رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April
  • یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
  • کد خبر : 11326
  • چاپ خبر : سه مطالبه شهردار مشهد

شهردار مشهد مقدس گفت: تقاضا داریم تا از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی برای طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر و خطوط مترو مشهد اختصاص یافته و دولت، تعهد بازپرداخت خود از اصل و سود اوراق مشارکت منتشر شده برای قطارشهری مشهد را به ۸۰ درصد افزایش دهد.

به گزارش  شورانیوز از مشهد ،  تقی‌زاده خامسی در نشست مشترک با رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که با همراهی رییس و تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: سالیانه ۲۷ میلیون نفر در قالب زایر و گردشگر به مشهد مقدس سفر می‌کنند که تنها در بعضی ایام سال مانند دهه آخر صفر، چهار میلیون و۷۰۰ هزار نفر طی سه روز به این شهر سفر کردند یعنی یک و نیم برابر مجاوران، مشهد پذیرای زایرین بوده است.
وی ادامه داد: همه کسانی که به مشهد سفر کرده و این حجم زائران و مسافران را می‌بینند به واسطه علاقه زیادشان به این شهر، مشکلات این شهر را دیده و بیان می‌کنند، اما وقتی رخت سفر از این شهر بر می‌بندند دیگر مسائل این شهر و وعده‌هایی را که برای پیگیری حل آن داده‌اند را فراموش می‌کنند. بعد ما می‌مانیم و اعتبارات استان که تنها برای جمعیت سه و نیم میلیون نفری شهر مشهد در نظر گرفته شده و در ان حرفی از جمعیت چند ده میلیونی زائران و نیازهای آنان به میان نیامده است.
ثبت طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر در کتاب رکوردهای گینس !؟
شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه شهرداری یک سازمان وظیفه‌مند است، افزود: در شهر مشهد دو پروژه داریم که اگر کمک و همکاری دولت نباشد، هیچ پیشرفتی حاصل نشده و وضعیت همان است که امروز در بازدید مشاهده کردید. بنده ۲۲ سال پیش که معاون عمرانی استاندار بودم طرح پیرامون حرم مطهر را امضا کردم.
تقی‌زاده خامسی خاطرنشان ساخت: امروز این طرح فقط ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد یعنی سالی ۲ درصد پیشرفت کار بوده است که از این حیث می‌توان این پروژه را در گینس ثبت کرد. با اینکه همه به این پروژه و این شهر و امام رضا(ع) عنایت دارند اما وضعیت پروژه نامطلوب است. من هم می‌توانم در چهار سالی که هستم همین روند را ادامه دهم که تا پایان ۴ سال آینده ۷-۸ درصدی به پیشرفت فیزیکی طرح افزوده شود و این پروژه یک طرح ۵۰ – ۶۰ ساله شود.
بر زمین ماندن دو پروژه طرح اطراف حرم و مترو با وضعیت درآمدی فعلی شهرداری
وی خطاب به رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از شما تقاضا دارم به این موضوع عنایت خاصی داشته باشید. همه ما به امام رضا(ع) ارادتمندیم ولی این پروژه با این وضعیت در شان امام رضا(ع) نیست. راه‌های قانونی نیز برای این کار و کمک به طرح وجود دارد.
شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه اوراقی برای این طرح فروخته شده است و سررسید شده است که در حال حاضر رقم بدهی شهرداری مشهد در این حوزه به ۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد، بیان داشت: شهرداری در دو پروژه یعنی طرح پیرامون حرم مطهر و مترو دیگر نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد. شهرداری مشهد در گذشته از طریق فروش تراکم و عمدتا تخلفات ساختمانی گذران اوضاع می کرد. بنده میلی به ادامه آن روند ندارم. با این اوضاع درآمدی عملا این دو پروژه، روی زمین می‌ماند.
درخواست افزایش ۸۰ درصدی تعهد دولت برای باز پرداخت اصل و سود اوراق مشارکت مترو مشهد
تقی‌زاده خامسی با تاکید بر اینکه این دو پروژه عنایت خاص دولت و مجلس را می‌طلبد، گفت: در حال حاضر دولت تعهد پرداخت ۵۰ درصد از اصل و سود اوراق مشارکت منتشر شده برای خطوط قطار شهری در شهرها را می‌پذیرد که این در همه شهرهای کشور یکسان است.
وی افزود: ما تقاضا داریم تا این رقم برای شهرداری مشهد به ۸۰ درصد از اصل و سود افزایش یابد و رقم تعهد شده توسط دولت نیز به موقع پرداخت شود زیرا در حال حاضر پرداخت سود، به موقع و در سررسید انجام نمی‌شود، بنابراین به علت عدم پرداخت به موقع سهم دولت، شهرداری مشهد در لیست سیاه بانکی قرار می‌گیرد چون ما متعهد با بانک‌ها بوده و دولت متعهد به شهرداری می‌باشد.
وصول مطالبات ۲۵۰۰ میلیاردی شهرداری از دولت با اسناد خزانه
تقی‌زاده خامسی خاطرنشان ساخت: موضوع بعدی به طلب شهرداری‌ها از دولت و دستگاه‌های دولتی اختصاص دارد. شهرداری مشهد ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است و ما حاضریم همانند قم، اسناد خزانه هم بابت این طلب دریافت کنیم تا بتوانیم با دریافت این مبلغ پروژه‌هایی را در شهر مشهد با اجرا بگذاریم.
وی تصریح کرد: مشهد یک شهر ملی و بین‌المللی است و زائران خارجی و حتی زائر عربستانی زیادی دارد. هر شهروند ایرانی نیز هر سه سال یکبار به شهر مشهد سفر می‌کند. پس درخواست داریم ما را هم مثل تهران ببینید که تا مشکلی برای این شهر پیش می‌آید همه برای حل آن پیشقدم می‌شوند. اینجا هم شهری است که محل رفت و آمد همه ایرانیان و زائران خارجی بسیاری است اگر بی سر و سامان باشد، چهره نظام آسیب میبیند. خواهش می‌کنیم به صورت ویژه از درخواست‌های در جلسات مختلف دفاع کنید.
جای شهرداری و شهرسازی عوض شده است
شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه شهرداری مشهد در حال حاضر ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم به پیمانکاران خرد بدهکار است، ادامه داد: در شهرداری مشهد دو آلبوم بودجه شامل بودجه نقدی و بودجه اقتصادی تنطیم می‌شود. ۲۷۰۰ میلیارد تومان بودجه درآمدی بوده است و ۵ هزار میلیارد تومان هم مربوط به بودجه اقتصادی بوده که از محل واگذاری زمین و پروانه و مشارکت بوده که امسال چیزی از این محل تا کنون عاید شهرداری مشهد نشده است.
تقی‌زاده خامسی بیان داشت: همانگونه که از نامش بر می‌آید شهرداری باید شهر را اداره کند و نگه دارد و شهرسازی باید شهر را بسازد اما متاسفانه جای این دو عوض شده است.
دست از سرِ شهرداری مشهد بردارید!
وی افزود: ما می‌گوییم وزارت مسکن و شهرسازی محترم لطفا دست از سرِ ما بردار. مگر عقل شما بیشتر از ما می‌رسد. سالی دوبار به مشهد آمده و بعد برای مشهد تصمیم‌گیری می‌کنید، مصوبه‌ای گذرانده و همه را بیچاره می‌کنید.
شهردار مشهد مقدس عنوان کرد: شهرداری مشهد بدهی خود را به بانک تجارت به مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با ملک تهاتر نموده است که شامل چند ساختمان بالاتر از ۲۰ طبقه در طرح اطراف حرم مطهر را شامل می‌شود اما در طرح جدید ابلاغی تعداد طبقات این ساختمان‌ها به ۶ طبقه کاهش یافته است، حال بانک درخواست فسخ تهاتر را دارد.
صرفه و صلاح شهر را شهردار بهتر از دیگران می‌داند
تقی‌زاده خامسی گفت: از سویی دیگر ما قرارداد بسته و مجوز ساخت و ساز صادر می‌کنیم ولی از آن طرف دستگاه نظارتی کار را متوقف می‌کند و می‌گوید این پروژه به صرفه و صلاح شهرداری نیست. شورای شهر، شهردار را انتخاب کرده‌اند که صرفه و صلاح شهر و شهرداری را مشخص کند.
وی با بیان این مطلب که طبق قانون نباید دیوان محاسبات در شهرداری استقرار داشته باشد ولی در شهرداری مشهد نمایندگان این دیوان استقرار دارند، بیان داشت: ما نمی دانیم شهر چند تا صاحب دارد.
برگزاری نشست فصلی شهردار مشهد با کمیسیون عمران مجلس
تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه با وجود این دخالت‌ها، پس شورای شهر چکاره است؟!، افزود: روز به روز از اختیارات شورای شهر و شهرداری کاسته شده و به سمت دولت و سیستم‌های نظارتی می‌برند. ما را رها کنند، هیچ هم به ما ندهند و اجازه دهند که شهر را اداره کنیم. آن وقت ببینند شهر چگونه اداره می‌شود.
وی در پایان در مورد نتایج این نشست نیز گفت: مقرر شد در پایان هر فصل نشستی با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی داشته باشیم تا هم مصوبات قبلی را پیگیری کرده و هم تصمیمات جدید اتخاذ نماییم.
طرح نوسازی اطراف حرم مطهر، هفته آینده بازنگری می‌شود
تقی‌زاده خامسی افزود: در مورد بازنگری طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر نیز آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفتند که جلسه‌ای برگزار شود البته این مهم تا کنون محقق نشده است ، اگر جلسه هفته آینده برگزار نشد توسط ریاست کمیسیون عمران پیگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه تفویض اختیارات به مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر نیز باید از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود، اظهار داشت: سومین موضوع نیز کمک از صندوق توسعه ملی می‌باشد که البته در ماه‌های اخیر کمک‌های ریالی این صندوق قطع شده است. جذب این کمک نیازمند پروژه و قانون خاص می‌باشد که باید پیگیری شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار