رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
  • کد خبر : 11748
  • چاپ خبر : تورم امکان بهره‌برداری از پروژه مترو را با مشکل مواجه کرده

عضو شورای شهر کرج معتقد است فروش اوراق مشارکت برای تزریق بودجه به پروژه مترو بر حجم بدهی‌های شهرداری می‌افزاید و تورم امکان بهره‌برداری از این پروژه را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش شورانیوز ، غدیر مهدوی یکی از اعضای شورای شهر در خصوص مواردی که در چند سطر بالا بیان شد، گفت: مهم‌ترین اقدام برای یک شهر موضوع اختصاص سرمایه برای راه‌اندازی پروژه‌های راکد و غیرفعال است که در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شورا پیگیر آن هستیم.

وی بابیان اینکه ورود سرمایه به پروژه‌های شهری این کلان‌شهر باید از حوزه منابع خارج از سیستم شهرداری و با حمایت بخش خصوصی باشد، افزود: بودجه کنونی شهرداری کرج تنها پاسخگوی پرداخت مواردی ازجمله حقوق و دستمزد کارکنان و نیروهای اجرایی است و اعتبار کافی برای فعال کردن پروژه‌های راکد در حال حاضر در این سیستم وجود ندارد.

عضو شورای شهر کرج ادامه داد: مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری کرج منوط به این است که بابت این اقدامات به آن‌ها اعتماد کامل، امنیت و آرامش خیال تزریق شود و این شرایط هم در صورتی محقق می‌شود که شهرداری کرج در کنار شورای شهر مقتدرانه برای تغییر شرایط مالی حاضر این مجموعه اقدام کند.

وجود بی‌ثباتی و بی‌برنامگی در شهرداری کرج

مهدوی بابیان اینکه شهر کرج پروژه‌های جدی با پتانسیل‌های ویژه دارد، به عملیات عمرانی ادامه اتوبان همت اشاره کرد و گفت: این پروژه از حیث اقتصادی در دگرگون کردن چهره شهر کرج بسیار مهم است؛ زیرا در دو طرف این پروژه مهم می‌توان بهترین سرمایه‌گذاری‌ها را توسط بخش خصوصی اجرایی کرد.

وی با برشمردن اینکه یک سرمایه‌گذار در امور مشارکتی همیشه به دنبال بهترین بازدهی و کمترین ریسک و تنش اقتصادی است، گفت: اکنون بی‌ثباتی و بی‌برنامگی در سیستم شهرداری کرج وجود دارد و به همین دلیل با اقداماتی ازجمله فروش اوراق مشارکت برای تزریق بودجه به پروژه قطار شهری کرج موافق نیستم؛ زیرا تنها بر حجم بدهی‌های شهرداری می‌افزاید و از طرفی با توجه به تورم اخیر، امکان راه‌اندازی و بهره‌برداری از قطار شهری در میان‌مدت با این ارقام وجود ندارد.

عضو شورای شهر کرج ادامه داد: اوراق مشارکت زمانی برای یک پروژه توصیه می‌شود که در کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت به بهره‌برداری، سودآوری و یا بازدهی برسد و امکان جبران این هزینه هم میسر باشد.

وی بیان کرد: در شرایط مالی حال حاضر شهرداری کرج، استفاده از اوراق مشارکت به‌صرفه نیست به‌ویژه اینکه پروژه قطار شهری تا چند سال دیگر هنوز جای کار دارد و زمان بهره‌برداری از آن و رسیدن به فرصت‌های اقتصادی از طریق این پروژه در میان‌مدت امکان ندارد، از سویی اصل‌وفرع بدهی ناشی از اوراق مشارکت با بهره مرکب محاسبه می‌شود و بدهی انباشت شده بزرگی را بر شهرداری تحمیل می‌کند.

احداث یک کیلومتر قطار شهری حداقل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داردمهدوی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه حمل‌ونقل شهری کرج راه‌اندازی پروژه‌های دیگری ازجمله تراموا می‌توانست بسیار مفیدتر و زودبازده‌تر از پروژه قطار شهری یا مترو باشد، ادامه داد: تراموا را می‌توان در شهر کرج با حدود ده تا بیست درصد بودجه منظور شده برای قطار شهری راه‌اندازی کرد.

وی با توضیح اینکه زمینه راه‌اندازی تراموا در شهر کرج وجود دارد، تشریح کرد: احداث یک کیلومتر قطار شهری حداقل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما برای تراموا تنها حدود یک‌دهم این هزینه به بودجه نیاز داریم.

عضو شورای شهر کرج بابیان اینکه قطار شهری این کلان‌شهر از زیرزمین عبور داده‌شده است که هزینه اجرای آن بسیار بالا است، عنوان کرد: مسیر حرکت تراموا اما از روی زمین و از میان ماشین‌ها تعریف می‌شود و حتی مانند خط «بی. آر. تی» اتوبوس هم نیاز به تعیین و جداسازی مسیر مشخص ندارد.

راه‌اندازی ۲۰ کیلومتر خط تراموا در شهر کرج تنها حدود سه سال زمان‌بر استوی ادامه داد: سیستم تراموا آلودگی ندارد، به‌صرفه و اقتصادی است، امکان استفاده آن توسط معلولان وجود دارد و در جذب توریست نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد، خیلی از شهرهای دنیا هم از این سیستم حمل‌ونقل استفاده می‌کنند و گردشگران زیادی دارند.

مهدوی بابیان اینکه در خصوص اجرای این طرح پیشنهادهایی در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شورای شهر کرج مطرح‌شده است، بیان کرد: طبق نظر مشاور این طرح، راه‌اندازی ۲۰ کیلومتر خط تراموا در شهر کرج تنها حدود سه سال زمان‌بر است.

وی در پایان اشاره کرد: ازآنجاکه با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، نیازی به تزریق بودجه از سوی شهرداری کرج برای این پروژه مهم حمل‌ونقل شهری نیست، خیلی زود نیز به بهره‌برداری می‌رسد و به‌راحتی در میان‌مدت می‌توان از طریق آن به سودآوری رسید، پس این طرح کاملاً توجیه اقتصادی دارد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار