رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
  • کد خبر : 10956
  • چاپ خبر : وحدت مدیریت در بافت های ناکارآمد شهر قم وجود ندارد

شهردار قم در پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این که وحدت مدیریت در بافت های ناکارآمد شهر قم وجود ندارد گفت: متولی ساماندهی بافت های ناکارآمد در این شهر مشخص نیست.

به گزارش شورانیوز از قم ، سید مرتضی سقائیان نژاد اظهار داشت: برای ساماندهی وضعیت بافت های ناکارآمد قم نیازمند متولی مشخص، جذب بودجه های کلان و امکانات مناسب هستیم.
وی افزود: باید با فراهم سازی شرایط و ارائه تسهیلات لازم، از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت های تاریخی و فرسوده استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: برای ساماندهی بافت های فرسوده نیازمند همکاری نهادهای مختلف از جمله بنیاد مسکن هستیم.
بیش از ۶۹۷ هزار و ۳۲۰ تن از جمعیت شهر قم معادل حدود ۷۰ درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند.
مجموع کل مساحت شهر قم ۱۲ هزار و ۹۳۹ هکتار است که چهار هزار و ۱۳۳ هکتار از این شهر شامل این پنج گونه بافت می باشد.

** رویکرد دولت، احیای بافت های فرسوده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در این جلسه گفت: رویکرد دولت احیای بافت های فرسوده است و در این زمینه سیاست گذاری هایی ارائه کرده است.
حسن صبوری با بیان این که اولویت طرح های شهرسازی در قم ساماندهی بافت های فرسوده است گفت: سیاست گذاری های شهر قم توسعه فیزیکی شهر در مناطق مختلف شهر به ویژه پردیسان به علت مهاجرت زیاد بوده است.
وی ادامه داد: محدودیت منابع مالی در استان باعث شد تا با غفلت از بافت های تاریخی قم که بومی های اصلی شهر در آن منطقه سکونت داشته اند شاهد مشکلات اجتماعی باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی قم از فعالیت ستاد بازآفرینی استان خبر داد و گفت: این ستاد از یک سال گذشته در قم تشکیل شده است و در آن برنامه پنج ساله استان قم مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسید.
وی بیان داشت: طرح پنج ساله استان قم قابل ارائه به ستاد بازآفرینی ملی است که می تواند به عنوان الگو در کشور اجرایی شود، چراکه در این طرح توجه ویژه ای به بافت های فرسوده شده است.
وی تاکید کرد: در این زمینه برنامه اقدام مشترک با تعامل شهرداری قم تهیه شده است تا طرح های پنج ساله را بتوانیم اجرایی کنیم، در همین راستا نیازمند تخصیص اعتبارهای ملی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم.
وی همچنین به تعیین تکلیف اراضی قم که زیر دکل های برق فشار قوی قرار دارد اشاره کرد و گفت: ۳۲ هکتار از زمین های منطقه ۲ شهر قم زیر دکل های برق فشار قوی قرار دارد و املاکی که در این اراضی ساخته شده باید تملک شود، این در حالی است که هنوز طرحی در این زمینه اجرایی نشده است.
وی همچنین گفت: وضعیت ۴۸ هکتار از اراضی اطراف حرم حضرت معصومه(س) برای ساماندهی بافت تاریخی و توسعه ایستگاه راه آهن مشخص شده است تا با همکاری نهادهای مربوطه اجرایی شود.

** رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با بیان این که جوامع بشری و حکومت های اسلامی در جهت جلوگیری از کشتار مردم مسلمان میانمار تلاش کنند گفت: اعضای این شورا با ابراز تاسف از وضعیت مسلمانان میانمار، قتل عام آنها را محکوم می کنند.
در پی حملات ۲۵ اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم ۴۰۰ تن کشته شدند و نزدیک به ۱۲۵ هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
دولت میانمار اعلام کرده که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.
عبدالله جلالی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که خدمات در جامعه باید رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد گفت: بهبود کیفیت خدمات در همه زمینه ها مورد توجه شورای اسلامی و شهرداری قم است، ضمن این که همکاری و مشارکت مردم در خدمات رسانی بهتر نقش موثری را ایفا می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از موارد مردم با وظایف شهری خود آشنایی ندارند و رفتارهایی هماهند ریختن زباله در سطح شهر و استفاده نادرست از فضاهای سبزی شهری منجربه آسیب سرمایه های شهری می شود.
وی با بیان این که نباید خللی در خدمات رسانی با کیفیت به مردم صورت بگیرد گفت: روز به روز کیفیت خدمات با مدیریت صحیح شهری باید بهتر شود، از این رو توسعه زیرساخت های شهری امری ضروری است.
جلالی به همکاری دستگاه های مربوطه در حوزه عمرانی و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد، موانعی به لحاظ قانونی و ساختاری در اجرای طرح ها وجود دارد که باید با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت شهری قم حل شود.
وی خاطرنشان کرد: باید کمیته ای سه جانبه با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی شهر قم برای ارائه راهکارها و سرعت در اجرای طرح ها تشکیل شود.

** نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به این که احیای بافت های فرسوده قم باید از سوی نمایندگان شهر قم پیگیری شود گفت: وزارت راه و شهرسازی در اجرایی شدن مصوبه ها در ستاد بازآفرینی شهری قم و وضعیت در خصوص سکونتگاه های غیر رسمی اقدام کند.
حسن بختیاری افزود: در این زمینه با تشکیل کمیته های مشترک، مشکلات شهر قم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی به لایحه صدور مجوز برای اجرای طرح پارکینگ عمومی در خیابان شهیدان فاطمی قم اشاره کرد و اظهار داشت: در مرحله اول اولویت و ضرورت های اجرای طرح باید مشخص شود، چراکه برای راه اندازی پارکینگ ارائه طرح های توجیهی، فنی و اقتصادی ضروری است.
وی افزود: در نقاط مختلف شهر قم با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستیم که مشکلی اساسی برای این شهر به شمار می آید و برای حل این مشکل باید از مشاورانی که در سطح کلان دارای تخصص هستند استفاده شود.

** رئیس کمیسیون عمرانی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با اشاره به لایحه اخذ مجوز برای تملک در اراضی و املاک خیابان شهیدان فاطمی برای احداث پارکینگ عمومی گفت: ساخت این پارکینگ در یک هزار متر مربع پیش بینی شده است.
روح الله امراللهی افزود: ساخت این پارکینگ اولویت دارد، چراکه از مردم جرائم حذف پارکینگ دریافت می شود ولی پارکینگ عمومی در سطح شهر تامین نمی شود.
وی گفت: پارکینگ جنبه خدماتی دارد و نباید به دنبال توجیه اقتصادی در پارکینگ ها باشیم، ضمن این که سایر محورهای پر رفت و آمد در قم باید از لحاظ ساخت پارکینگ مورد بررسی قرار بگیرد.
این لایحه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر قم به تصویب نرسید و برای کارشناسی بیشتر به کمیسیون مربوطه بازگشت.

** امراللهی همچنین به لایحه اخذ مجوز تملک در اراضی و املاک برای اجرای طرح تونل در ایستگاه مترو واقع در ضلع شمال شرقی میدان شهید مطهری اشاره کرد و گفت: در این محدوده پاساژ قائم قرار دارد که برای ساخت این ایستگاه نیاز به تملک آن است.
وی گفت: تملک این مکان برای شهرداری قم ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.
پاساژ قائم ۶۴۰ متر در سه طبقه با ۳۲ باب مغازه است؛ این لایحه به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به ۲ مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار