رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
  • کد خبر : 11805
  • چاپ خبر : مقابله با حاشیه‌نشینی نیازمند اتخاذ تصمیمات کلان

نائب رئیس شورای استانی شهر قم گفت: مقابله با حاشیه‌نشینی نیازمند اتخاذ تصمیمات کلان، تخصیص اعتبارات و اراضی مناسب برای ساخت و سازهایی برابر با ضوابط معماری و شهرسازی است.

به گزارش شورانیوز ، حسن بختیاری نائب رئیس شورای استانی شهر قم درباره حاشیه‌نشینی در استان قم به خبرنگار ایلنا گفت: بحث حاشیه نشینی در تعاریف جدید تحت عنوان سکونت‌گاه‌های غیررسمی تعریف می‌شود و مانند سایر شهرها در قم نیز وجود دارد.

حل مشکل حاشیه نشینی با ما نیست

نائب رئیس شورای استانی شهر قم تشریح کرد: به دلیل مهاجرت‌ از مناطق محروم و یا تفکیک غیرقانونی اراضی کشاورزی، شاهد ساخت‌‌ و‌ سازهایی هستیم که متاسفانه اصول شهری و معماری در آنها رعایت نشده و حکم سکونت‌گاه غیررسمی و حاشیه‌نشینی در شهرها را دارند. در غرب و شرق شهر حاشیه‌نشینی وجود دارد. تاکنون شهرداری تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از توسعه این بخش انجام داده و تقریبا نیز در این امر توفیقات قابل قبولی داشته است. مقابله با حاشیه‌نشینی نیازمند اتخاذ تصمیمات کلان، تخصیص اعتبارات و اراضی مناسب برای ساخت و سازهای مطابق با ضوابط معماری و شهرسازی است که از  وظایف وزارت راه و شهرسازی است و باید برای حل این مشکل برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد : در این راستا شاهد تشکیل ستاد توانمندسازی مناطق مربوط به حاشیه‌نشینی در وزارت راه و شهرسازی هستیم، اما اقدامات انجام شده پاسخگوی نیازهای این مناطق به ارتقا و توانمندسازی نیست.

حسن بختیاری در خصوص اقدامات انجام شده توسط شهرداری برای حل مشکل  دستفروشان در سطح شهر قم گفت: اگر چه دستفروشی پدیده‌ای غیرقابل انکار است  اما ساماندهی آنها جزو وظایف شهرداری است که باید با توسعه بازارهای روز سعی کنند این مشکل را به حداقل برساند زیرا به  لحاظ موقعیت زیارتی و مسافر پذیر بودن شهر، این موضوع رو به افزایش است.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی کشور و تعطیلی کارخانجات و مشاغل مختلف در گوشه و کنار شهر شاهد افزایش دستفروشی هستیم، اما خوشبختانه می‌توانیم اعلام کنیم در این رابطه شهرداری اقدامات پیشگیرانه و ساماندهی انجام داده است. تعدادی بازارچه در هسته مرکزی شهر راه‌اندازی شده که در این بخش به طور کامل این مشکل از میان رفته است و در دیگر نقاط شهر نیز تلاش برای کنترل دستفروشان صورت گرفته است.

ضرورت ساماندهی به ورودی های قم

حسن بختیاری در خصوص تمهیدات شهرداری و شورای عالی استان‌ها در خصوص ترافیک ورودی‌های شهر قم نیز گفت: یکی از مشکلات شهر قم ورودی‌های این شهر است این ورودی‌ها نیاز به ساماندهی دارد. باید هم به لحاظ منظر شهری و هم تمهیدات ترافیکی و عبور و مرور در این ورودی‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی افزود :  از ورودی اتوبان تهران تا میدان ۷۲ تن اصلاحات و اقدامات ترافیکی و عمرانی خوبی انجام شده که تا حد زیادی این مشکل را کم کرده است . اما ورودی‌های دیگر همچنان شرایط مطلوبی ندارد و نیازمند اقداماتی در جهت کنترل ترافیک، اصلاحات هندسی، اقدامات عمرانی و تدابیر ترافیکی برای حل این مشکل است. باید برنامه‌ریزی لازم از سوی مجموعه‌های مدیریت استان، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری صورت گیرد، که این بحث نیازمند مشارکت و همکاری دستگاه‌های مختلف است تا مشکل به صورت بنیادین و اساسی حل شود.

نائب رئیس شورای استانی شهر قم درباره ممانعت عبور قطار شهری تهران- قم،-اصفهان توسط شهرداری از شهر قم توضیح داد: شهرداری در این خصوص به عنوان تصمیم‌گیرنده نهایی نیست و عبور این قطار از داخل شهر باید تحت شرایط خاصی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه عبور از داخل شهر باید از زیر سطح صورت گیرد، افزود : زیرا  تبعات ناشی از عبور از روی سطح برای ساکنان زیاد است. یکی از این مشکلات و به عنوان نمونه این است که  شهر به واسطه عبور ریل به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم می‌شود. این تفکیک اثرات منفی را ایجاد می‌کند، ضمن اینکه عبور از سطح باعث ایجاد آلودگی صوتی نیز می‌شود.

وی گفت: اگر مانند شهر تهران عبور قطار از زیر سطح انجام گیرد نه تنها مخالفتی وجود ندارد بلکه مورد استقبال مسولان نیز قرار می‌گیرد. تاکید بر عبور قطار از زیر سطح برای جلوگیری از بروز مشکلات جانبی است. به اعتقاد من عبور قطار از زیر سطح می‌تواند به عنوان یک موتور محرک برای توسعه هسته مرکزی شهر باشد.

این مقام مسئول درباره گران شدن کرایه تاکسی‌های مسافربر در این شهر گفت: به نظرم نرخ تاکسی با توجه به  چند برابر شدن قیمت‌ها اصلا چیزی نیست  گران شدن ۱۳ درصد نرخ تاکسی کاملا منطقی است و رانندگان که قشری از این جامعه هستند باید حداقل‌های زندگی‌شان تامین شود. بنابراین این ۱۳ درصد اصلا به معنای گرانی نیست و در سال ۹۷ تنها یک مرحله این نرخ افزایش پیدا کرده است.

توسعه نیافتگی در بخش‌هایی از شهر مشهود است

حسن بختیاری با اشاره به دیگر مشکلات شهری قم گفت: یکی از مشکلات عمده‌ای که می‌توان درباره آن صحبت کرد بحث توسعه نامتوازن شهری است. شهر قم به لحاظ توسعه‌ای متاسفانه شرایط همگونی ندارد و توسعه نیافتگی و عقب ماندگی در بخش‌هایی از شهر کاملا ملموس است و این نیازمند طراحی و اجرای برنامه‌هایی برای متوازن سازی بافت شهری است.

وی ادامه داد: برای بخشی از شهر ویژگی‌ها و امکانات توسعه‌ای فراهم شده و در بخش‌هایی از شهر هم متاسفانه این توسعه‌یافتگی وجود ندارد، یکی از این بخش‌هایی که عقب‌ماندگی در آن ملموس است مجموعه بافت مرکزی و بافت فرسوده شهر است. قریب به دو هزار هکتار بافت فرسوده شهری در قم وجود دارد که  مدیریت شهر از گذشته تا به امروز نگاه متوازنی به توسعه شهر نداشته است.

نائب رئیس شورای استانی شهر قم در پایان گفت: دربخشی از مناطق شهر نیازمندی‌ها و زیرساخت‌ها به خوبی تامین شده است و بخش‌هایی هم متاسفانه زیرساخت‌های لازم را برای زندگی مناسب مردم ندارد. به عنوان مثال در منطقه ۶ شهرداری قم که  حدود ۲۰۰ هزار نفر ساکن هستند یک مجموعه ورزشی آبی وجود ندارد، در حالی که بخش‌هایی هستند که دست کم دارای ۱۰ مجموعه ورزشی آبی هستند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار