رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
  • کد خبر : 11756
  • چاپ خبر : در بازسازی بافت‌های فرسوده عملکرد خوبی نداشته‌ایم

 رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی مشهد گفت: احیای تنها بازار سنتی فرش مشهد به زنده‌سازی هویت تاریخی این شهر کمک می‌کند.

به گزارش شورانیوز ، هادی مهدی نیا امروز در همایش آموزه های احیا و مرمت در هویت شهری، مرمت و احیای بازار فرش مشهد در کتابخانه قلم بیان کرد: قبل از ورود اسلام به ایران، شهرها از دو بخش شارستان و کهن دژ تشکیل می شد که شامل بخش حکومتی و بافت شهر بود.

وی گفت: بعد از اسلام بخشی به نام «ربض» به ساختار شهر اضافه شد که مسجد جامع و بازار شهر را تشکیل می‌ داد که این نشان دهنده اهمیت بازار در معماری اسلامی است. با مدرنیته شدن، کالبد اصلی شهر را خیابان تشکیل داد که این امر باعث زوال برخی آثار تاریخی مانند بازارهای قدیمی چون بازار سرشور مشهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی مشهد بیان کرد: کافه، سینما، سالن تئاتر و… کارکرد هویت شهر را تغییر داد و امروز شاهدیم که بازارهای این دوران با گذشت زمان، فعالیتی در زمینه اجتماعی و سیاسی ندارد در حالی که در گذشته یکی از ارکان موثر در پیروزی انقلاب اسلامی همین بازارها بود.

وی با اشاره با اهمیت بازسازی و مرمت تنها بازار سنتی مشهد اظهار کرد: متاسفانه در بازسازی بافت‌های فرسوده عملکرد خوبی نداشته‌ایم که اگر این روند ادامه یابد، شاهد زوال بافت‌های فرسوده شهرمان خواهیم بود.

مهدی نیا ادامه داد: برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری در کمیسیون عمران شورای شهر، سازمان بازآفرینی شهری ایجاد شده که در نشست بعدی شورای شهر به تصویب خواهد رسید و با تاسیس این سازمان طی ۲ ماه آینده، بافت فرسوده متولی مشخصی پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی مشهد افزود: به همین منظور نیز در بودجه سال جاری شهرداری مشهد ۲۰ میلیارد ریال برای ۲۰ دفتر تسهیل گری در این شهر در نظر گرفته شده تا با فعالیت این دفاتر نوسازی بافت های فرسوده تسهیل شود.

وی این اقدامات را نقطه عطفی برای بازسازی بافت های فرسوده برشمرد و بیان کرد: از آنجا که اقبال به سمت زنده سازی هویت تاریخی مشهد است، امید می رود این اقدامات خلاء حوزه بازآفرینی بافت فرسوده مشهد را پر کند. بازار فرش مشهد نیز تنها بازار باقیمانده با سبک و سیاق سنتی در این شهر است که برای مرمت و احیای آن باید اقدام کرد.

بازار فرش مشهد در خیابان شهید اندرزگو و نزدیک به باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی قرار دارد که در زمان شاهرخ تیموری، همزمان با ساخت مسجد گوهرشاد ساخته شده و به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مساحت بافت فرسوده مشهد ۲۲۹۲ هکتار است که برای ۱۴۳۷ هکتار آن طرح نوسازی و بهسازی تصویب شده و پیشرفت فیزیکی نوسازی این بافت نیز حدود ۲۶ درصد است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار