رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April
  • یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
  • کد خبر : 11709
  • چاپ خبر : در بازنگری طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل به دنبال تحقق حمل‌ونقل پایدار خواهیم بود

۳ سال پیش شهرداری برای رفع معضل ترافیک شهری با دانشگاه شیراز تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد تا در قالب طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک به موضوع رسیدگی شود اما این طرح تاکنون به پایان نرسیده است.

به گزارش شورانیوز ، یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر انتقاد شهروندان شیرازی را برانگیخته و بارها خواستار رسیدگی به آن بوده‌اند، مشکلات ترافیکی و حمل‌ونقل است. در سال‌های گذشته فقط در مرکز شهر ترافیک سنگین مشاهده می‌شد، اما این روزها ترافیک در بیشتر نقاط شهر دیده می‌شود.

۳ سال پیش شهرداری برای رفع این معضل شهری با دانشگاه شیراز تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد تا در قالب طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک به موضوع رسیدگی شود اما این طرح تاکنون به پایان نرسیده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز می‌گوید: با وجود اینکه طرح جامع ترافیک شیراز در زمان تصدی شهردار سابق و در دور چهارم شورای شهر منعقد شد، اما مطالعات آن مسکوت مانده بود. نواب قائدی می‌افزاید: ضمن بررسی مجدد از آن‌ها خواسته شد به دلیل این‌که مبلغ قابل‌ توجهی از شهرداری دریافت کرده‌اند، طرح را تکمیل کنند.

وی با اعلام این‌که در حال حاضر طرح جامع مطالعاتی حمل‌ونقل ترافیکی شیراز به قوت خود باقی‌ است، بیان می‌کند: بر اساس گفته متولیان، قرار است این طرح تا پایان سال به اتمام برسد.

این عضو شورای شهر با تأکید بر این‌که دانشگاه برای انجام این طرح چندان تجربه‌ای ندارد، می‌گوید: مسئولان مرکز حمل‌ونقل ترافیک و دانشگاه شیراز مبلغ دیگری را برای ادامه این طرح از شورا طلب کرده‌اند که بنا بر تصمیم اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک قرار است در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی شود.

در همان سال‌های ابتدای این طرح رئیس مرکز مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز در نشست خبری خود  با اعلام این‌که در بازنگری طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شیراز به دنبال تحقق حمل‌ونقل پایدار خواهیم بود،گفته است: افزایش بزرگراه‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت مشکل ترافیک برخی مناطق را حل کند، اما باید با چشم‌انداز بلندمدت به مقوله حمل‌ونقل و ترافیک توجه شود.

قاسم حبیب آگهی درباره فعالیت مرکز مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک دانشگاه افزوده است: ارزش قرارداد این مرکز با شهرداری شیراز در راستای بازنگری طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شیراز بالغ‌ بر ۳۵ میلیارد ریال است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز که در اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ مدت قرارداد اجرای بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شیراز را ۳۰ ماه اعلام کرده بود.

قائدی می‌افزاید: با توجه به اهمیت برنامه محوری در دستیابی به اهداف تعیین‌شده، این کمیسیون نسبت بررسی برنامه جامع عملیاتی سال ۹۷ حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بر مبنای بودجه شهرداری و طرح‌های بالادستی اقدام کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز از کنترل سه‌ماهه میزان پیشرفت برنامه‌های ارائه‌شده از سوی معاونت حمل‌ونقل شهرداری توسط کمیسیون مربوطه اشاره و اضافه می‌کند: به‌منظور جلوگیری از ورود وسایل نقلیه باربر سنگین به داخل شهر و ترافیک ناشی از آن مقرر شده توقفگاه ماشین‌های سنگین در محورهای ورودی شهر باشد.

قائدی ادامه می‌دهد: در راستای اجرای این طرح سازمان حمل‌ونقل نسبت به اختصاص زمین مناسب در ورودی شرق شیراز اقدام کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز که اعتقاد دارد صنعت حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد دارد و حمل‌ونقل درون‌شهری بر بهبود وضعیت اقتصادی شهرها تأثیرگذار است، می‌گوید: امروز شیراز با چالش‌های ترافیکی متعددی روبرو است و حل این مشکلات به برنامه‌ریزی علمی و سرمایه‌گذاری اثربخش نیاز دارد.

قائدی وضعیت کمربندی‌های این کلان‌شهر را تأسف‌بار توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: هرروز شاهد وقوع حوادث رانندگی در کمربندی‌های شیراز هستیم؛ حوادثی که منجر به فوت یا مصدومیت می‌شود.

وی آمار تصادف‌های درون‌شهری و قربانیان این حوادث را غیرقابل‌قبول می‌داند و می‌افزاید: هرسال ۱۵۰ شهروند براثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند که این امر بیانگر بیماری ترافیکی در شیراز است.

این عضو شورا معتقد است استفاده از فنّاوری در بهسازی معابر، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین سیاست‌هایی است که شورای پنجم و شهرداری برای حل مشکلات ترافیک دنبال می‌کنند.

وی بر اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تأکید می‌کند و می‌گوید: شیراز نیازمند توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که در چند سال گذشته مغفول مانده و باید ۱۸۰ اتوبوس خریداری‌شده هرچه سریع‌تر وارد ناوگان شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز می‌گوید: استفاده از فنّاوری در بهسازی معابر، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین سیاست‌هایی است که شورای پنجم و شهرداری برای حل مشکلات ترافیک دنبال می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار