر فراهم کنیم.

برخی ساز و کارهای قانونی در شهرداری‌ها به ویژه در شهرداری‌های کوچک وجود دارد که مانع جذب سرمایه‌گذار می‌شود شهر ما شرایط ویژه‌ای دارد که باید با حذف این قوانین دست و پاگیر زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

فارس: اختصاص ۵ میلیارد تومان به برنامه‌های فرهنگی که از مصوبات شورا در زمان شهردار سابق سنندج بود، به کجا رسید؟

از روز اول با تصویب اختصاص ۵ میلیارد تومان به حوزه فرهنگ در سنندج مخالف بودم، البته این مخالفت من به خاطر این بود که به خوبی می‌دانستم شهردار دنبال سیاسی کاری است واقعا اختصاص این میزان اعتبار کار غیرممکن و دور از تصوری بود و حتی تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان هم به این حوزه با توجه به اعتبارات و درآمدهای شهرداری سنندج گام بزرگی بود چه برسد به ۵ میلیارد تومان!

به عقیده من سنگ بزرگ نشانه نزدن است و از اول هم با مصوب شدن این برنامه مخالف بود و به عینه می‌دانستم این اتفاق نمی‌افتد چون اختصاص ۵ میلیارد تومان به حوزه فرهنگی در حالی که شهرداری از تامین هزینه‌های جاری خود بر نمی‌آمد کار غیرمنطقی بود.

فارس: چه میزان از این اعتبار تخصیص یافت؟

البته بر اساس اسناد موجود ۸۰۰ تا یک‌میلیارد تومان از این اعتبار تامین و در برنامه‌های مختلف هزینه شده است، اما واقعیت این است که کارهایی که انجام گرفته نیز کارهای تاثیرگذار و ماندگاری نبوده است.

معتقدم اگر شهرداری می‌خواهد کارهای فرهنگی انجام دهد باید کارهای فرهنگی که به صورت غیرمستقیم در رفتار شهروندان تاثیر بگذارد را انجام دهد و در این راستا بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها را در راس امور قرار دهد.

اقدامات فرهنگی روش‌های مختلف و متنوعی دارد و باید در قالب آموزش‌های تاثیرگذار اقدامات ماندگاری را در این حوزه انجام داد.

فارس: به بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها برای انجام کارهای فرهنگی و غیره اشاره کردید، اما به نظر می‌رسد ارتباط شوراها با جامعه رسانه‎ای استان آنگونه که باید باشد نیست علت آن را در چه چیزی می‌بینید؟

رسانه‌ها ظرفیت بسیار بالای هستند که نقش مهمی در توسعه هر استان و کشوری دارند، اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف تاکنون آن ارتباط لازم که باید بین شوراها و رسانه‌ها شکل می‌گرفت شاید در استان ما محقق نشده است.

البته شاید بخشی از این مباحث به دلیل این است که برخی جلسات شوراها به واسطه اینکه بررسی مشکلات و درخواست‌ها است، مطلب رسانه‌ای عام پسند چندانی نداشته باشد.

به همین دلیل و به منظور تقویت هرچه بیشتر ارتباط رسانه‌ها با شوراها جلسات علنی شورا در روزهای سه‌شنبه هر هفته با حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود.

رسانه‌های فعالی در استان کردستان به ویژه شهر سنندج هستند که با دقت و حساسیت خاص اخبار و رویدادها را پوشش و در کنار آن نیز به مسائل و مباحث مختلف از جمله بیان مشکلات شهر می‌پردازند.

فارس: زمانی صحبت‎هایی در خصوص احداث فرهنگسرای سنندج بود، آیا این موضوع هنوز در دستور کار شورا و شهرداری قرار دارد؟

در طول دو سال گذشته هیچ حرکتی مبنی بر ایجاد این فرهنگ‌سرا در شهر سنندج انجام نشده ولی شهردار فعلی ۱٫۵ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت فرهنگ‌سرا در این شهر اختصاص پیدا کرده است و قرار است در سه محله از محلات شهر نیز خانه محلات راه‌اندازی شود.

در مورد بحث فرهنگسرا نیز الان در مرحله طراحی و نقشه قرار دارد و مکانی نیز برای این منظور در فیض‌آباد روبه‌روی تایله در نظر گرفته شده است و امیدواریم طی یکی ۲ تا سه سال آینده یک فرهنگسرای در خور شان مردم استان احداث شود.

فارس: از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاس‌گذاریم.

بنده هم از اطلاع‎رسانی خوب خبرگزاری فارس نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار