رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
  • کد خبر : 1177
  • چاپ خبر : زمانی که ۲۰ ساله بودم در دریاچه ارومیه شنا می‌کردم/اصفهان را تبریز آباد کرد/تراکتور عشق است!

بهروز خاماچی، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز و ۸۰ ساله است، در سال ۱۳۲۱ که به گفته خودش اوج جنگ جهانی دوم بود، آموختن علم و دانش را شروع کرده است، در رشته‌ی جغرافیا مدرک فوق لیسانس گرفته و در سال ۱۳۴۱ به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شده و اکنون بعد از ۵۳ سال هنوز هم در عرصه‌ی آموزگاری، گردشگری، نویسندگی و معرفی آثار و ارزش‌های تبریز فعالیت دارد.

به گزارش شورانیوز به نقل از آناج، بهروز خاماچی، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز و ۸۰ ساله است، در سال ۱۳۲۱ که به گفته خودش اوج جنگ جهانی دوم بود، آموختن علم و دانش را شروع کرده است، در رشته‌ی جغرافیا مدرک فوق لیسانس گرفته و در سال ۱۳۴۱ به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شده و اکنون بعد از ۵۳ سال هنوز هم در عرصه‌ی آموزگاری، گردشگری، نویسندگی و معرفی آثار و ارزش‌های تبریز فعالیت دارد. به منظور پی بردن به تاریخ و مشکلات گردشگری آذربایجان گفتگویی با وی داشتیم که متن کلی آن به شرح ذیل است:

 اصفهان را تبریز آباد کرد/زمانی که تبریز شهر بود، تهران روستایی بیش نبود!

سوال: دلیل اینکه تبریز از نظر گردشگری و جذب توریست از دیگر شهرهای کشور عقب مانده چیست؟!

مسولین کشوری هرچقدر به اصفهان و شیراز توجه کردند از تبریز فاصله گرفتند، توریست‌ها به ایران می‌آمدند ولی اداره جهانگردی روی شهر اولین‌ها را به گردشگران خارجی نشان نمی‌داد. همین اصفهان را تبریزی‌ها آباد کردند، در تاریخ داریم وقتی شاه عباس به اصفهان سفر می‌کرد با خود پانصد معمار برده بود تا در اصفهان بناهای متعددی احداث کنند. یا همین تهران و مشهد زمانی روستا بودند که به تدریج توسعه یافتند اما تبریز از همان ابتدا به علت موقعیت جغرافیایی ناب خود که به چهارراه بین‌المللی شهرت یافته بود شهر نامیده شده است.

تبریز قدمتی ۴ هزار ساله دارد که ۱۹ بار در آن زلزله رخ داده و آخرین آن مربوط به سال ۱۱۹۳ می‌باشد، لازم است بگویم در این زلزله‌ها تمامی آثار تاریخی تبریز از بین رفت؛ از طرفی دیگر جنگ‌هایی که تبریز در آن زیر پا مانده است را هیچگاه اصفهان و شیراز ندیده‌اند چراکه تبریز مرکز برخورد اقوام ماد، آشور، کاسی‌‎لار، مالالار و دیگر اقوام بوده است که برخی‌ها را نیز آریایی می‌نامیم که به آذربایجان آمدند و حکومت ماد را تشکیل دادند.

تبریز شهری است که تمام احوالات تاریخی را در آن می‌توان مشاهده کرد و از نظر باستان‌شناسی ماورای تخت جمشید و پاسارگاد است. این را از سخنان گردشگران بزرگی که در طول تاریخ به شهرمان سفر کرده‌اند می‌توان فهمید؛ در هیچ جای دنیا مکانی مثل مقبره الشعرا نیست که در آن ۴۵۰ شاعر نامدار دفن شده باشند.

اداره جهانگردی تبریز را به فراموشی سپرده است

سوال: شهرداری و شورای شهر چه اقداماتی را در جهت توسعه جذب توریست انجام داده است؟!

تبلیغات در عرصه‌ی گردشگری نقش مهمی را ایفا می‌کند که تا به امروز ما از آن غافل بودیم، شما اگر به هتل‌های تهران و اصفهان بروید عکسی از جاذبه‌های گردشگری تبریز نمی‌بینید ولی در هتل‌های ما عکس مناطق گردشگری دیگر شهرها وجود دارد، سازمان جهانگردی عکس‌های مناطق دیدنی تبریز را به مراکز عمومی و خصوصی ارسال نمی‌‎کند و دلیل آن نامشخص می‌باشد و این درحالی است که آذربایجان پر از جاذبه‌های گردشگری است. در همین راستا شهرداری تبلیغات خود را در جهت معرفی تبریز افزایش داده است که در آینده آثار آن را مشاهده خواهیم کرد. نباید از این امر غافل شد که صنعت توریست تاثیر زیادی در رشد اقتصاد و کاهش بیکاری دارد و برخلاف دیگر صنایع آلودگی محیط زیست را به همراه ندارد.

 مردم تبریز با وقار هستند؛ این جمله را یک فارس گفت!

از طرفی دیگر پاکیزگی، غذاها، هتل‌ها، سوغاتی،صنایع دستی و مهمان‌نوازی مردم تبریز مثال زدنی است، اخیرا یک فارس به بنده گفت زنان تبریزی باعفت و مردانشان باوقار هستند. لازم است بگویم در سال جاری یکی از اهداف شورا توجه به گردشگری است که نشانه‌های آن را از همان ابتدای فروردین ماه مشاهده کردیم، در سال جاری مسافران مشکل اسکان نداشتند و درب مدارس با تمامی امکانات به روی آنان باز بود، علاوه بر آن تورهای گردشگری رایگان و تاکسی از من بپرس به منظور راهنمایی مسافران نوروزی تدارک دیده شده بود.

مسئولین کشوری تبعیض قائل نشوند!

سوال: درخواستتان از مسئولین کشوری در این باره چیست؟!

صراحتا می‌گویم، بنده انتظار ندارم مسئولین بین آذربایجان و دیگر استانها فرقی قائل شوند، راه‌های ورزقان، سراب، اهر و هشترود قتلگاه است،طرح خط راه‌آهن تبریز-میانه چندین سال که معلق مانده ولی آنطرف رئیس جمهور فعلی قطار برقی اصفهان را افتتاح می‌کند. مگر اشکالی دارد مانند آن را در تبریز هم احداث کنند؟! چه عاملی باعث شده نسبت به آذربایجان کم لطفی شود؟!مگر ما در استقلال ایران نقش نداشتیم؟!

زمانی که ۲۰ ساله بودم در دریاچه ارومیه شنا می‌کردم

سوال: به عنوان یک جغرافی‌دان علت خشک شدن دریاچه ارومیه را در چه می‌دانید؟!

آب دریاچه ارومیه از خودش می‌جوشد و علت اصلی خشک شدن آن چاه‌های غیرمجاز اطراف آن هستند، اکنون زمان غرقابی نیست که به خاطر ۳ درخت کلی آب را هدر دهیم، ما مشکل کمبود آب داریم و بهترین راهکار جلوگیری از برداشت آب از چاه‌ها و نهادینه کردن آبیاری قطره‌ای است. تاکنون سمینار، جلسه و همایش‌های مختلفی برگزار شده ولی نتیجه‌ای در بر نداشته است؛ آیا این همه مهندس و کارشناسی نمی‌توانند راه‌حلی برای دریاچه ارومیه پیدا کنند؟! متاسفانه نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی به طور جدی پیگیر این موضوع نیستند و فقط شعار و حرف است.

زمانی که جوانی ۲۰ ساله بودم در دریاچه ارومیه شنا می‌کردم و در کنار ایستگاه راه‌آهن از زمین آب شیرین می‌جوشید که در آن نیز استحمام می‌کردم اما اکنون از هیچکدام خبری نیست.

هرچه فساد است از بی‌پولی به بار می‌آید

سوال: اقتصاد آذربایجان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟!

موقعیت جغرافیایی و پتانسیل آذربایجان به خصوص تبریز برای افزایش درآمدهای پایدار و رونق اقتصادی بی‌نظیر است، در همین راستا نیز شهرداری تبریز در جذب سرمایه‌گذار خارجی بسیار خوب عمل کرده است که نمونه‌ی آن هتل لاله می‌باشد، برای سال جاری قصد داریم پروژه‌های مشارکتی خود را افزایش داده و با دیگر کشورها تبادل سرمایه کنیم. هرچه فساد اجتماعی و اخلاقی است از بی‌پولی و بیکاری نشأت می‌گیرد.

 دخترم را از دست دادم

سوال: در چند سالگی ازدواج کردید؟!

۲۹ سالم بود که ازدواج کردم، اولین فرزندم دختر بود که در جوانی به علت بیماری درگذشت، اکنون دو پسر دارم که یکی پزشک و دیگری مهندس است. همسرم نیز در قید حیات است و هنوز هم در خانه‌ای زندگی می‌کنم که در آن به دنیا آمدم.

من با شام دادن عضو شورا نشدم!

سوال: در دوره‌ی بعدی شورا حضور خواهید داشت؟!

در دوره‌ی اول شورا بنده کاندید شدم ولی رای چشمگیری نیاوردم و به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدم اما در دوره‌های بعدی حضور داشتم و رای زیادی هم آوردم، در اینجا لازم است بگویم بنده در زمان انتخابات هزینه‌ی زیادی نکردم و مثل بعضی‌ افراد یک شبه ۵ میلیون خرج شام برای جمع آوری رای نکردم. اگر عمر کنم در دوره‌ی بعدی نیز شرکت می‌کنم.

شهر من تبریز، بهترین کتابم بود

سوال: برنامه‌تان برای آینده چیست؟!

طبق معمول به کتاب نوشتن در باره‌ی تبریز و آذربایجان ادامه می‎‌دهم تا جوانان را با فرهنگ و تاریخ این شهر گرانبها آشنا کنم، در این زمینه تابه حال در اوقات فراغت خود ۴۵ کتاب نوشتم که از میان آنها کتاب “شهر من تبریز” به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

 دستی که دست دوست نگیرد بریده باد!

سوال: در طول ۸۰ سال زندگی، آرزویی داشته‌اید که به آن نرسیده باشید؟!

خداوند را شاکرم، بنده از خدا مال و ثروت نخواستم و فقط زندگی باشرف و آبرو خواستم، در طول عمرم به آن نیز رسیدم. همین که چهره‌ی خوبی بین مردم دارم برایم خیلی با ارزش است؛ آرزویم خدمت و کار خیر بود.

دستی که دست دوست نگیرد بریده باد/خداست یار کسانی که یار یکدیگرند

ز روی صدق و صفا غم گسار یکدیگرند/حاصل عمر دو چیز است نیکی و ثواب

از این دو درگذری…/کل من علیها فانی…!

زندگی شیرین است

سوال: تلخ و شیرین‌تر اتفاقی که در سال گذشته تجربه کردید چه بود؟!

زندگی فراز و نشیب زیاد دارد، هر از گاهی تلخی پیش می‌آید ولی در کل زندگی شیرین است. زمانی که پروژه‌های متعددی در شهر اجرا می‌شد احساس شیرینی داشتم، خوشحال بودم که تبریزم در حال توسعه و روبه آبادانی است.

افترا می‌زنند تبریز را بدنام کنند!

سوال: می‌گویند تبریزی‌ها آدرس را به میهمانان اشتباه می‌دهند، قبول دارید؟!

اصلا اینطور نیست، بنده ۷ سال است که در تبریز به متقاضیان اخذ کارت شهری در تاکسیرانی، تبریز شناسی تدریس می‌کنم تا تمام نقاط شهرمان را بشناسند. میهمان‌نوازی تبریز در کل ایران ورد زبان خاص و عام است و کسانی که اشتباه آدرس می‌دهند یا از روی جهل است و یا اینکه از اهالی این شهر نیستند. صریحا می‌گویم این‌ها همه افترا است، می‌خواهند تبریز را بدنام کنند.

اخیرا سفری به مشهد داشتم، مردی میانسال جلوی مغازه‌ای ایستاده بود، از وی آدرس درمانگاه امام رضا را خواستم، با لهجه‌ای مشهدی گفت: ” مودونم نوموگم”!!!

اولین عیدی را به همدمم دادم

سوال: اولین عیدی را امسال به چه کسی دادید؟!

اولین عیدی را به یار زندگیم دادم که مبلغ آن ۲۰۰ هزارتومان بود، در زمان تحویل سال نیز فرزندان و نوه‌هایم کنارم بودند که به هرکدام از آنها ۱۰۰ هزار تومان عیدی دادم.

از آذربایجان بیرون نمی‌روم!/بنیانگذار تهران آذربایجان است/تراکتور عشق است

سوال: ۱۳ بدر کجا تشریف دارید؟!

خواهرزاده‌ام در باغ شخصی خود ما را به صرف کوفته تبریزی دعوت کرده و روز طبیعت آنجا هستیم.

سوال: اگر روزی بگویند نباید در تبریز بمانی کجا میروید؟!

از آذربایجان بیرون نمی‌روم، تبریز نشد می‌روم کلیبر، شبستر و یا دیگر شهرهای آذربایجان ولی پایم را از آذربایجان بیرون نمی‌گذارم!

سوال: فارس‌ها ما را دوست ندارند یا ما آنها را؟!

مشکل از فارس است که ترک را تحویل نمی‌گیرد، بنیانگذار تهران آذربایجان است و در حال حاظر نیز تمامی بازاریان، اصناف و نصف پزشکان این شهر آذربایجانی هستند، ما جز خدمت کار دیگری برای تهران نکردیم!

 

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار