رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۷
  • کد خبر : 12102
  • چاپ خبر : لزوم تصمیم قاطعانه‌ خرده نظام‌های اقتصادی و سیاسی برای تقویت حوزه حمل‌ونقل

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: خرده نظام‌های اقتصادی و سیاسی باید برای تقویت حوزه حمل و نقل عمومی تصمیم قاطعانه‌ای بگیرند.

به گزارش شورانیوز ، محمدرضا حیدری در یازدهمین نشست مدیران حمل و نقل کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور با اشاره به الزاماتی که در حوزه حمل و نقل عمومی باید به آن توجه شود، اظهار کرد: سهم حمل و نقل عمومی در پایان برنامه پنجم توسعه باید به عدد ۴۰ درصد می‌رسید که متاسفانه این داده تحقق پیدا نکرده و در حال حاضر تمامی اعداد و ارقام چه در حوزه درون شهری و چه برون شهری به ضرر حمل و نقل عمومی است.

وی با بیان این‌ که در شهر مشهد نیز نسبت، به همین میزان است، افزود: این سهم در سال ۹۵ فقط ۲۶ درصد بوده و در سال ۹۶ حتی این رقم کاهش داشته است.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: این موضوع در حمل و نقل برون شهری هم صدق می‌کند و به جز افزایشی که در حوزه حمل و نقل هوایی به چشم می‌خورد، سهم حمل و نقل مردم با وسایل شخصی بسیار بالاتر از حمل و نقل عمومی است.

وی با طرح این سوال که علی‌رغم تلاش‌هایی که در حوزه حمل و نقل عمومی در بخش‌های مختلف انجام می‌شود، چرا شاخص‌ها این چنین است؟ متذکر شد: اگر یک نگاه سیستمی به جامعه داشته باشیم، اجتماع را متشکل از چند خرده نظام می‌بینیم که هر کدام تاثیر خود را بر روی موضوعات مختلف می‌گذارد.

حیدری با ذکر مثالی از بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور گفت: این مشکل به ناهم‌خوانی دو خرده نظام آموزشی و اقتصادی بر می‌گردد که خرده نظام آموزشی نتوانسته متناسب با نیاز خرده نظام اقتصادی نیرو تربیت کند و در مقابل خرده نظام اقتصادی نیز متناسب با تربیت خرده نظام فرهنگی شرایط را برای بکارگیری دانش آموختگان فراهم نکرده است.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل نیز دو خرده نظام اقتصادی و سیاسی وجود دارد که نتوانسته‌اند در این بخش تصمیمی قاطع و تاثیرگذار بگیرند و عملاً نقش خود را ایفا نکرده‌اند.

رییس شورای اسلای شهر مشهد اضافه کرد: باید یک محاسبه هزینه و فایده منطبق بر عقلانیت اقتصادی در کنش‌های مردم حاکم شود تا این مسئله اجتماعی حل شود.

وی افزود: در غیر این صورت هر اقدامی در حوزه حمل و نقل فقط برای فروکش کردن برخی از چالش‌ها و بحران‌ها انجام خواهد شد و تاثیرگذاری جدی نخواهد داشت.

حیدری با بیان این که عملاً آن چه که ما مسئول پدید آمدنش نیستیم را باید پاسخگو باشیم، تاکید کرد: مجلس و دولت باید این شجاعت را داشته باشند تا در کنار ترمیم درآمدهای مردم، هزینه استفاده از وسایل شخصی را منطقی کنند تا تمایل بیشتری به سفرهای عمومی در کشور احساس شود.

وی حرکت به سمت توسعه پارکینگ‌های حاشیه‌ای، ساماندهی و اصلاح مکانیسم قیمت سوخت و عوارض تردد خودروها در مرکز شهر را همراه با نگاه زیربنایی و زیرساختی به این حوزه را حائز اهمیت برشمرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان امر به این مهم شد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار