رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
  • کد خبر : 11440
  • چاپ خبر : اقتصاد کلنگی تهران باید به سمت اقتصاد نوین و دانش بنیان برود

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهر تهران گفت: اقتصاد کلنگی تهران باید به سمت اقتصاد نوین و دانش بنیان برود و در حوزه مالیه نیازمند روش و نگاه تازه هستیم.

به گزارش شورانیوز: حجت الله میرزایی در جلسه هم ا ندیشی نخبگان شهری با بیان اینکه روند تدوین برنامه ۵ ساله سوم از آذر ۹۶ آغاز شد گفت: در گام نخست ما به مسئله شناسی شهر تهران پرداختیم تا به تصویر روشنی از وضعیت شهر برسیم و مشکلات و نیازهای پایتخت را اولویت بندی کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهر تهران افزود: طی این ۸ ماه فعالیت هایی متعددی انجام شد و در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین برنامه سوم هستیم. در این فرآیند طولانی پژوهش های زیادی انجام شد. هم اندیشی با نخبگان، مصاحبه های عمیق با کارشناسان و غیره.

وی با اشاره به فرآیند مسئله شناسی شهر تهران، یادآور شد: در این مرحله ما به آسیب شناسی وضع موجود، پیمایش نظرات شهروندان و دیدگاه های مدیران و صاحب نظران پرداختیم. بازخوانی اسناد بالادستی که انعکاس دهنده نگاه قانونگذاران و سیاستگذاران گذشته شهر تهران بود نیز بخشی از مراحل تدوین برنامه ۵ ساله سوم است.

میرزایی با بیان اینکه شهروندان تهرانی، آلودگی هوا و ترافیک از مهمترین مسائل شان بود، تصریح کرد: فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب، جمعیت زیاد، بی تفاوتی مردم نسبت به یکدیگر، آسیب پذیری در برابر زلزله از دیگر مواردی بود که شهروندان به آن اهمیت می دادند همچنین اولویت ها از نگاه مدیران و کارشناسان شهری نیز مورد ارزیابی قرار گرفت که از نگاه مدیران نیز، آسیب های اجتماعی، کیفیت پائین محیط زیست، اسکان غیر رسمی، حجم بالای ترافیک و عدالت فضایی از مسائل نخست شهر تهران بود که مشخص می شود در نگاه مدیران و مردم به مسائل و نیازهای شهر تهران یکسان است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرتهران با اشاره به اینکه از اولویت ها و مسائل کلیدی که برای تدوین برنامه سوم از سوی شورای شهر به تصویب رسیده، مسائل اجتماعی، فرهنگی، فضایی و کالبدی، حمل و نقل، اقتصاد شهری و حکمرانی شهرداری بود، خاطرنشان کرد: موضوع مالیه ناکارآمد یکی از موضوعات مهمی است که ما در برنامه پنج ساله به آن توجه کردیم. نیاز داریم این اقتصاد کلنگی به یک اقتصاد نوین و دانش بنیان تغییر کند. ۳۰ سال است که این اقتصاد سنتی و غیرپویا، شهرداری را که یک سازمان نسبتاً مشارکتی است به یک سازمان منفعل و غیرمشارکتی تبدیل کرده است. بنابراین باید به سمت روش های نوین در این حوزه برویم.

وی از تدوین ۳۱ سند پشتیبان در جریان تدوین برنامه ۵ ساله سوم خبر داد و گفت: برای نخستین بار جدول داده ستانده شهرداری تهران تهیه شد و همچنین برنامه ۵ ساله دوم نیز مورد آسیب شناسی قرار گرفت. تحلیل اقتصاد کلان شهر تهران، آسیب شناسی نظام حکمرانی شهرداری، تحلیل فقر و نابرابری در شهر تهران و … از دیگر پروژه هایی بود که برای تدوین برنامه ۵ ساله انجام شد.

میرزایی با بیان اینکه یکی از تلاش های ما در برنامه ۵ ساله سوم ارتقاء جایگاه تهران در میان کلانشهرهای دنیاست، خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران در حوزه زیست پذیری جهانی از بین ۱۴۰ کشور جایگاه ۱۲۷ و در حوزه شهرهای ایمن از بین ۶۰ شهر، جایگاه ۵۲ و از میان شهرهای برتر از میان ۶۰ شهر جایگاه ۶۰ و از میان شهرهای جهانی از میان ۱۲۸ جایگاه ۹۶ از جایگاه رقابت پذیری شهرهای جهان از میان ۱۲۰ شهر جایگاه ۱۲۰ در بخش نوآوری شهری از میان ۵۰۰ جایگاه ۴۲۳ و از لحاظ کیفیت زندگی از میان ۲۳۱ شهر تحت پوشش جایگاه ۱۹۹ را داراست که در این برنامه تلاش شده شاخص های بین المللی تهران را ارتقاء دهیم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار