رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April
  • شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
  • کد خبر : 12240
  • چاپ خبر : سیستان و بلوچستان از نظر آموزشی در رتبه پایانی کشور قرار دارد

گرگیج با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با کمبود ۱۱ هزار کلاس آموزشی و ۱۲ هزار معلم در رتبه آخر آموزشی کشور قرار دارد.

به گزارش شورانیوز ، گرگیج نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها با اشاره به وضعیت بد آموزشی در استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان  ۱۱ هزار کلاس درس با ۱۲ هزار معلم کمبود وجود دارد و از نظر شاخص فضای آموزشی نیز استان سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است به این صورت که میانگین کشوری شاخص زیر بنای فضای آموزشی ۳۴/۵ در سیستان و بلوچستان ۱۱/۳ است که در برخی از شهرستان ها مانند چابهار این آمار به ۱ متر هم می رسد.

گرگیج با بیان اینکه سیستان و بلوچستان هم از نظر سرانه فضای آموزشی و هم از نظر تعداد آموزگار رتبه آخر را در کشور دارد بیان کرد: نیروهای آموزشی در استان به سه شکل رسمی – پیمانی، خرید خدمات آموزشی و سرباز معلم فعالیت می کنند که تنها ۳۶۰۰۰ معلم در طرح خرید خدمات آموزشی مشغول به کار هستند که بسیار مشکل زاست.

عضو هیات رئیسه شورای عالی استان ها طرح  خرید خدمات را یکی از مهمترین مشکلات آموزشی در استان دانست و توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش هیچ تعهدی در قبال معلمان خرید خدمات ندارد و این معلمان از طریق موسسات غیر دولتی جذب می شوند و از وضعیت بد معیشتی برخورداند چرا که در روزهای تعطیل بیمه نیستند، ماهی کمتر از یک میلیون تومان می گیرند و این مبلغ هم هر ۷ الی ۸ ماه پرداخت می شود.

این دبیر ادبیات فارسی آموزش و پرورش برای تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش در استان پیشنهاد کرد: ابتدا به ساکن باید نیروهای خرید خدمات و حق التدریسی به صورت پیمانی با طی کردن فرایند های استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند و نکته دوم هم افزایش سهمیه تربیت معلم است چرا که سهمیه تربیت معلم در استان مطابق با نیاز این استان نیست. بنابراین نیاز است برای تامین ۱۱ هزار نفر کمبود سهمیه پذیرش مراکز تربیت معلم بالا رود چرا که با روند کنونی این کمبود تا ۵۰ سال دیگر هم تامین نمی شود.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه تا کنون آموزش و پرورش از راه هایی مانند خرید خدمات آموزشی، سرباز معلم و شیفت کاری تلاش کرده است این کمبود را جبران کند گفت: این روش ها نیز جوابگو نیست چراکه معلم به صورت شیفت کاری باید صبح در یک مدرسه و بعدازظهر در مدرسه ای دیگر آموزش دهد و این کیفیت آموزش را کاهش می دهد. افزون بر آن جذب معلم از طریق آزمون های استخدامی هم مشکل دارد چراکه شرایط آزمون و جذب در مناطق محروم و مناطق برخوردار یکسان است و بنابراین شرکت کنندگان مناطق محروم توان رقابت با شرکت کنندگان مناطق برخوردار را ندارند. همچین رقابت میان افراد نیز باید به صورت شهرستانی باشد.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان ها، بحث آموزش در روستاها را متفاوت از شهرها دانست و توضیح داد: بحث آموزش و پرورش به دلیل نبود امکانات وخیم تر است چرا که بسیاری از معلمان علاقه چندانی به حضور در مدارس روستایی ندارد و بعد چندسال خدمت تلاش می کنند به شهرها منتقل شوند. از سوی دیگر نیز امکانات آموزشی در روستاها بسیار اندک است به صورتی که در بسیاری از روستاهای استان مدارس استاندارد برای آموزش وجود ندارد.

 

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار