رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
  • کد خبر : 12215
  • چاپ خبر : تشریح نحوه وصول و تقسیم مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی

عضو کمیسیون امور اقتصادی و برنامه و بودجه شورای عالی استان ها نحوه وصول و تقسیم مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی را تشریح کرد.

به گزارش شورانیوز ، حبیب الله عاملی مقدم نماینده کهگیلویه و بویر احمد در شورای عالی استان ها ، با اشاره به نحوه وصول و تقسیم مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی گفت: در مجموع مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی از فیلتر اداره امور مالیاتی می گذرد.

عاملی مقدم ادامه داد: از این رو مالیات بر ارزش افزوده در اختیار اداره امور مالیاتی استان ها قرار می گیرد که ۶درصد آن مالیات مالیات محسوب می شود که به خزانه دولت واریز می شود و ۳درصد آن در قالب عوارض است که در اختیار شهرداری قرار می گیرد. که بر اساس جمعیت شهرها تقسیم می شود.

عضو کمیسیون امور اقتصادی و برنامه و بودجه شورای عالی استان ها با اشاره به عوارض آلایندگی نیز گفت: درآمد ناشی از عوارض آلایندگی نیز مانند مالیات بر ارزش افزوده در اختیار اداره امور مالیاتی قرار می گیرد و همان مسیر را طی می کند با این تفاوت که عوارض آلایندگی فقط مختص همان شهری است که صنایع آلاینده در آن قرار دارد. محاسبه آن هم به این صورت است که ۱ درصد از فروش محصولات در داخل کشور باید به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت شود.

وی اضافه کرد: برای مثال یکی از شهرهای نفت خیز که در آن پالایشگاه وجود دارد ۱ درصد از فروش داخلی محصولات متعلق به عوارض آلایندگی محسوب می­شود و این یک درصد به صورتی تقسیم می­شود که ۷۰درصد آن در اختیار شهرداری همان شهر قرار می گیرد (که فقط باید رد توسعه فضای سبز و طرح ترافیک هزینه شود) و ۳۰درصد آن نیز به روستاهای فاقد دهیاری تعلق می گیرد.

نماینده کهگیلویه و بویر احمد در شورای عالی استان ها با انتقاد از نحوه تقسیم درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: متاسفانه این نحوه تقسیم درست نیست چراکه در برخی از استان ها بیشترین مالیات از یکی از شهرستان ها وصول می شود در حالی که در زمان تقسیم بیشتر آن به مراکز استان که جمعیت بیشتری دارد اختصاص می یابد. در حالی که باید سهم بیشتر را همان شهری داشته باشد که عوارض بیشتری وصول کرده است نه اینکه بر اساس جمعت تقسیم شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار